Desi sunt pe un trend pozitiv, brandurile romanesti nu reprezinta una dintre parghiile care pot contribui la o revenire a economiei locale, spune Monica Iavorschi, cea care la 37 de ani conduce operatiunile celui mai mare producator autohton de electrocasnice. “Daca ne asteptam ca aceste marci sa creasca singure, e un fel de loterie. Sunt necesare investitii”, afirma sefa Arctic intr-un interviu acordat wall-street.ro.
Spre deosebire de tari precum Turcia, tara care are programe guvernamentale de sustinere financiara a brandurilor locale, in Romania astfel de masuri nu sunt vizibile. “Nu as miza foarte tare pe o revenire a economiei bazata pe brandurile autohtone. Ca sa ne asteptam la asa ceva ar trebui sa luam masuri in acest sens. Sunt tari care au politici foarte clare. De exemplu, in Turcia brandurile locale care au expunere internationala beneficiaza de compensatii si sustinere financiara din partea statului. La noi, daca asteptam ca marcile romanesti sa creasca singure, vorbim de o loterie”, declara Monica Iavorschi.

La 37 de ani, Monica Iavoschi conduce de trei ani un business care anul trecut a raportat o crestere de 6%, pana la 200 de milioane de euro, cifra de afaceri sustinuta in proportie de 80% de exporturi. Volumul de unitati exportate s-a majorat cu peste 18%, la peste 986.000 de unitati. Aparatele frigorifice produse la Gaesti sunt directionate catre piete precum Turcia, Spania, Franta, Germania, Anglia, Polonia. Compania a investit la fabrica de la Gaesti 6,5 milioane de euro, directionate in principal in eficientizarea proceselor, noi tehnologii si cresterea capacitatii de productie.

“Exporturile au fost un colac de salvare. Doar 20% din productia de anul trecut a fost destinat pietei locale care este sufocata, amarata. Unele piete pe care exportam au crescut, spre exemplu Turcia, cu peste 10%, Polonia, Franta, Germania, Marea Britanie. Vom miza si in 2011 pe exporturi”, explica directorul general al Arctic.

In 2010, fabrica de la Gaesti si-a extins capacitatea de productie cu 17% fata de 2009, pana la 1,4 milioane de unitati. Arctic a fost printre putinele companii care a facut angajari in 2010, echipa numarand in prezent 2.438 angajati.

“Am angajat anul trecut 220 de persoane in fabrica din nevoia de a produce mai mult. Nu este tocmai usor sa gasesti personal, insa daca compar cu 2007 cand nu gaseai picior de om disponibil sa lucreze intr-o fabrica acum este relativ mai usor. Pe de alta parte, nu este usor sa gasesti oameni calificati si intr-o zona putin industrializata ca cea din Gaesti. In judet sunt putini oameni specializati”, declara Iavorschi. [Cititi si Romania duce lipsa de oameni calificati. Meseria de baza este paznic de noapte]

Potrivit datelor GfK, industria locala de electrocasnice a raportat anul trecut o scadere de 5% in volum, respectiv 2% in valoare. Piata de profil a experimentat in ultimii doi ani “schimbari radicale”, intorcandu-se la cererea de acum 5-7 ani. “Un exemplu care pe noi ne-a surprins a fost reintrarea in forta in piata a masinilor de spalat semiautomate, categorie care a inregistrat un plus de 10%. Un produs care disparuse de pe harta industriei a reintrat in forta”, explica Monica Iavorschi.

Aceasta estimeaza ca piata de profil va recupera decalajul cauzat de criza financiara in 3-4 ani din momentul iesirii din recesiune.

Nici inceputul de an nu a aratat mai bine pentru vanzarile din industria de electrocasnice. Lunile ianuarie-februarie au afisat un declin de 5% fata de acelasi interval din 2010. “A fost o evolutie neasteptata, tocmai de aceea am facut investigatii pentru a vedea ce s-a intamplat. Una peste alta, au fost vremea nefavorabila care a descurajat iesitul la cumparaturi, oamenii sunt saraciti, pesimisti”, argumenteaza Monica Iavorschi.

In opinia sa, stagnarea pietei de profil ar fi un scenariu realist pentru acest an. “2011 ar trebui sa arate, teoretic, in linie cu 2010. Nu avem asteptari de crestere, dar nici de scadere”, adauga oficialul Arctic.

Cu toate acestea, Iavorschi nu se asteapta la o revenire a consumului in acest an, in conditiile in care masurile de austeritate anuntate in 2010 vor afecta evolutia intregului an coroborat cu inexistenta unui scenariu optimist, de crestere. “Toata lumea accepta cumva ideea ca 2011 va fi un an de stagnare, sau daca vreti sa fim putin optimisti, de iesire tehnica din recesiune. Mai mult un joc de cuvinte decat iesirea din criza. Cea mai ingrijoratoare este insa rata somajului”, declara Monica Iavorschi.

Atentia ar trebui directionata spre rezolvarea problemei somajului si a puterii scazute de cumparare, doua obiective greu de indeplinit, crede Iavorschi, care propune ca “modele de energizare a economiei” investitiile si imbunatatirea cadrului fiscal. “Ar trebui sa ne detasam putin de zona de taieri de costuri si sa ne gandim la cum putem reporni economia”, adauga sefa Arctic.

Daca anul trecut principala amenintare a fost riscul unor blocaje financiare, nici in 2011 nu putem spune ca perioada insolventelor a trecut in conditiile in care in continuare creditele corporate sunt scumpe, greu de accesat. “Exista in continuare lipsa de lichiditati in piata, care impiedica foarte multe companii sa isi desfasoare activitatea. Sunt foarte multe afaceri in industria noastra care supravietuiesc”, spune Iavorschi.

La capitolul vesti bune in primele luni din 2011 Monica Iavorschi bifeaza noul Cod al Muncii. “Pentru noi poate fi considerate o veste buna. Poate aduce o flexibilitate, niste oportunitati pentru un angajator si cu atat mai mult pentru o industrie care are sezonalitate, astfel incat sa iti poti optimiza personalul in functie de cerere. Este oportun sa ai o doza de flexibilitate in managementul resurselor umane, asta nu inseamna insa sa ne apucam sa dam afara si sa angajam si tot asa in continuu. Insa, sa fii in mijloc de criza si sa nu poti sa faci aproape nimic nici macar in zona de neperformanta este inacceptabil”, considera oficialul Arctic.

Arctic face parte din grupul Arclik, al treilea producator european de aparatura electrocasnica. Producator si distribuitor de produse electrocasnice, Arcelik a fost infiintat in 1955, produsele companiei fiind distribuite in prezent in peste 100 de tari din intreaga lume. Compania detine 11 unitati de productie in 4 tari si are aproximativ 17.000 angajati. Portofoliul Arclik include 10 branduri: Arcelik, Beko, Grundig, Altus, Blomberg, Elektra Bregenz, Arctic, Leisure, Flavel si Arstil.

Cine este Monica Iavorschi

Absolventa a Facultatii de Cibernetica din cadrul Academiei de Studii Economice Bucuresti, Monica Iavorschi si-a inceput activitatea profesionala ca instructor de informatica. Ulterior, timp de trei ani a lucrat in cadrul companiei Avon Romania, acumuland experienta de customer service si de analiza financiara.

In anul 2001 s-a alaturat echipei Arctic in calitate de marketing manager, pozitie pe care a ocupat-o timp de doi ani. In anul 2004 a preluat functia de director de marketing si vanzari, iar din 2008 a fost numita director general al companiei.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri