Majorarea cu cinci puncte procentuale a cotei TVA ar putea avea pe termen mediu si lung ecouri si la nivelul bugetelor de resurse umane din companii.
“Avand in vedere ca aceasta crestere nu a fost prevazuta in elaborarea bugetelor de training si recrutare, in cel mai bun caz se va urmari incadrarea in aceste bugete si scaderea, in consecinta, cu 5% a sumelor previzionate, la inceputul anului”, afirma Simona Podgoreanu, director resurse umane Agricover si membru HR Club.

Ea considera ca pe termen mediu si lung organizatiile vor reanaliza strategiile de recrutare, axandu-se in special pe intervievarea candidatilor pentru pozitii cheie.

Cele mai afectate sectoare de cresterea TVA sunt FMCG (sectorul bunurilor de larg consum), productie, retail si serviciile, unde majorarea a fost aplicata imediat, cu efecte directe catre consumator.

“Masura cresterii TVA isi va pune amprenta pe aceleasi sectoare in care si criza a fost resimtita cel mai puternic, dar si in sectoare mai putin afectate pana acum, respectiv retail, anumite servicii, IT”, mentioneaza Florin Ochiana, HR operations manager pentru compania de resurse umane Lugera & Makler.

In contextul in care statul a aplicat masurile de reducere cu 25% a salariilor bugetarilor si va pune in practica disponibilizarea a aproape 70.000 de angajati in sectorul public, puterea de consum a populatiei va intra pe o panta descendenta, afectand direct bugetele companiilor din sectoarele vizate.

Astfel, pentru anul urmator strategia de resurse umane va fi orientata catre controlul costurilor si nu catre recrutarea de personal, imbunatatirea pachetului de beneficii sau cresterea salariilor peste cota inflatiei. Mai mult, in productie si FMCG unele companii ar putea renunta la o parte a personalului.

“Poate interveni situatia in care, din cauza cresterii valorii TVA,
scazand puterea de cumparare, va scadea productia, situatie care va duce, in cazuri extreme, chiar la concedieri. O scadere a productiei poate transforma posturile vacante de acum in posturi inutile pe viitor”, explica Raluca Mateescu, responsabil resurse umaneTimac Agrom si membru HR Club.

Pentru angajatii care vor ramane in functie, majorarea TVA poate influenta consistenta pachetului de beneficii extrasalariale, dar si nivelul cresterilor remuneratiei programate pentru acest an, spun specialistii in resurse umane.

„In general cresterile salariale anuntate pentru acest an se incadrau intre 5-7%, iar multe companii care anuntau ajustarea remuneratiilor o asimilau cu nivelul inflatiei. Pentru ca in acest an inflatia este prognozata la o cota peste 7%, la nivelul angajatilor aceste cresteri nu vor avea un impact semnificativ”, afirma Ovidiu Vilceanu, general manager al companiei de resurse umane Sales Consulting.

Banca Nationala anunta o tinta de inflatie pentru anul incurs de 8%, in timp ce estimari neoficiale coteaza inflatia la pragul de 10%.

Cu toate acestea, o parte a specialistilor in resurse umane sustin ca majorarea TVA nu se simte inca la nivelul bugetelor de resurse umane si ca impactul unei astfel de masuri va avea un ecou atenuat pe piata fortei de munca datorita transferului de costuri catre consumatorul final – angajatul – si nu catre companie.

“Majoritatea companiilor si-au aliniat bugetele de HR la criza, incercand sa limiteze la maxim costurile de recrutare, training sau alte proiecte. Oricum, este o vorba ca "TVA-ul este al statului", asa ca ofertele se negociaza de cele mai multe ori in pretul fara TVA. Provocarea noastra este sa includem in acest cost solutia optima, care se potriveste nevoilor companiei. Compensatiile si beneficiile pot fi afectate intr-o oarecare masura, dar cu multa creativitate, se pot gasi solutii ingenioase”, conchide Mateescu.




Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri