Din cei 125 de mici producatori de bere care existau acum zece ani in Romania, numai 26 au reusit sa faca fata. Principalele societati axate pe productia de bere in Romania sunt subsidiare ale marilor companii europene. In numar de patru, ele aduna aproape 80% din intreaga piata de profil. Pentru a rezista, producatorii autohtoni cer facilitati fiscale. Guvernul este insa impotriva
Producatorii independenti de bere pierd in continuare teren in fata companiilor multinationale. Ministerul Finantelor a transmis printr-un comunicat ca sustine respingerea proiectului de lege privind acordarea unor facilitati fiscale societatilor ce activeaza in domeniu.

Datoriile istorice si tehnologia invechita au facut ca micii berari sa dispara incet, dar sigur, de pe piata romaneasca de profil. Din cei 125 de mici producatori care existau acum zece ani in Romania, numai 26 au reusit sa faca fata concurentei cu societatile straine. Altfel spus, 80% din piata berii este detinuta de companiile multinationale. Vifor Versescu, presedintele PSIPBR, considera ca o eventuala respingere a proiectului "Masuri financiare pentru societatile comerciale din industria berii" ar duce la eliminarea micilor producatori si, indirect, la majorarea pretului bauturii alcoolice.

Patru companii, 80% din piata

Principalele societati axate pe productia de bere in Romania sunt subsidiare ale marilor companii europene. In numar de patru, ele aduna aproape 80% din intreaga piata de profil. Cele patru companii au investit pana in prezent 420 milioane de euro. Ele au constituit Asociatia Berarii Romaniei. Brau Union Romania are cea mai mare cota de piata din industria berii. Desi a inregistrat o scadere a cotei de piata comparativ cu 2004, Brau Union detinea anul trecut 27,9 % din totalul pietei romanesti de bere. Infiintata in 1998, Brau Union Romania este parte a grupului Heineken. Portofoliul de marci oferit de Brau Union Romania este alcatuit din Heineken, Gosser, Schlossgold, Silva, Ciuc, Golden Brau si Bucegi.

Grupul international SAB Miller a investit in Romania peste 100 de milioane de dolari, iar in anii urmatori a anuntat ca va mai investi alte 50 de milioane dolari.

Filiala romaneasca a grupului este compania Ursus Breweries, care detine 22% din piata. Ursus Breweries are o capacitate de productie de 3 milioane hectolitri pe an. Compania produce, printre altele, marcile Ursus si Timisoreana. Grupul belgian Interbrew a venit in Romania in 1994, formand doua companii mixte cu parteneri romani, la Blaj - Bergenbier, si la Baia Mare - Proberco. Grupul mai produce la Ploiesti, in colaborare cu Romanian Efes Brewery.

Cifra de afaceri anuala este de peste 100 de milioane de euro. Cel de-al patrulea mare producator de bere este United Romanian Breweries Bereprod SRL, cel care ne ofera marcile Carlsberg, Tuborg si Skol, si vinde circa 1,2 milioane hectolitri anual.

Ce spun micii producatori

"Ne exprimam sprijinul pentru proiectul Masuri financiare pentru societatile comerciale din industria berii si, in consecinta, pentru continuarea lui, considerand ca aceasta este singura modalitate pentru a crea un puternic sector IMM in industria berii in contextul integrarii in UE", transmite un comunicat al PSIPBR.

Reprezentantii producatorilor autohtoni considera ca in UE, mai precis in Germania, in anul 1999, pentru societatile din industria berii din fosta Germanie de Est a fost adoptata o asemenea masura pentru sprijinirea sectorului IMM, in contextul unificarii Germaniei din 1990. Romania prezinta actualmente o situatie asemanatoare celei din Germania de Est, fiind pe punctul de a adera la UE. "Din punct de vedere social, statul roman, prin aceasta masura, va reusi sa pastreze de trei ori mai multe locuri de munca", subliniaza sursa citata.

Consumam 70 de litri de bere pe an

Cresterea pietei berii in 2005 a fost destul de redusa, fata de anul trecut consumandu-se cu doar 3,7 procente mai multa bere. Astfel, productia totala la finele anului se preconizeaza sa atinga 15 milioane de hectolitri. Consumul relativ scazut este explicat, potrivit berarilor, de anul precar din punct de vedere meteorologic, vremea frumoasa si calduroasa jucand un rol important in ceea ce priveste vanzarile.

Puterea mica de cumparare si situatia meteorologica au creat un segment de consumatori relativ nou. "Caracteristica anului 2005 a fost ponderea cresterii consumului de bere la PET (43% din totalul consumului), numarul celor care consuma bere acasa fiind in continua crestere (acest segment reprezinta 70% din totalul consumatorilor)", a declarat Vifor Versescu. Romanii consuma anual 67 - 70 de litri de bere, in timp ce germanii si cehii beau 160 de litri. Specialistii berari apreciaza ca, in urmatorii ani, consumul berii in Romania se va spori cu 10 - 15 litri pe cap de locuitor.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri