Fie ca intentioneaza sa-si schimbe locul de munca pe cont propriu, fie ca se afla in perioada de preaviz care precede disponibilizarea, anumiti angajati trebuie sa se pregateasca pentru viitorul job, ceea ce inseamna si disponibilitatea de a cheltui o suma de bani pentru a-si intari acele zone de competente care sufera anumite lipsuri.
Cum ar trebui sa se pregateasca un angajat care si-a pierdut jobul pentru a-si gasi mai repede un loc de munca? Dar unul care va schimba jobul pe cont propriu peste 3-6 luni?

“Indiferent la care din cazuri facem referire, nu cred in existenta unei retete general valabile de tipul: <<Ia-ti carnetul!>>, <<Invata Excel!>> sau <<Mergi la un curs de engleza!>>. Cea mai buna pregatire este cea corelata cu job-ul urmarit. Este necesar ca persoana respectiva sa se hotarasca in primul rand care este directia pe care o va urma in continuare in cariera. Ar putea constata, de exemplu, ca este momentul unei schimbari de domeniu”, spune Anca Florea, head of research & development in cadrul grupului de firme Trend Consult.

De asemenea, sunt domenii in care exista solutii de pregatire formalizata care inlesneste accesul catre un anumit post. “De exemplu, pentru un contabil, ar putea fi util sa-si obtina un atestat de expert contabil/ Daca vorbim despre un proaspat absolvent care doreste sa lucreze ca asistent in call center, un pas bun ar fi acela de a-si imbunatati nivelul de cunoastere si utilizare al unei limbi straine”, subliniaza Florea

Indiferent de solutia de pregatire aleasa, cei interesati de o schimbare a locului de munca trebuie sa aiba cativa bani pusi bine, pentru ca, programele de formare profesionala pe piata locala pot depasi cu usurinta 1.000 de euro.

In ce ar trebui sa investeasca un candidat 500-1.000 de euro pentru a-si creste sansele de angajare?

“Participarea la ateliere de lucru gen simulari de afaceri ar putea ajuta atat in castigarea de experienta/intelegere in functionarea afacerilor, cat si la schimbarea unor paradigme care sa duca la cresterea abilitatii de <<intraprenoriat>>. In plus intelegrea afacerii din punct de vedere financiar duce la o mai buna intelegere a rolului canditatului in organizatie. Orice afacere vrea sa produca valoare pentru client, actionar si angajat sau asa ar trebui in principiu sa functioneze. Valoarea pe care o produce este masurata financiar dar ea este si reflectarea calitatii interactiunilor umane in cadrul organizatiei si a interactiunilor cu exteriorul acesteia. Abilitatea de comunicare rationala si emotionala, care tine cont de idei dar si de natura umana este una din abilitatile cheie care poate sa faca diferente mari. De aceea, participarea la un curs care sa imbunatateasca poate fi si ea o prioritate”, spune Lucian Mihai, managing partner la firma de training Interact.

Pe de alta parte, alocarea unui sume de bani in directia un training poate fi gresita pentru un candidat care doreste sa ajunga pe o pozitie manageriala.

“Pentru cineva care se afla in cautarea unui loc de munca pe o pozitie manageriala si care doreste sa investeasca banii respectivi in pregatirea personala, as recomanda mai degraba o solutie de life coaching si mai putin un training”, apreciaza Florea.

Spre deosebire de cursurile de training, care au rolul de a oferi solutii la diverse probleme, prin anumite proceduri standardizate, un coach il ajuta pe cel care apeleaza la serviciile sale sa-si puna singur intrebari, la care sa gaseasca propriile raspunsuri adecvate. O sedinta de coaching, indiferent de natura problemelor pe care le trateaza, costa pe 50-200 de euro/ora pe piata locala .

Totodata, cursurile de pregatire nu sunt intotdeauna benefice nici pentru un tanar absolvent, care are cunostinte, dar nu poseda inca abilitatile formate in viata reala.

„Eu recomand cu mare caldura cursurile de dezvoltare personala care asista participantul in procesul de autoanaliza si care l-ar putea ajuta sa descopere punctele lui tari ce l-ar putea recomanda pentru un nou loc de munca. Au si un caracter motivational si pot creste increderea in sine a participantului. Pe de alta parte, as recomanda ca o mare parte a banilor de care vorbim sa fie investiti in imaginea personala pentru ca un angajator este evident influentat de felul in care arata candidatul”, afirma Marius Balasoiu, managing partner furnizorul de servicii de pregatire profesionala ForPeople.

Daca pentru cei care doresc un job de conducere este mai indicata o serie de sedinte de coaching decat un training, cei fara prea mari pretentii de la viitorul job pot opta fie pentru un curs deschis (la care poate veni oricine, singura conditie fiind sa achite taxa de participare), fie un curs specializat.

Pentru un candidat care nu doreste o functie manageriala cred ca orice curs este util in masura in care are de-a face cu experienta lui de pana atunci.

„Acreditate sau nu, cursurile absolvite sau parcurse spun angajatorului ca omul cu care sta de vorba are dorinta de a se dezvolta si este dispus sa faca eforturi in acest sens. Ii mai spune ca un participant la cursuri are o baza de cunostinte, un vocabular format in timpul cursului si o idee despre tematica respectiva”, mentioneaza Balasoiu.

Cei care nu dispun de bani pe care sa-i investeasca in pregatirea lor profesionala au la indemana trei surse foarte importante de informatii: persoane care au lucrat anterior in compania in care doresc sa lucreze candidatii, internetul sau cartile de specialitate.

“Daca ar fi vorba despre un job diferit de ceea ce am mai facut sau despre un domeniu nou, primul pas pe care l-as face ar fi cel de a discuta cu cineva care stie despre ce este vorba (a ocupat sau ocupa pozitia respectiva). Astfel de persoane au informatii la prima mana, realiste, pe care nu le gasesti in manuale, dar care uneori te pot ajuta mult mai mult. Internetul si cartile ofera si ele o cantitate foarte mare de informatii. In privinta lor, cred insa ca este nevoie de o atentie deosebita fata de credibilitatea sursei”, spune Anca Florea.

Alte modalitati de a invata sunt internshipul si voluntariatul.

“Acestea iti ofera, pe langa informatii, o experienta directa, posibilitatea de a cunoaste oameni si pe cea de a te remarca”, conchide Florea.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri