Alexandru Rizea, 59 de ani, fondatorul producatorului de mobila Lemet Campina, care genereaza vanzari anuale de 34 mil. euro, spune ca ar refuza o oferta de preluare de 50 de milioane de euro, chiar daca Romania traverseaza cel mai greu moment economic de dupa 1990.

“Daca un investitor ar veni cu o geanta in care s-ar afla 50 de milioane de euro si ar dori sa cumpere compania, as spune nu”, afirma Rizea, cel ce a fondat Lemet in 1991, impreuna cu Ioan Sacuiu.

Nu a facut niciodata o evaluare a companiei din care detine 95%, chiar daca a avut mai multe oferte de preluare pe parcursul timpului pentru afacerea in care a investit peste 80 de milioane de lei (19 mil. euro), in cei 20 de ani de existenta.

Despre Lemet vorbeste tot timpul ca despre un business de familie, in care lucreaza nu doar cei doi copii ai sai, ci si peste 400 de oameni, doar in unitatea de productie din Campina, fara a pune la socoteala cei 800 de angajati ai retelei de retail Lem's. In familia sa intra si restul managementului Lemet, de la directorul de vanzari, pana la cel de marketing.

In septembrie 2008 a strans toata echipa de conducere intr-o sala de sedinte si a vorbit pentru prima oara de criza financiara.

“Pana in acel moment, obisnuiam sa avem cate o sedinta saptamanala, in fiecare zi de luni. La sedinta din septembrie 2008, m-am asezat intr-un alt loc decat o faceam in mod obisnuit si le-am spus tuturor celor prezenti ca am intrat intr-o criza, dupa ce, in prealabil, avusesem mai multe discutii cu parteneri de afaceri din strainatate. Imi amintesc ca le-am spus celor din sala ca imi pare bine ca a venit aceasta criza, pentru ca daca o sa reusim sa trecem peste ea, inseamna ca afacerea noastra va rezista multa vreme”, isi aminteste Rizea.

Criza l-a prins pe antreprenorul din Campina cu peste patru milioane de euro in cont. A decis sa investeasca o mare pare din ei in extinderea si modernizarea capacitatilor de productie, precum si in cresterea retelei Lem's de magazine in sistem de franciza. Cele mai importante investitii au fost facute in 2010 si se vor intinde si in 2011. In 2010 a alocat opt milioane de lei, iar cu o parte din bani a construit o noua hala de productie, in care au sosit si cateva din utilajele care o vor echipa. In 2011, investitiile vor depasi 20 de milioane de lei.

Noua hala de productie va suporta, pana la finalizare, investitii de sase milioane de euro, iar jumatate din suma provine din fonduri europene. Proprietarul Lemet mizeaza pe investitii pentru a-si extinde prezenta la nivel national, in conditiile in care criza isi face din ce in ce mai mult simtita prezenta in buzunarele clientilor.

Este cea mai rea criza ’90 si pana acum, pentru ca, spre deosebire de celelalte, aceasta este constientizata de toata lumea. Totusi, nu-mi este frica de efectele pe care ar putea sa le aiba problemele anumitor tari europene asupra economiei globale, pentru ca nu cred ca se mai poate repeta o epidemie ca aceea care a inceput in septembrie 2008. Bancile sunt vaccinate. De asemenea, din ceea ce vad, niciun roman nu se duce la bancile grecesti pentru a-si retrage banii, ceea ce este un semnal pozitiv”, precizeaza Alexandru Rizea.

In primele cinci luni ale anului, vanzarile companiei per magazin au fost, in medie, cu 11% mai mici decat in perioada similara din 2011. Cu toate acestea, Lemet a reusit sa-si creasca vanzarile, datorita extinderii retelei de magazine, care s-a marit cu 17 unitati noi de la inceputul anului.

“Cel mai greu moment, din septembrie 2008 si pana in prezent, a fost, pentru noi, scaderea volumelor de vanzari, ceea ce a dus la o schimbare de repartizare a profiturilor. Astfel, o parte foarte mare din profitul companiei s-a transferat in reteaua de magazine, mult mai expusa in fata eventualelor probleme financiare decat fabrica”, mai spune si Adrian Rizea, directorul comercial al Lemet.

Citeste si Lemet vrea sa creasca cu 23% anul acesta



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri