Romania se afla in fata a trei pericole iminente – criza alimentara, criza energetica si cea japoneza – considera Alianta Confederatiilor Patronale din Romania, subliniind faptul ca, in lipsa unor masuri, in cel mult doi ani tara noastra se va confrunta cu o criza alimentara de proportii.
In opinia lui Dan Matei Agathon, vicepresedinte si purtator de cuvant al Aliantei Confederatiilor Patronale din Romania (ACPR), criza alimentara a inceput deja, in conditiile in care pretul graului a raportat o majorare de 91% in aceasta vara, comparativ cu aceeasi perioada din 2010. In plus, pretul porumbului a crescut in aceeasi perioada cu 57%.

"Romania a intrat prima in criza, fara sa isi dea seama, si va iesi ultima din criza, la fel, fara sa isi dea seama. Ne asteapta un pericol iminent pe care il putem observa deja in hypermarketuri unde preturile alimentelor se modifica in stilul benzinariilor. Mergeti acum cu 100 de lei si vedeti ce puteti cumpara de banii acestia in magazine si comparati cosul de cumparaturi cu cel de acum un an”, afirma Dan Matei Agathon.

Acesta considera ca suntem in situatia de ”a importa criza alimentara”, in contextul in care 70% din alimente sunt importate, 50% din carnea de porc provine din import si ponderea ar putea creste in acest an catre 70%. Aceasta situatie este determinata de faptul ca in Romania exista doar 1,1 mil. fermieri, subventiile acordate agricultorilor incep sa dispara, nu exista o banca agricola si o politica comuna in cazul industriei alimentare si a agriculturii.

Cu ce solutii vin Patronatele?

Una dintre propunerile ACPR se refera la reducerea TVA de la 24% la 5% in agricultura, masura care sa se reflecte implicit pe intreg lantul de distributie, astfel incat in cele din urma consumatorul roman sa aiba acces la alimente la un pret accesibil.

”De exemplu, daca aplici TVA de 5% la grau bugetul poate castiga 2 mld. euro in fiecare an. 80% din productia de grau din Romania nu este fiscalizata. Cu un TVA de 5% putini vor mai accesa piata neagra”, considera Dan Matei Agathon.

O alta propunere prezentata de vicepresedintele ACPR este majorarea valorii tichetelor de masa, de la 9 lei/tichet/persoana/zi la 12 lei, respectiv introducerea acestei facilitati si in cazul angajatilor din institutiile de stat. Masura ar avea ca efect majorarea cu 30% a veniturilor colectate la bugetul de stat

Agathon a facut referire la sistemul aplicat in cazul SUA, unde autoritatile au introdus in timpul crizei financiare tichete de masa pentru 44 mil. locuitori, ca si compensatie la pierderile salariale. In plus, sistemul tichetelor de masa functioneaza in prezent in 40 de tari printre care Germania, Austria, Finlanda, Ungaria, Cehia si Spania.

”Un tichet de masa nu poate fi folosit altfel decat pentru achizitia de alimente, ceea ce inseamna fiscalizarea produselor cumparate. Daca ramanem sclavii mentalitatii contabile vom ramane in criza mult si bine”, afirma Agathon.

Piata tichetelor de masa a atins anul trecut valoarea de un miliard de euro, 1,9 mil. persoane beneficiind de aceasta facilitate (43% din numarul total de angajati).

De asemenea, prin sistemul tichetelor de masa au fost cumparate anul trecut produse alimentare de 793 mil. euro si au fost sustinute 27.000 de locuri de munca in sectorul alimentar.

Romanii au cheltuit anul trecut 9 mld. euro in comertul modern, potrivit ACPR.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri