Calin Dragan, fostul sef al Coca-Cola HBC Romania si Republica Moldova, vorbeste, in primul interviu acordat de la preluarea unei noi pozitii de top in cadrul gigantului american, despre adrenalina pe care i-o ofera una dintre cele mai vibrante si interesante culturi din lume – Japonia.
In urma cu aproape sase luni, unul dintre cei mai puternici executivi din business-ul local lasa ”Micul Paris” pentru Tara Soarelui Rasare. Si-a pus in bagaj experienta acumulata in cei 18 ani de Coca-Cola Romania si a acceptat sa o foloseasca la 10.000 de kilometri departare de tara, in cadrul celui mai mare dintre imbuteliatorii gigantului american in Japonia – Coca-Cola West Company Limited.

Dupa sapte ani la carma Coca-Cola HBC Romania si Republica Moldova, Calin Dragan prelua, la 1 iulie, pozitia de corporate office and executive director of operations&business transformation in cadrul Coca-Cola West. Probabil cea mai apropiata traducere a acestui rol in modul de operare vestic este de chief operations officer (director de operatiuni).

Mai exact, Dragan gestioneaza operatiunile unei companii cu o cifra de afaceri de peste patru miliarde de dolari si 12.000 de angajati.

Relatia sa cu gigantul american a inceput in urma cu 18 ani. A plecat atunci la drum fara sa viseze ca intr-o zi povestea va ajunge la un capitol numit Japonia. Aceasta nu este prima experienta in afara tarii pentru Dragan, el ocupand o pozitie si in cadrul Coca-Cola Italia.

”Coca-Cola Hellenic este recunoscuta in lume ca fiind o scoala de business si de management foarte sanatoasa. Varietatea de culturi si experiente este un mare avantaj profesional. Nu as putea spune ca am fost luat prin surprindere sau presat de timp sa iau o decizie in acest sens. Japonia reprezinta insa pentru mine o noua provocare profesionala si am fost incantat sa o accept”, spune Calin Dragan.

La cu totul alta scara, date fiind cifra de afaceri a companiei si impactul in business-ul global, obiectivele actuale seamana intr-o oarecare masura cu ceea ce a realizat deja in Romania. In perioada 2004-2009, imbuteliatorul a raportat in Romania aproape o dublare a business-ului si profitului net, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finante. In 2010, compania a afisat o scadere a cifrei de afaceri de 6,3% comparativ cu 2009.

Daca ar fi sa ia lucrurile in ordine cronologica, cel mai dificil i-a fost la inceput sa se obisnuiasca cu clima din Japonia. A aterizat pe o caldura sufocanta, in plin sezon umed. Insa de departe cea mai grea provocare a fost si este in continuare limba.

”Pe langa faptul ca nu are nimic in comun cu engleza sau cu limbile latine cu care sunt obisnuit, aproape totul este scris in alfabetul japonez. Asadar, folosirea unui dictionar, daca nu este scris cu caractere latine, devine treaba de expert pentru ca nu stii cum sa cauti in el. Este frustrant insa pot sa spun si ca este destul de amuzant in acelasi timp: nu stiu nici macar ce spun instructiunile de pe diferitele obiecte electrocanice pe care le am in casa”, povesteste Calin Dragan.

De asemenea, coordonarea unei companii comunicand cu echipa si cu cei pe care ii intalnesti numai cu ajutorul unui interpret reprezinta o experienta in sine, adauga Dragan. Efortul este mult mai mare fie si pentru simplul fapt ca fiecare sedinta dureaza dublu din cauza timpului folosit pentru traducere.

Cum arata o zi normala de lucru? Atunci cand se afla in biroul din Fukuoka, orasul in care locuieste si cel de-al saptelea ca marime din Japonia, Calin Dragan isi incepe programul la ora 8 dimineata, de cele mai multe ori cu o cafea neagra si o lectie de japoneza predata de un profesor autohton. Momentan, executivul Coca-Cola invata ”japoneza de supravietuire”.

In primele saptamani de munca avea senzatia ca lucreaza noaptea, din cauza diferentei de fus orar de sapte ore intre Romania si Japonia, isi aminteste Dragan.

Nu petrece mai mult de 20-25 de minute in trafic, intrucat locuieste aproape de sediul Coca-Cola West.

Agenda se incheie uneori dupa ora 18.00, insa de cele mai multe ori incearca sa respecte programul de lucru de opt ore.

O noua pozitie, o tara noua si o cultura diferita nu iti lasa mult timp liber

Cand reuseste sa prinda cate un sfarsit de saptamana fara nicio obligatie profesionala, Calin Dragan prefera sa se plimbe, o atractie fiind gradinile japoneze. Din cand in cand opteaza pentru o plimbare cu bicicleta, merge la cumparaturi, citeste si incearca ”sa taie de pe lista treburile casnice pe care le-a amanat cu gratie in timpul saptamanii”.

Desi locuieste intr-un oras care duce in spate multa istorie, Fukuoka are in acelasi timp un aer cosmopolit, cateva centre comerciale imense ”in care orice persoana indragostita de shopping ar putea petrece zile in sir fara sa treaca de doua ori prin acelasi magazin”, zeci de piete, parcuri, gradina botanica si cea zoologica.

La tot pasul gasesti restaurante - de la baruri de sushi si “restaurante” cu mancare specifica, improvizate in strada, pana la bistro-uri foarte sic.

”Ce m-a surprins chiar de la inceput a fost acest amestec de nou si vechi al arhitecturii si in general filozofia de viata a japonezilor. Atentia pentru detalii este ceva sfant pentru ei iar politetea pare o trasatura innascuta”, explica Dragan.

Totodata, a fost surprins de curatenia orasului. ”O sa sune straniu dar nu exista cosuri de gunoi pe strada, iar nimeni nu isi pune problema sa arunce ceva pe jos. Toata lumea pastreaza gunoiul si il arunca, sortat, atunci cand ajunge acasa”, completeaza Calin Dragan.

La capitolul ”lucruri neplacute”, oficialul Coca-Cola recunoaste ca se astepta ca mult mai multi japonezi sa vorbeasca limba engleza.

O lume din ce in ce mai mica

Lucrurile care ii lipsesc si au legatura cu Romania variaza in functie de starea sa de spirit, mai spune Calin Dragan. Uneori ar manca cu placere o ciorba de burta, iar alteori ar vrea pur si simplu ”sa aiba cu cine sa schimbe o vorba romaneasca”. ”Cred insa ca este inevitabil sa ti se faca dor de casa atunci cand esti la aproape 10.000 de kilometri departare”, adauga Dragan.

Cu toate acestea, are sentimentul ca lumea in care traim devine din ce in ce mai mica. Motivul? A reintalnit in Japonia prieteni vechi, oameni cu care a lucrat sau colaborat la inceputul carierei sale. Inclusiv actualul sau sef a vizitat anul acesta Romania.

”Unii dintre acesti oameni chiar au locuit in Romania sau au fost in vizita si deci au deja o idee despre tara din care vin. Evident, exista si unii pentru care Romania are granite difuze si se confunda cu Europa in timp ce altii stiu cate ceva de pe Internet”, explica oficialul roman.

La randul sau descopera in fiecare zi ceva nou despre cultura nipona.

”Filozofiile de viata si implicit cele de business sunt distincte. Daca in cele mai multe culturi, atitudinea directa este apreciata, japonezii nu iti vor spune nicodata, direct in fata ceea ce gandesc. Acest lucru nu inseamna ca vor sa piarda timpul sau ca nu au curaj, asa cum am crede daca am judeca noi cu ocaua propriei culturi, ci este pur si simplu o atitudine perfect normala, impamantenita in cultura nipona”, conchide Calin Dragan.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri