Dupa o scadere spectaculoasa de la 45.000 de angajati in anul 2000 la 9.000 in 2010, Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa de pe piata, incearca sa restabileasca un echilibru intre politicile de eficientizare a costurilor, disponibilizari si motivarea personalului ramas.
Cand am venit in companie, in 2007, erau peste 12.000 de angajati. Acum avem putin peste 9.000. Este extrem de dificil pentru orice om de resurse umane sa spuna angajatilor ca trebuie sa paraseasca compania, insa este mult mai greu sa reuseasca sa tina motivat personalul care ramane in organizatie”, afirma Anca Georgescu Aladgem, HR manager al Romtelecom.

Atat pe fondul efectelor declinului economic, cat si ca urmare a cresterii competitiei, managerii Romtelecom au fost nevoiti sa recurga la un plan cu 20 de masuri de eficientizare a costurilor, printre care reducerea cheltuielilor de marketing si a consumului de electricitate, dar si urmarirea mai atenta a datoriilor, masuri care au inclus si reduceri de personal si externalizarea a cateva sute de posturi.

Compania, care avea 10.017 angajati in decembrie 2009, a anuntat in februarie disponibilizarea din mai a 600 de persoane, dupa ce in luna ianuarie 400 de salariati din departamentele de comutatie si electroalimentare au fost transferati catre compania Ericsson, pentru servicii de administrare a retelei. La finalul lui martie, anul curent, Romtelecom avea 9.683 angajati.

“Dupa un program de disponibilizari le spui oamenilor ramasi alaturi de companie ca ei sunt cei mai buni. Dar cand mai urmeaza un nou val de disponibilizari ce le mai poti spune? Vin la tine si iti spun: <Spuneati ca am ramas cei mai buni, deci cum sa ne dati afara?> Ca om de resurse umane trebuie sa gestionezi toate aceste politici de management al schimbarii, sa comunici transparent si sa explici angajatilor tot ceea ce se intampla in companie”, spune Georgescu.

Pentru mentinerea motivatiei personalului Georgescu a ales implementarea unor politici de personal axate pe comunicare si imbunatatirea cunostintelor angajatilor.

Unul dintre programe se bazeaza pe recunoasterea meritelor angajatilor, in momentul in care au performat la locul de munca. “In cadrul programului Bravo pentru angajati am realizat un set de carti cu diferite cuvinte cheie potrivite valorilor companiei si le-am dat angajatilor. Am incercat sa ii incurajam sa foloseasca aprecieri verbale sau scrise pentru colegii care performeaza la locul de munca”, mentioneaza Georgescu. “Chiar daca unii angajati au privit cu scepticism initiativa, incercam sa gasim o foma de a comunica eficient si de a oferi angajatilor o siguranta in mediul in care lucreaza”, completeaza Georgescu.

Pe langa programul Bravo, angajatii au avut posibilitatea de a deveni “ambasadori ai companiei”, promovand valorile si informatii despre companie la nivelul tuturor angajatilor.

Una dintre masurile de eficientizare a costurilor consta in imbunatatirea echipamentelor de lucru, ceea ce include si training tehnic pentru o parte a angajatilor.

“Nu alegem orice tip de training livrat pe piata. In acest moment avem aproape 130 de angajati in departamentul de resurse umane, un numar in scadere fata de 180 de specialisti in HR, cati aveam in anul 2008. Avem aproximativ 13 traineri interni cu care livram o parte semnificativa a sesiunilor de instruire. Pentru training extern colaboram cu o companie de top din piata de training romaneasca”, a spus Georgescu.

La nivelul departamentului de call-center, unde lucreaza aproximativ 300 de persoane, odata cu implementarea unei noi tehnologii de lucru, Georgescu afirma ca s-a schimbat si politica de resurse umane, asa incat sa tempereze evolutia fluctuatiei de personal. “Aveam o fluctuatie de personal importanta la nivelul call-center-ului. In urma unei diagnoze la nivel de organizatie am descoperit ca oamenii plecau pentru ca ii plateam sub nivelul pietei, pentru ca nu le ofeream suficiente posibilitati de avansare si pentru ca ceream de la ei mai mult decat le ofeream. Dupa schimbarea sefului departamentului am schimbat politica de avansare si astfel acum avem un call-center care functioneaza la parametri mult mai buni decat in trecut”, spune Georgescu.

Cat a platit Romtelecom pentru restructurarile din 2008-2010


Pentru anul 2008 compania a investit cateva milioane de euro in training, potrivit lui Yorgos Ioannidis, CEO la Romtelecom. In acelasi an cheltuielile pentru salariile si pachetele de beneficii ale angajatilor s-au ridicat la 226,6 milioane de euro, in timp ce procesul de reorganizare al companiei ce a inclus si pachete compensatorii pentru cei 2.000 de angajati disponibilizati au ajuns aproape de pragul de 38 milioane de euro, potrivit raportului financiar al OTE, grupul grec care detine 54,01% din Romtelecom.

La nivelul anului 2009 cheltuielile cu personalul au totalizat 164,6 milioane de euro, in timp ce procesul de reorganizare al companiei ce a inclus si pachete compensatorii ale angajatilor s-au ridicat la 8,6 milioane de euro.

Romtelecom a cheltuit 3,1 milioane de euro in primul trimestru al anului pentru plati compensatorii si serviciile de outplacement si alte tipuri de cheltuieli privind restructurarea pentru angajatii externalizati, organizatia renuntand la serviciile a 400 de persoane la inceputul lui 2010. Astfel, suma totala alocata proceselor de disponibilizare intinsa pe anii 2008- martie 2010 se ridica la aproximativ 49,7 milioane de euro, conform OTE.

Seful Romtelecom a precizat ca operatorul lucreaza cu compania de plasare de personal BPI, prin care le ofera consultanta celor disponibilizati despre cum sa-si scrie CV-ul si le aranjeaza cel putin doua interviuri de angajare.

Directorul de comunicare al operatorului a adaugat ca salariatii care vor pleca din companie prin acordul partilor vor primi compensatii cu valoare dubla fata de cele prevazute in contractul colectiv de munca, care pot ajunge pana la suma de 14.000 de euro net, compensatiile financiare fiind oferite in functie de vechime. Printre cei afectati de restructurare se numara angajati de pe teren ai companiei, adica cei care se ocupa de firele de cablu de pe stalpi, dar si tehnicieni de repartitor, posturile celor din urma fiind desfiintate.

Anca Georgescu

• 2007 - prezent: director executiv resurse umane, Romtelecom

• 2005-2007 Corporate Human Resources Business Process Leader Coca Cola HBC Grecia

2002-2005 Country Human Resource Manager Coca Cola HBC Polonia

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri