Cei mai importanti jucatori de pe piata autohtona care comercializeaza calculatoare sau echipamente electronice accelereaza procesul de lansare si productie de branduri proprii. Acest proces a inceput de foarte mult timp, iar principalul motiv a fost comercializarea unor produse de calitate ale caror preturi sa fie adaptate puterii de cumparare a clientilor din tara.
Astfel, Compania Complet Electro Serv SA (CES), producator de calculatoare personale din grupul Altex, a inaugurat ieri in comuna Chiajna, judetul Ilfov, prima linie proprie profesionala de asamblare de calculatoare din Sud-Estul Europei, o investitie de 1,4 milioane euro care ve permite Altex sa produca 10.000 de computere pe luna.

Omul de afaceri Dan Ostahie, proprietarul si presedintele Altex, cel mai mare retailer autohton de electronice si electrocasnice, a dezvaluit ca proiectul investitiei intr-o linie de asamblare profesionala a aparut pe baza unor scenarii privind cresterea pietei romanesti de IT, dar si in urma sofisticarii cererii venite din partea consumatorilor. Linia de productie a fost furnizata de grupul suedez FlexLink, unul din cei mai mari producatori de astfel de echipamente de productie din lume, care a furnizat astfel de echipamente si pentru producatori de renume precum Hewlet Packard (HP), Ericsson si Philips, iar procesul de productie si testare a fost supervizat de parteneri precum Intel sau Microsoft.

Ce cred specialistii

Piata de IT pastreaza un ritm important de crestere in majoritatea segmentelor."Romania pastreaza inca un ritm de crestere intre 15-20% la modul general iar pe unele segmente cresterile sunt si mai spectaculoase cum ar fi notebook-urile si camerele foto digitale," a declarat pentru Wall-Street Catalin Patrasescu, managing partner la compania de consultanta Smartpoint.

"Piata adresabila de producatorii locali este in acest moment situata la aproximativ 50% din total, eliminand notebook-urile si sistemele A-Brand. Aceasta este insa potentialul in care intra si segmente specifice cum ar fi dotarile companiilor mici si medii sau proiectele de infrastructura nu numai segmentul consumer," a adaugat acesta.

La intrebarea "Care ar fi motivatia unei astfel de investitii?", analistii au considerat ca investitia a venit probabil din necesitatea volumelor oferite pietei de reteaua proprie de magazine, acest model oferind o serie de avantaje in momentul in care ajungi la anumite volume.

Companii romanesti si branduri proprii

Companiile din segmentul IT au dezvoltat propriile linii de asamblare pentru sisteme proprii de foarte mult timp. Exista companii pe mai multe niveluri, in special cele medii si mari, regionale sau cu acoperire nationala care construit branduri de succes in segmentele vizate.

Totodata, vorbim de companii care au dezvoltat sisteme adresate segmentului consumer, exista companii care merg pe segmentul firmelor mici si medii, asa cum exista companii care produc sisteme de tip server foarte bine realizate (sa nu uitam ca pe acest segment down-time-ul pe care o companie si-l permite este sub nivelul orelor).

In acest moment, aproape toti marii retaileri din sctorul IT produc si promoveaza branduri proprii. In acest sens, cei de la Flamingo au produs, printre altele, modelul Coral si Diablo, Ultra Pro a adus pe piata Ultra, in timp ce Altex a iesit cu gama Davio.

Investitie finantata prin leasing

Directorul general al CES, Gabriel Jitaru, a informat ca noua linie de productie a presupus o investitie totala de 1,4 milioane euro, dintre care 1,1 milioane euro au fost asigurati de Raiffeisen Leasing.

Compania Raiffeisen Leasing a incheiat anul 2005 cu un numar de 5.280 de contracte in valoare de peste 133 de milioane de euro, principalul motor de crestere fiind dezvoltarea pietei auto de anul trecut.

Obiectivul propus: 10.000 de PC-uri pe luna

Gratie acestei investitii, CES va putea produce 10.000 de calculatoare personale pe luna intr-un singur schimb de lucru, dar va reduce rata de service de la aproximativ patru procente in prezent, la sub doua procente. In plus, Gabriel Jitaru a subliniat ca in functie de evolutia pietei facilitatea de productie poate fi extinsa prin adaugarea de noi module care vor fi folosite pentru cresterea productiei de calculatoare sau pentru productia de alte echipamente electronice precum telefoanele mobile sau DVD-uri.

Referitor la noua linie de productie de la Chiajna, directorul de operatiuni la CES, Mihai Traistaru, a informat ca este vorba de o facilitate cu o suprafata de aproximativ 800 metri patrati in care lucreaza 50 de persoane, dintre care 33 de angajati efectiv la linia de productie. Traistaru a dezvaluit ca in perioada martie-decembrie 2005 CES a derulat mai multe teste la noua facilitate, in scopul ajungerii la un ritm de productie de un calculator pe minut.

De asemenea, gratie relatiei directe care exista intre CES si mari producatori de componente precum Asus sau Gigabyte, la noua facilitate de productie CES se pot asambla 13 configuratii diferite pe aceiasi linie.

Complet Electro Serv a fost infiintata de Altex in anul 2002 si in februarie 2004 a inceput productia de calculatoare sub brandul propriu DAVIO. in 2004 au fost produse 28.000 unitati, in 2005 productia a crescut la 65.000 de unitati, astfel CES devenind lider pe piata producatorilor IT autohtoni, incheind anul 2005 cu o cifra de afaceri de 18,2 milioane euro.

Conform estimarilor grupului Altex, marca de calculatoare Davio detinea, in 2005, 30 de procente din piata locala de retail de computere, cu peste 60.000 de unitati vandute.


Are Romania potential de export al computerelor produse in Romania?


Managerii Altex au afirmat ca PC-urile asamblate de CES sunt destinate atat pietei interne cat si celei externe. In timp ce pentru piata interna lucrurile sunt mai clare, in ceea ce priveste exportul, este de discutat.

In acest moment capacitatea este limitata de tarile din proximitate. Companiile romanesti sunt prezente sau au planuri de a investi in Serbia si Muntenegru sau Bulgaria, tari accesibile din punct de vedere logistic.

Recent, Domo a hotarit sa treaca granita de sud a tarii. La finele anului trecut, oficialii Altex declarau pentru Wall-Street ca unul din principalele obiective este reprezentat de extinderea brandului Media Galaxy in tarile din Europa de Sud-Est.

Astfel, dupa intrarea Romaniei in spatiul UE vom avea teoretic o piata de cateva sute de milioane de utilizatori. "Dar pentru a face fata pe aceasta piata va fi nevoie de foarte multe ingrediente: de la pret competitiv la capacitate de acoperire a conditiilor de service, la capacitatea logistica si la capacitate a de a sustine proiecte in puncte departate intre ele de pe harta Europei," apreciaza Catalin Patrasescu.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri