Expansiune rapida, notorietate sporita, cucerire de noi piete, inclusiv rurale, crestere a cotei de piata si, in definitiv, a profitului. Metro, Carrefour si Mega Image, trei dintre cei mai mari jucatori din retailul modern, au descoperit ca le pot obtine pe toate acestea daca „pastoresc” magazine la parter de bloc.
Ionel Popa este antreprenor cu acte in regula de mai bine de 10 ani. A inceput cu o discoteca-bar ca mai apoi sa-si deschida un magazin alimentar in comuna Baleni, judetul Galati.

Afacerea a mers bine, iar in 2010 Popa a dat peste un anunt intr-o revista de specialitate despre proiectul Metro de a-i ajuta pe revanzatori sa-si remodeleze magazinele. „Le-am scris un e-mail celor de la Metro Galati. Apoi a venit un consultant de la magazin, a vazut spatiul si am pus la punct proiectul. Cand ma uit la pozele vechi, ma ia cu groaza”, poveste Popa.

In ianuarie 2011, schimbarea magazinului a fost gata, iar efectele nu au intarziat sa apara. Intr-un an de zile, in magazinul de 80 de metri patrati au intrat mai multi clienti, ceea ce a dus la o crestere a vanzarilor. Daca inainte incasarile erau de 1.000-1.500 de lei pe zi, acum ele sunt duble, cu un profit de circa 5%.

Popa spune ca are incasari mai mari decat un magazin La Doi Pasi de pe Calea Mosilor, despre care a citit in presa. „Functionam intr-o piata rurala, unde oamenii nu au o putere de cumparare prea mare. Chiar si asa, vanzarile noastre sunt cu mult peste cele din Calea Mosilor”, afirma proprietarul.

Cresterea vanzarilor a avut insa un pret: Popa a scos din buzunar circa 15.000 de euro (circa 65.000 lei) pentru schimbarea la fata a magazinului sau. „Numai softul de gestiune m-a costat 200 de milioane (vechi – n.r.), la fel si rafturile frigorifice”, explica proprietarul. Pentru ca schimbarea sa fie una completa, magazinul lui Popa a primit si un nou brand. Acum, deasupra numelui de botez – Dinatos – sta scris „La Doi Pasi”, marca lansata oficial de Metro in urma cu doua saptamani.

Harta expansiunii retelelor La Doi Pasi, Carrefour Express si Shop&Go


(cifra indica numarul de magazine aferent fiecarui judet/Bucurestiului)

Lantul La Doi Pasi, care numara in prezent peste 80 de magazine deja remodelate (plus alte 120 in curs de reamenajare) dupa standardele Metro, s-a nascut dintr-un program demarat de Metro in 2008 prin care oferea consultanta clientilor revanzatori. In urma lui, 2.000 de comercianti si-au remodelat magazinele.

Comertul traditional are o istorie in Romania, iar noi dorim sa il sprijinim in continuare. (…) Dorim sa le oferim comerciantilor independenti experienta noastra de lideri de piata, consiliere pe parcursul fiecarei etape a dezvoltarii afacerii”, a declarat recent Marc Carena, director de management al clientilor din cadrul Metro Cash & Carry Romania.

Concret, retailerul le ofera revanzarilor (micilor comercianti) instruire si consultanta privind alcatuirea sortimentatiei, monitorizarea preturilor si asistenta pentru activitatile de marketing, pe cand administrarea si finantarea afacerii in sine ramane in grija proprietarului. La fiecare doua saptamani, Metro publica brosuri publicitare si promoveaza selectiv produsele proaspete, inclusiv pe cele marca proprie din magazinele La Doi Pasi, unitati care comercializeaza fiecare, in medie, 1.500 de articole.

In contractul de franciza nu exista prevederi prin care proprietarii de magazine La Doi Pasi sunt obligati sa se aprovizioneze de la Metro. In cazul unitatii de la Baleni, cam 50% din totalul marfii este cumparata de la Metro, iar restul de la alti furnizori si distribuitori, spune Popa.

„Nu exista nicio obligatie de a achizitiona marfa pentru a umple rafturi si nici de a lua din Metro articolele care sunt ofertate in brosuri”, spune Marcela Ivascu, administrator al unui alt magazin La Doi Pasi, pe pagina de Facebook a Wall-Street.ro. Doar ca, adauga ea, atunci cand Metro are promotii pentru anumite produse, „cu siguranta nu ai sa gasesti un pret asa de bun la nici un alt furnizor”.

Miscarea nemtilor de a-si dezvolta business-ul prin programul de franciza La Doi Pasi nu este singulara in peisajul retailului modern din Romania. Toamna trecuta, Carrefour (Franta) a anuntat ca a incheiat un parteneriat cu Angst, producator de mezeluri cu propria retea de magazine, pentru extinderea retelei Carrefour Express. Pana acum au fost deschise trei magazine de proximitate Carrefour Express, dar detaliile deal-ului dintre cei doi retaileri nu au fost facute publice.

Mega Image (parte a grupului Delhaize, Belgia), pe de alta parte, a fost mult mai deschisa si-a postat pe site-ul propriu un anunt prin care vrea sa atraga doritori pentru franciza Shop&Go. Primul magazin Shop&Go a fost deschis in decembrie 2010, caruia i s-au alaturat inca 13 pana acum „Poti fi partenerul nostru: e o ocazie perfecta sa ai afacerea ta, fara riscurile de a porni de la zero. Ai in spate toata experienta Mega Image, la care adaugi experienta ta comerciala si aptitudinile de antreprenor. Noi te sustinem, tu esti propriul tau sef”- asa suna anuntul retailerului.

Mai exact, Mega Image asigura spatiul comercial, utilat, stocul de marfa, plata chiriei si a utilitatilor, logistica si marketingul, iar cel care preia franciza trebuie sa opereze magazinul in numele companiei. Dupa ce va trece printr-un program de training, el va semna un contract si va achita o garantie, urmand ca managementul magazinului sa-i revina in totalitate.

Miza pe micile cumparaturi din colt

In urma cu 10 ani, alianta dintre un mare retailer si comerciantul de la coltul strazii era de neconceput. Expansiunea agresiva a lanturilor de retail din anii de boom economic a lovit puternic in magazinele de cartier si buticuri. Cel putin asta indica statisticile: daca in 2001 mai toata lumea inca isi facea cumparaturile de la alimentara si piata, structura comertului FMCG (fast moving consumer goods/produse de larg consum) s-a modificat in ultimii ani, astfel ca la final de 2010, retailul modern l-a egalat, ca pondere, pe cel traditional. Ce i-a determinat pe marii retaileri sa se extinda cu magazine de proximitate in sistem de franciza?

Constantin Anton, presedintele Asociatiei Romane de Franciza (ARF), spune ca un format miniatural, cu o sortimentatie aproximativa a hipermarketurilor, manageriate de partenerii marilor retaileri nu poate fi decat benefic pentru ambele parti. „Hipermarketurile livreaza direct marfa catre noile magazine, scazand costurile de depozitare, de exemplu, si au o noua oportunitate de promovare a imaginii lor si, implicit, o sansa in plus de crestere a profitului”, explica Anton.

„Golul” lasat de Mic.ro, reteaua de minimarketuri controlata de Dinu Patriciu care in februarie a intrat in procedura de insolventa, va fi repede acoperit de lanturile de proximitate lansate de Metro, Carrefour, Mega Image. „Vorbim despre niste colosi care au principii de marketing foarte dure, chiar de gherila, uneori. Succesul avut pe piata autohtona le permite sa dicteze anumite reguli cu care putem sa nu sa sa fim de acord", subliniaza Anton.

Presedintele AFR mai puncteaza si faptul ca un astfel de format de magazin nu va functiona chiar in orice zona, in orice oras, la orice colt de bloc. „Tine de abilitatea micului intreprinzator sa negocieze conditiile de parteneriat, sa ii convinga pe clienti ca marfa va fi mai buna si la preturi competitive. Va fi o lupta destul de stransa, pentru ca romanii mai atenti la ce mananca vor da castig de cauza celor care fac actul comercial cu respect fata de consumatori”, considera Anton.

Ce retaileri au turat motoarele expansiunii la inceput de an


Conform estimarilor Oxford Economics Report, piata de retail din Romania a inregistrat una dintre cele mai mari cresteri regionale in ultimii 10 ani si are mari sanse sa se pastreze in fruntea clasamentului regional si in perioada 2010-2020.

„Pe fondul continuarii crizei economice, este foarte probabil ca in 2012 piata de retail FMCG sa avanseze cu o rata mai mica de 5%, insa acest decalaj fata de media de crestere estimata poate fi recuperata in urmatorii ani. Pentru 2012, estimam continuarea tendintei de dezvoltare a formatelor de comert de proximitate”, afirma Adrian Comaneci, manager Contrast Management-Consulting.

Daca in vreme de crestere economica, operatorii de lanturi de magazine cu suprafete mari (cash & carry, hipermarket) s-au remarcat ca fiind „vedetele" expansiunii, in ultimii ani cei mai agresivi in dezvoltare au fost detinatorii de supermarketuri si de magazine de discount. Aceeasi tendinta s-a pastrat si la inceputul acestui an, operatorul de supermarketuri Mega Image inaugurand deja 14 magazine. Pe de alta parte, au fost si inchideri - Real a renuntat la unitatea din Ghiroda, iar Profi la un magazin din afara Bucurestiului.


*dintre care 26 Metro Cash & Carry si 6 Metro Punct;
**magazine Carrefour Market;
***Real a decis inchiderea, incepand cu martie, a magazinului din Timisoara-Aeroport (Ghiroda);
****dintre care 15 Shop&Go;
*****6 magazine preluate de la Al Comsib.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri