La 12 zile dupa declansarea protestelor de strada, presedintele Traian Basescu a avut o prima reactie, criticandu-si oponentii politici, ca mai apoi sa aiba „interventia lamuritoare cu romanii”. A fost sau nu „o tacere de aur” pana acum? Patru oameni de afaceri impartasesc din experienta lor cu angajatii, iar trei experti in comunicarea de criza explica ce solutii ar putea fi aplicate in dialogul cu protestatarii.
„Intotdeauna vor fi multumiti si nemultumiti, avantajul este ca acum oamenii se pot exprima liber. Este normal sa isi doreasca sa traiasca mai bine, insa in cazul acestor proteste nu stiu cine ar putea veni cu solutii. Protestele sunt, mai degraba, o manifestare a unei stari de fapt din Romania. Nu se cere, de fapt, o solutie la problemele care exista”, spune pentru Wall-Street.ro Ovidiu Tender, om de afaceri si unul dintre cei mai bogati romani.

In opinia sa, „tacerea” de pana acum a presedintelui Basescu a fost gestul corect, intrucat „nu ai cu ce solutii sa vii”. Tender sustine ca nu intelege ce se cere in strada si ca demisia guvernului sau a presedintelui nu rezolva problemele populatiei. In majoritatea cazurilor, insa, solutia este dialogul, crede omul de afaceri care, nu mai departe de vara lui 2011, s-a confruntat cu greva angajatilor sai din sectia de confectii metalice a ICSH Hunedoara.

„Trebuie sa afli cauza nemultumirilor pentru a putea lua masuri, iar dialogul este cea mai buna metoda, pentru ca daca li se explica situatia, deciziile luate, atunci oamenii inteleg”, sustine Ovidiu Tender (foto stanga).

Un alt miliardar al Romaniei, proprietarul al InterAgro, cu peste 6.000 de angajati, Ioan Niculae nu a dorit sa comenteze protestele de acum si nici modul in care s-a reactionat la ele, data fiind implicarea sa in „dosarul Romgaz”. El este acuzat ca a obtinut reduceri comerciale la gazele cumparate, desi avea datorii la furnizor, la Romgaz. In dosar sunt acuzate 40 de persoane din cadrul Romgaz, Ministerului Economiei, ANRE, dar si din cel al InterAgro.

In general, Niculae spune ca nu considera iesirile in strada drept o modalitate de solutionare a problemelor. „Dialogul este solutia, iar gestionarea dificultatilor se face prin comunicare”, subliniaza Niculae (foto dreapta).

El povesteste, pentru wall-street.ro, ca atunci cand a luat, in 2010-2011, decizia de a inchide o parte din combinatele din portofoliu, s-a dus in fiecare unitate si le-a explicat salariatilor care sunt motivele, promitand totodata ca niciun angajat nu va fi dat afara pana in februarie. „Prin dialog se rezolva orice problema potential conflictuala. Ne intalnim, stam fata in fata si gasim solutii”, afirma cu convingere omul de afaceri.

O alta voce din industria chimica sustine ca daca li se explica deciziile, oamenii inteleg masurile managementului unei companii. Este vorba despre Constantin Roibu, directorul general al combinatului chimic Oltchim care declara ca in cadrul companiei sale nu s-a pus problema de greve sau proteste din partea angajatilor. „Nu pot sa comentez protestele din strada, nu sunt angrenat politic, ci om de afaceri. Managerilor care se confrunta cu greve ale angajatilor, nu pot decat sa le transmit ca cea mai buna solutie este sa se aseze la masa de negocieri si sa comunice cu salariatii”, a explicat Roibu, intr-o discutie cu wall-street.ro.

Din experienta grevelor de la una dintre fabricile sale, Dan Sucu (foto jos), proprietarul Mobexpert, spune ca negocierile au fost atunci oarecum inutile, in conditiile in care s-a dat cat de mult posibil inca de la inceput. Cat despre protestele de strada, omul de afaceri crede ca ele sunt cauzate de lipsa de perspectiva, dincolo de nemultumirile fiecaruia dintre manifestanti.

“Viitorul suna rau, iar cei care ar trebui sa dea raspunsuri populatiei se pare ca nu sunt capabili sa o faca”, puncteaza Sucu. Ca urmare, el crede ca protestele de azi arata mai mult a disperare, in lipsa unor politicieni care sa ofere populatiei o viziune asupra viitorului.

Ce spun specialistii

Alex Serban, senior partner la firma de consultanta Serban & Musneci Associates, a fost implicat in gestionarea procesului de inchidere a fabricii Nokia de la Jucu (2011), dar si a protestelor fermierilor din tara nemultumiti de pretul primit pentru lapte de la Danone (2008-2009). El spune ca grevele din companii au, de obicei, cereri foarte specifice, structurate via sindicat sau contract de munca colectiv, pe cand protestele de strada reunesc o gama larga de subiecte, de doleante ale societatii, organizarea fiind ad-hoc si usor manipulabila, destabilizata.

Serban considera ca in cazul reactiei presedintelui Basescu, dupa 12 zile de la declansarea protestelor, sintagma “tacerea este de aur” poate fi valabila, existand riscul de atragere a unor reactii noi sau a unor manifestatii mai ample. Cea mai buna solutie in momentul de fata este comunicarea, deschisa pe mai multe planuri si intr-un mod constructiv. „Comunicarea depinde insa si de disponibilitatea ONG-urilor, partidelor sau a societatii de a participa la un dialog. Guvernul trebuie sa faca efortul de a duce la un rezultat, pozitiile de forta nu ajuta intr-o astfel de conjunctura”, considera Alex Serban.

Crenguta Rosu, managing partner al DC Communication, agentie de PR si comunicare, considera ca daca in mediul privat poti schimba managerul, atunci cand situatia o cere, protestele de strada vizeaza intreaga clasa politica de acum, ceea ce face situatia mai dificila. „Nimeni din aceasta clasa politica nu este acceptat ca partener de dialog, podurile prin care se comunica au fost arse”, spune Rosu.

In ciuda acestor diferente, atat in cazul companiei, cat si in cel al manifestatiilor de strada, principiile de gestionare a situatiei de criza sunt aceleasi.

Astfel, intr-o prima faza, trebuie identificat liderul, imediat intocmita o lista de probleme, iar mai apoi stabilit un interval de timp pentru analiza lor. Important este ca cel angajat in rezolvarea situatiei sa-si ofere un orizont de timp pentru rezolvarea problemelor care nu pot fi solutionate pe termen scurt. Ea da exemplul unei situatii in care a fost implicata, la jumatatea anilor 2000. „Angajatii unei companii nu mai erau platiti din lipsa de resurse. S-a discutat cu ei, li s-a prezentat situatia, iar apoi directiile de remediere a problemei, situatia rezolvandu-se, ulterior, prin atragerea unui investitor in companie”, arata Crenguta Rosu.

Numitorul comun al protestelor sociale, indiferent de cadrul in care se manifesta ele, este situatia-limita in care se afla una sau mai multe categorii sociale, intr-o economie de piata aflata in dificultate, considera Catalina Stan, presedinte si CEO al agentiei de comunicare BDR Associates. Ea remarca faptul ca protestele angajatilor dintr-o companie nu imbraca forma politica, pe cand cele de strada sunt o forma extrema de manifestare individuala a convingerilor de natura politica generate de adanci nemultumiri sociale.

Totodata, Stan este de parere ca lipsa unor declaratii punctuale din partea unui lider politic poate defini o politica, o strategie de comunicare planificata in plan secund, de catre strategi, care au decis sa impuna un embargo in acest sens intr-un moment de maxima tensiune. „In aceeasi masura, lipsa unor declaratii publice cu referire la subiectul fierbinte al unor proteste la nivel national, cat se poate de reale, poate genera interpretari nedorite, cum ar fi indiferenta fata de drama unor oameni sau supraevaluarea propriei imagini de lider in fata electoratului”, evidentiaza Catalina Stan.

In opinia sa, mai ales intr-un an electoral, declaratia unui presedinte trebuie sa convinga, cu calm, oamenii iesiti in strada, ca el este atent la nevoile lor imediate si ca are solutii.

Ca specialist care a gestionat o serie de criza ale unor companii straine sau romanesti, Stan crede ca nicio companie privata nu isi permite luxul de a trata superficial posibilitatea izbucnirii, oricand, a unei crize de imagine. Pe de alta parte, incoerenta unor luari de pozitii si inconsistenta mesajelor transmise arata ca multi lideri politici actuali nu au trecut prin stagii de pregatire de comunicare de criza si ca nu inteleg importanta covarsitoare a unei comunicari „ca la carte” in asemenea situatii.

Sursa foto: Agerpres.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri