O companie din mediul privat, cu afaceri de 75 milioane de euro, poate pierde intr-un an mai mult de o treime din echivalentul vanzarilor, in conditiile in care nu investeste niciun ban in formarea profesionala a angajatilor, respectiv in cresterea satisfactiei clientilor sau in productivitatea salariatilor, potrivit unui calcul realizat de The Ken Blanchard Companies, o companie americana de consultanta in management si training, care detine pe piata locala un parteneriat cu furnizorul de training Human Invest.

Compania americana a dezvoltat o aplicatie prin care orice director general poate sa calculeze ce suma poate pierde anual compania pe care o conduce, in conditiile in care angajatii nu au parte de formare profesionala care sa duca ulterior la cresterea productivitatii si daca gradul de satisfacere a clientilor nu evolueaza.

Wall-Street.ro a simulat care ar fi pierderile pentru o companie locala cu vanzari de 100 milioane de dolari (75 mil. euro) si 500 de angajati, salariati platiti, in medie, cu 700 de dolari (525 de euro) lunar.

Astfel, la un nivel anual al fluctuatiei de personal de 20%, un prag al satisfactiei clientilor de 75% si o productivitate a salariatilor de 70%, aceeasi companiei ar putea sa vanda cu 37,7 mil. dolari (28,3 mil. euro) mai mult daca satisfactia clientilor ar fi la 95%, iar productivitatea angajatilor la 100%.

“Sunt companii care spun ca educatia angajatilor lor reprezinta un proces permanent,
iar altele care intreaba care ar fi castigul pe care l-ar obtine daca ar investi 1.000 de euro anual in pregatirea unui angajat. Sunt sigur ca nimeni nu poate raspunde la o intrebare de genul <<Cat profit poate genera un angajat in care se investeste cateva mii de euro intr-un an?>>. Insa consecintele generate de lipsa investitiilor in training sunt mai mult decat evidente la nivel de angajat si companie. Capitalul uman asemeni altor active ale unei companii se poate deprecia daca nu beneficiaza de o investitie constanta”, spune Viorel Panaite, partener la Human Invest.

Criza financiara a pus presiune pe bugetele companiilor, astfel incat multe din departamentele de resurse umane au optat pentru diminuarea sau chiar eliminarea fondurilor destinate pregatirii angajatilor.

Panaite este de parere ca nu exista companii care sa fi eliminat bugetele de training, ci doar companii cu bugete reduse de training.

“Nu cred ca exista companii care sa nu aiba niciun ban pentru formarea angajatilor,
ci companii cu bani putini de cheltuit in aceasta directie. De asemenea, exista foarte multi general manageri care nu stiu ce sa faca cu 2.000 de euro, bani pe care i-ar putea folosi eficient”, afirma Panaite.

El subliniaza ca folosind 2.000 de euro, un manager ar putea sa urmeze cateva sedinte de coaching, prin care sa-si dezvolte abilitatile de leadership sau sa trimita trei oameni cheie la coaching.

“O alta varianta ar fi trimiterea a patru oameni la o sesiune de cursuri open (accesibile oricui este dispus sa plateasca o suma de bani - n.red.). Acei oameni, odata pregatiti, pot transmite cunostintele pe care le-au dobandit multor angajati, asa ca si cu 2.000 de euro, investiti corect, poti obtine foarte mult”, mentioneaza partenerul Human Invest.

Unii general manageri aleg sa nu investeasca nimic in pregatirea lor anuala, deoarece cred ca au atins un nivel de competente care nu mai trebuie completat de altele. Altii, ce lucreaza intr-o companie cu reguli extrem de corporatiste, care se simt plictisiti, aleg sa mearga din cand in cand la evenimente “fancy”, pe insule exotice, pentru a se relaxa cateva zile si a medita, momente pentru care sunt dispusi sa scoata din buzunar 20.000-30.000 de euro.

“Am observat ca sunt foarte multi antreprenori cu investitii in firme de 100-200 de angajatii, cu afaceri anuale de peste 1,5 mil. euro, care doresc sa investeasca in formarea lor profesionala. In astfel de situatii, cred ca o investitie anuala de 10.000-15.000 de euro ar fi oportuna”, spune partenerul furnizorului de training.

Formarea unor traineri interni poate fi o alta varianta ieftina si eficienta pentru companiile care doresc sa-si pregateasca angajatii, dar ale caror resurse au fost limitate de catre conditiile economice actuale.

“Trainerii interni sunt foarte valorosi pentru angajatii din zona de productie si pentru managerii din prima linie, pentru ca in aceste zone este nevoie de volum, iar ei pot livra cursuri de volum. Pentru angajatii de pe middle si senior management este indicat ca o companie sa apeleze la ajutorul unui furnizor specializat. Astfel, aceasta metoda de pregatire a angajatilor este foarte eficienta si duce la reducerea unor costuri”, subliniaza Panaite.

In conditiile in care angajatorii nu le acorda ore de formare profesionala propriilor salariati, una din solutii ar fi ca firmele sa incerce sa reduca alte costuri pentru a-si tine angajatii instruiti.

O alta varianta ar fi ca fiecare salariat sa investeasca propriile resurse financiare in educatia sa. Astfel, asa cum isi plateste laptele din fiecare dimineata sau intretinerea, tot la fel de bine poate sa investeasca in trainingul personal.

“Chiar daca salariile nu au mai crescut de ceva vreme,
iar angajatii sunt foarte atenti cu veniturile pe care le castiga, cred ca oricine poate sa renunte la o bere pe care o consuma cu prietenii sau la ceva hainute”, spune Panaite.

Human Invest a inregistrat o cifra de afaceri de circa 230.000 de euro in primul trimestru al anului, in crestere cu peste 250% mai mult decat in perioada similara a anului trecut. Pentru 2010, compania si-a bugetat o cifra de afaceri de 1,5 mil. euro, de aproape doua ori mai mult decat anul trecut.

Cei mai importanti jucatori de pe piata locala de training sunt Ascendis, TMI, United Business Development (UBD), Trend Consult, Interact si Human Invest.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri