Producatorul britanic de medicamente GlaxoSmithKline (GSK) estimeaza, pentru acest an, o evolutie a vanzarilor pe piata autohtona in ton cu dinamica sectorului farmaceutic, potrivit declaratiilor lui Pascal Prigent, directorul general al filialei din Romania.
“Estimarile privind vanzarile tin de cresterea economica, precum si de recuperarea creantelor”, a precizat Pascal Prigent (foto), intr-o prima intalnire cu jurnalistii romani de la numirea sa in functie, la inceputul anului curent.

Ca valoare, la pret de producator, piata farmaceutica din Romania ar putea creste anul acesta pana la 10,95 de miliarde de lei, avansand cu 7,4% fata de 2010, potrivit unor estimari recente facute de compania de cercetare IMS Health Romania.

Prigent a subliniat ca mediul de afaceri din Romania are nevoie de predictibilitate si transparenta. “Vedem in Romania o piata cu mare potential (de crestere – n. red.) (…) Aici poti avea un mai mare impact decat intr-o piata din Europa de Vest”, a mai spus seful GSK Romania.

In timp ce tarile din vestul continentului inregistreaza rate reduse de crestere de la an la an, de sub 5%, piata farmaceutica romaneasca a progresat in ultimii ani in ritm de doua cifre. Chiar si in 2010, un an de plina criza economica, piata farmaceutica a raportat fata de 2009 o crestere de aproape 20%, pana la 9,62 mld. lei (la pret de distributie), potrivit companiei de cercetare si studii de piata Cegedim.

Oficialul nu a precizat o valoare a vanzarilor estimate pentru 2011, dar a explicat ca planurile vizeaza mentinerea rezultatelor in linie cu cele inregistrate in 2010, atunci cand vanzarile au crescut fata de 2009 cu 12,5%, pana la 137,1 milioane de euro.

Prigent a mai spus ca principalul sau obiectiv managerial este largirea accesului pacientilor romani la tratamente, in conditiile unei serioase subfinantari a sistemului sanitar. “Cu o alocare pentru sistemul sanitar de numai 3,8% din PIB, investitiile in healthcare ar trebui sa creasca", a adaugat Prigent. El nu a precizat o valoare pentru investitiile de anul acesta, explicand ca ele depind de oportunitati si de conditiile mediului de afaceri.

In prezent, compania detine o cota de piata de 6% pe piata de farmaceutice din Romania. Gigantul britanic este prezent pe piata romaneasca de 20 de ani, la inceput ca importator, iar mai apoi si ca producator si distribuitor prin achizitia fabricii Europharma in 1998 si a Europharm Distributie in 2003 de la antreprenorul local Mihai Miron.

Anul trecut, fabrica Europharm de la Brasov a exportat 18,4 milioane de unitati, adica circa 40% din totalul productiei. Medicamentele fabricate pe plan local – in special vitamine, minerale, antipiretice si antiinflamatorii, medicamente pentru sistemul gastrointestinal, sistemul nervos central si pentru cel respirator – sunt exportate in peste 50 de state.

Compania a anuntat lansari de noi produse pentru piata romaneasca, dar fara sa furnizeze alte detalii. In prezent, compania are un portofoliu de 84 de produse pe piata romaneasca, in diferite arii terapeutice: respirator, urologie, HIV, hematologie, oncologie, dermatologie, neurologie, antibiotice, metabolic.

GSK are in Romania in jur de 1.000 de angajati, investitiile sale pe plan local cifrandu-se la peste 125 de milioane de dolari. In 2010, compania a contribuit la bugetul de stat cu 45 de milioane de dolari, potrivit informatiilor oficialilor GSK Romania.

Cine este noul sef al GSK Romania?

Francezul Pascal Prigent (43 de ani) a preluat conducerea GSK Romania dupa doi ani de mandat ai lui Patrick Desbiens, promovat ulterior in cadrul grupului.

Anterior, Prigent, a lucrat in Paris si in America de Sud pentru o alta companie farmaceutica – Eli Lilly. Pascal Prigent a absolvit Reims Management School si, de asemenea, detine un MBA la INSEAD.

“Am venit pentru prima data in Romania in ianuarie, impreuna cu familia. Am acceptat aceasta functie pentru ca GSK Romania este deosebit de importanta pentru grup, fiind prezenta pe piata romaneasca de peste 20 de ani, prin activitati integrate”, a povestit directorul general al GSK Romania.

El a adaugat ca adaptarea in noua tara a fost destul de usoara, avand in vedere facilitatile primite ca expat, dar si limba romana, “care are similaritati cu cea franceza”.

Concurenta stransa pe piata farma

GlaxoSmithRomania este unul dintre jucatorii de top din piata farmaceutica internationala, dar si romaneasca. Dupa ce ani de-a randul a condus clasamentul primelor zece companii farmaceutice din Romania, ierarhia s-a rasturnat in trimestrul al treilea din 2008. Atunci, Roche a devenit lider, Sanofi-Aventis a urcat pe locul secund, iar fostul lider GSK a cazut pe pozitia a treia.

Potrivit datelor companiei de cercetare si analize de piata Cegedim Romania, piata farma a fost anul trecut dominata de francezii de la Sanofi-Aventis (inclusiv rezultatele Zentiva si Sanofi-Pasteur), cu vanzari in ultimele 12 luni (octombrie 2009 - septembrie 2010 - n. red.) de 891,4 milioane de lei, urmat de Roche, cu 873,8 milioane de lei si Pfizer (inclusiv Wyeth) cu 636 milioane de lei.

Topul primilor 10 jucatori a fost completat de Novartis (583,9 milioane de lei), GlaxoSmithKline (581,3 milioane de lei), Servier (484,2 milioane de lei), Merck & Co (439,5 milioane de lei), AstraZeneca (366,2 milioane de lei), Daiichi-Sankyo (348,2 milioane de lei) si Abbott (266,6 milioane de lei).

Urmatoarele 10 pozitii din clasament au fost ocupate in ordine de Bayer, Antibiotice, Lilly, Menarini, Krka, Johnson & Johnson, Labormed, Richter Gedeon, Actavis si Reckitt Benckiser.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri