Compania Arctic, cel mai important jucator pe piata locala de electrocasnice, cu afaceri de 186 milioane de euro, in declin cu 12% in 2009 comparativ cu anul precedent, estimeaza o stagnare a numarului de angajati si a fluctuatiei de personal pentru anul in curs, potrivit managerului de resurse umane Raluca Avramescu.
“In industria in care activam este foarte important sa tinem cont de faptul ca scaderea pietei de profil a influentat categoric si piata fortei de munca din domeniu si continua sa o influenteze si in anul 2010. Pentru 2010 toate companiile din piata estimeaza o stagnare la nivelul anului 2009, si aici ma refer la cifre, pe care le realizezi cu ajutorul echipei cu care ai lucrat si in anul precedent. In cazul Arctic ne asteptam sa putem obtine aceleasi rezultate din punct de vedere al resurselor umane, sa pastram toti oamenii in echipa si sa ii motivam.[...] Pentru 2010 estimam sa atingem o cota a fluctuatiei de personal de 4-5%, comparabila cu cea inregistrata in 2009”, spune Avramescu.

Prezenta pe piata locala a electrocasnicelor de 40 de ani, compania Arctic detine o unitate de productie in Gaesti, judetul Dambovita, unde lucreaza aproximativ 1.800 de angajati, exclusiv pe partea de productie. La nivel de companie pe statele de plata se regasesc 2.350 de angajati, dintre care 150 de colaboratori. Din cei 2.200 de angajati din fabrica 55% sunt femei. Media de varsta a angajatilor fabricii Arctic este de 38 de ani.

Pentru anul 2009 Arctic nu a operat angajari pe posturi nou create, limitandu-se la inlocuirea in functie pentru posturile vacante. Strategia de mentinere constanta a numarului de locuri de munca se va aplica si pe parcursul acestui an, potrivit reprezentantului HR. Pentru inlocuirile in functie relocarea personalului calificat in Gaesti nu reprezinta o problema, intrucat compania pune la dispozitia personalului transport gratuit. Cu toate acestea, volumul de personal calificat necesar este greu de gasit in zona.

“Avem o situatie dificila din cauza desfiintarii scolilor profesionale.
Romania duce lipsa de oameni calificati, este trist sa vezi ca meseria de baza este cea de paznic de noapte”, afirma Serban Marian, director de productie, care lucreaza in unitatea de la Gaesti de 14 ani.
In Gaesti exista 3 licee, insa niciunul nu detine o sectie tehnica.

Potrivit lui Serban Marian, director de productie, care lucreaza in unitatea de la Gaesti de 14 ani, o persoana angajata astazi, de exemplu, va fi apta de munca abia dupa o luna. In plus, pentru a avea un tehnician calificat sunt necesari doi ani de pregatire profesionala.

Avramescu considera ca, in medie, un angajat in fabrica are nevoie de un an pentru a trece prin programele de training de inductie si tehnice, asa incat sa devina productiv.

In cazul unui angajat care nu are experienta pe piata muncii, recruiterii consultati de Wall-Street afirma ca salariul negociat la angajare se invarte in jurul valorii de 300-350 de euro.

Arctic a adoptat in anul 2004 un sistem de management al productiei - Total Productive Maintenance (TPM) - creat de Japan Institute Plant Maintenance, al carui concept urmareste maximizarea eficientei prin reducerea costurilor, prin cresterea productivitatii, un sistem care poate fi definit prin "zero pierderi, zero rebuturi, zero defecte, zero accidente”.

In cadrul TPM se lucreaza pe baza proiectelor realizate de echipe de ingineri si muncitori, care pot oferi sugestii de imbunatatire a procesului de lucru sau a produsului. „Cele mai bune sugestii sunt evaluate si premiate si financiar.

Evaluarea anuala a performantelor include si criteriul de implicare si aport al angajatilor in cadrul TPM, iar cei care au contribuit activ pe parcursul anului devin eligibili pentru promovare. Deci indirect, au acces la un salariu mai mare”, explica Avramescu.

“In 2009 am premiat 350 de operatori cu diferite premii – calculatoare, excursii, produse electrocasnice. De asemenea, pentru a motiva angajatii am implementat un sistem de sugestii in privinta desfasurarii optime a operatiunilor, cele mai bune astfel de sugestii fiind premiate cu bonuri de masa in valoare de 2 milioane lei”, explica Serban Marian.

La nivelul intregii organigrame, compania a operat pentru anul 2009 cresteri salariale in cuantum mediu de 15%. “De asemenea, am reusit sa mentinem integral si pachetul de beneficii care include tichete de masa, prime de vacanta, Craciun, Paste, transport gratuit. Oferim asigurare de viata pentru toti angajatii, iar pentru angajatii din departamentele de suport avem asigurari medicale private. Angajatii muncitori beneficiaza de un cabinet medical propriu, cu ambulanta proprie si personal specializat:, spune HR managerul.

In prezent lider al pietei de electrocasnice din Romania, povestea Arctic a inceput in urma cu 42 de ani, cand la Gaesti incepea constructia unitatii de productie, finalizata 2 ani mai tarziu, in 1970. Cu o capacitate de productie initiala de 200.000 de unitati, la fabrica de la Gaesti s-au produs primele frigidere cu compresor din Romania sub licenta Thomson-Houdson-Hotchkiss-Brandt.

Pana in anul 1990, Arctic detinea peste 90% din piata locala de frigidere. Anii ’90 marcheaza inceputul unui nou capitol in istoria producatorului, care in 1997 este privatizat si listat la Bursa de Valori Bucuresti, ulterior fiind preluat de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si Groupe Societe Generale.

Din anul 2002 Arctic face parte din grupul Arçelik, al treilea producator european de aparatura electrocasnica. Producator si distribuitor de produse electrocasnice, Arçelik a fost infiintat in 1955, produsele companiei fiind distribuite in prezent in peste 100 de tari din intreaga lume.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri