In prezent, in Romania sunt operationale 8 hipermarketuri, 82 de supermarketuri, 68 de magazine de tip discount si 35 de magazine cash&carry. Dupa ce in 2005 supermarketurile au fost cele care au luat avant, piata locala de comert va fi invadata in acest an de hipermarketuri.
Deschiderea in Romania a doua noi locatii Careffour, in Ploiesti si Constanta, care vor opera alaturi de alte patru magazine, precum si extinderea lantului Cora in Bucuresti si in Cluj-Napoca au determinat si alti jucatori internationali din acest segment sa priveasca cu mai mare interes tara noastra.

Prin urmare, reprezentantii celor mai importante lanturi de hipermarketuri, Real Hypermarket - divizia specializata a grupului german Metro si Auchan - care ii are in spate pe francezii de la Carrefour si Cora, au anuntat deja investitii de sute de milioane de euro in piata romaneasca. Mai mult, lanturile Tesco sau Spar si-au anuntat o foarte apropiata prezenta in Romania, forta financiara a respectivelor grupuri permitandu-ne sa estimam investitii cu multe zerouri in coada.
In acelasi timp, numarul de hipermarketuri a cunoscut in ultimii ani o crestere importanta, de 42% in 2005 fata de 2004, pentru acest an specialistii din piata estimand o dublare a numarului de magazine.

Cu toate acestea, Romania ramane inca tara europeana cu cel mai redus numar de spatii comerciale, ceea ce face ca nivelul chiriilor sa se mentina inca destul de ridicat.

Bucurestiul conduce la marile magazine

Din perspectiva locatiilor preferate de investitorii in comert, Bucurestiul se mentine in top. Astfel, in Capitala hipermarketurile vor face concurenta, in acest an, lanturilor de supermarketuri. In schimb, provincia era, pana anul trecut, mai putin atractiva, hipermarketurile detinand in orasele mari din tara o pondere extrem de redusa din acest segment, in timp ce supermarketurile acopera putin peste 35%.

In schimb, piata de retail din provincie este dominata de discounteri (Plus, Profi, Kaufland, Penny Market, Minimax sau XXL Discount) care detin cea mai mare pondere din piata. Mai mult, este interesant de observat ca o buna parte din aceste retele nu sunt prezente cu nici un magazin pe piata din Bucuresti. Pe de alta parte, un aspect important il constituie faptul ca un numar important de mici comercianti nu vor mai avea loc pe o piata atat de aglomerata si isi vor inchide afacerile.

Carrefour sunt primii veniti


Primul magazin Carrefour a fost deschis pe piata autohtona la jumatatea anului 2001, fiind primul operator international de hipermarketuri care a intrat in Romania. In 2005, compania a raportat o cifra de afaceri de 436 de milioane de euro, cu 180 de milioane de euro investitii in cele cinci hipermarketuri in care opereaza. In prezent, Carrefour exista pe pietele din trei orase, in Bucuresti, Brasov si Ploiesti, lucrarile la cel de-al saselea desfasurandu-se in Constanta.
Noul hipermarket va avea o suprafata de vanzare de circa 8.600 metri patrati, cu o galerie comerciala de peste 10 mii metrii patrati si aproximativ 100 de magazine si restaurante, investitia totala ridicandu-se la 40 de milioane de euro.

Francezii dezvolta comertul in Romania

Francezii de la Auchan vor deschide primul hipermarket in zona Titan din Bucuresti, care va aduce 50 mii metri patrati de noi spatii comerciale, dispusi pe parter si un etaj, investitia in teren si constructie fiind estimata la aproximativ 40 de milioane de euro.

Strategia de expansiune a grupului vizeaza cresterea numarului de magazine cu cel putin doua unitati pe an, cu investitii estimate de aproape 100 de milioane de euro. Compania se afla, in prezent, in discutii pentru locatii atat in Bucuresti, cat si in provincie, tinta anuntata de oficiali fiind orasele de provincie cu peste 200 mii de locuitori.
Mai mult, planurile Auchan iau in calcul atat implantari in cadrul unor centre comerciale, cat si locatii individuale.

Real vrea sa se redreseze pe pietele din Est

Dupa ce in 2005 divizia Real a grupului Metro a inregistrat rezultate pozitive in Europa de Est, conducerea grupului a decis sa aduca lantul de magazine si in Romania. De fapt, divizia grupului german a intregistrat o scadere a vanzarilor de cam 10%, cu precadere in Germania.

Prin patrunderea pe piata din Romania, dar si prin expansiunea in estul Europei, nemtii de la Metro se asteapta la compensarea pierderilor de pe pietele vestice, unde comercializarea produselor alimentare a scazut in al treilea trimestru al lui 2005 cu aproape 6% fata de al doilea trimestru al anului trecut, potrivit Reuters.

Prin urmare, Metro a deschis la finele lunii aprilie, la Timisoara, primul magazin Real, aceasta fiind cea de-a doua divizie a grupului care a intrat pe piata locala, o investitie de 15 milioane de euro. Noul magazin din Timisoara comercializeaza peste 30.000 de produse alimentare si nealimentare pe un spatiu total de aproape 12 mii metri patrati, constructia magazinului demarand in toamna anului trecut.

Discount, Super, Hipermarket

Magazinele tip discounter sunt amplasate in zonele intens circulate, au suprafete de cam 300-400 de metri patrati si un numar redus de produse, comercializate la preturi mai mici decat media pietei.
Supermarketul este un format de magazine amplasat in puncte intens circulate, cu suprafata de cam 400-500 de metri patrati. Produsele din supermarket se axeaza pe cele alimentare si variaza intre 3.000 si 10.000.

Hipermarketul este un ansamblu de magazine amplasat in zonele periferice ale orasului, cu o suprafata ce depaseste 5.000 de metri patrati si cu mai mult de 50.000 de produse.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri