Compania infiinatata de cei sase timisoreni se numeste Berarium si a intrat pe piata berii in acest an, producand in prezent doua sortimente - Terapia Platin (bere alba nefiltrata si nepasteurizata) si Terapia Gold (bere blonda nefiltrata si nepasteurizata).

Totul a inceput de la o pasiune comuna – berea nefiltrata si nepasteurizata – povesteste Heinrich Loth, unul din actionarii companiei, cei sase prieteni debutand in aceasta industrie cu o instalatie de 20 de litri cu ajutorul careia produceau artizanal bere acasa. In prezent, microberaria functioneaza pe o suprafata de 250 mp, in Timisoara, si are o capacitate anuala de productie de 200.000 de litri.

Potrivit informatiilor furnizate de Registrul Comertului, Heinrich Loth detine un pachet de 38% din actiuni, Marcellus Loth – 38%, Valentin Alin Ciontea – 13%, Marius Corneliu Mircea – 5%, Gabriel Lung – 3% si Narcis Florin Grigore Moldovan – 3%.

Investitia initiala a fost de 400.000 de euro, suma care s-a dublat intre timp. Heinrich Loth estimeaza ca suma va fi amortizata in cinci ani.

Cea mai dificila etapa in realizarea acestui proiect a constat in autorizarea antrepozitului fiscal de productie de bere intrucat in legislatia din Romania nu exista notiunea de microfabrica de bere. In plus, o microfabrica trebuie sa indeplineasca aceleasi criterii de autorizare ca si un mare producator industrial.

Pentru moment in Clinica de Bere lucreaza opt angajati, planurile pentru perioada urmatoare incluzand deschiderea unui local propriu si investitii in magazine proprii de desfacere in toate hypermarketurile Real din tara.

”Potentialul de business este mare in Romania, pentru ca fenomenul nu exista inca in Romania. Sint insa convins ca am deschis mai multe usi si ca in urmatorii ani se vor infiinta foarte multe proiecte asemanatoare. Nu am nicio explicatie logica de ce in Romania nu s-a intimplat nimic pana in ziua de astazi pe aceasta nisa. Am fost foarte surprins cand am aflat ca noi sintem singura microfabrica de bere autorizata in Romania”, crede Heinrich Loth.

Un proiect similar mai exista doar la Cluj-Napoca si apartine Ursus Breweries. Compania a inaugurat “Fabrica de bere Ursus” in luna iunie, investitia initiala ridicandu-se la 1,1 mil. euro.

Ce se intampla afara?

Citeste si:

La inceputul anilor ’90 in Cehia exista o singura microberarie, datand din anul 1449, explica Jan Vesely, director executiv al Asociatiei Berarilor din Cehia. Acum sunt 120 de astfel de proiecte.

“Sunt ca ciupercile dupa ploaie. Apar peste tot. Produc bere in cantitati mai mici, insa pentru o halba de bere poti plati si de doua ori mai mult. Cota lor de piata adunata nu depaseste 1%. Nu au influenta in piata, insa microberariile sunt cruciale in promovarea culturii berii”, explica Vesely.

Potrivit acestuia, din totalul consumului de bere per capita in Cehia aproximativ 30 de litri erau consumati de turisti, situatie valabila pana la debutul crizei financiare. “Sa vii in Cehia si sa nu bei bere autohtona cam si cum ai veni in Franta si nu ai gusta un vin local. In schimb, 2009 si 2010 sunt primii doi ani in care cota detinuta de berea la draft a scazut sub 50%, pana la 48% din piata”, subliniaza Jan Vesely.

Numarul berariilor urmeaza o tendinta crescatoare si in Polonia. Astfel, la inceputul anilor ’90 existau doar doua microberarii, iar acum numarul lor atinge 27, iar alte 25 de proiecte sunt in executie.

Nici vecinii nostri bulgari nu au ignorat potentialul acestei nise. Miniberariile sunt amplasate in toate zonele turistice – pe litoralul Marii Negre, in Sofia sau in statiunile montane.

Consumul de bere inregistrat in Romania in primele 6 luni s-a mentinut la acelasi nivel din perioada similara din 2010, de 8 milioane hectolitri.

In 2010, climatul economic instabil a condus la o diminuare cu 3,5% a pietei berii din Romania fata de anul precedent, volumul total al acesteia atingand 17 milioane hectolitri. In ultimii doi ani, piata berii a scazut cu 16% comparativ cu 2008, anul in care vanzarile de bere in volum au atins o cota maxima de 20,2 mililoane hectolitri.

Consumul de bere pe cap de locuitor in 2010 a inregistrat o valoare de 78 litri, continuand trendul descendent inceput in 2009 si dovedind ca evolutia economica negativa i-a afectat pe consumatori modificandu-le obiceiurile de consum, potrivit Asociatiei "Berarii Romaniei".