Aparent paradoxal, cu toate ca doar 4% din firmele romanesti cunosc legislatia Uniunii Europene, 78% din acestea s-au declarat a fi optimiste sau foarte optimiste in perspectiva intrarii pe Piata Unica, dupa cum reiese dintr-un studiu Eurochambers, realizat in 2004 si preluat recent de Camera de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR). In acelasi timp, doar 12% din firme au facut o estimare a costurilor pe care le presupune integrarea, dupa cum reiese dintr-o declaratie recenta a sefului Comisiei Europene la Bucuresti, Jonathan Scheele.

Scheele a avertizat, recent, ca "ceasul integrarii ticaie" si 43% din firmele romanesti nu se pregatesc in nici un fel pentru momentul aderarii. Acesta a mai precizat ca doar 12% din agentii comerciali si-au facut o estimare a costurilor pe care le presupune procesul de integrare. Din studiul Eurochambers reiese ca 43% din firme au estimat costurile sub 0,5 milioane de euro, in timp ce 40% se asteapta ca acestea sa depaseasca 1,5 milioane de euro.

Firmele mici sunt in pericol mare

Dupa parerea lui Scheele, "firmele mici sunt cel mai putin pregatite pentru aderare, nivelul lor de adaptare este cel mai scazut, asa ca si competitivitatea lor pe termen lung va fi afectata". El a sfatuit companiile romanesti ca, pentru a beneficia de oportunitatile de pe piata UE, sa faca mai intai fata provocarilor.

Din studiul Eurochambers reiese ca firmele romanesti par a fi mai putin informate asupra acquis-ului comunitar, fata de anul 2003. Astfel, 4% din repondenti sunt complet informati, in scadere cu 2% fata de 2003, iar 52% sunt partial informati, fata de 62% in anul precedent, dupa cum reiese din studiul realizat pe un esantion de 4.100 de companii romanesti. De asemenea, in prezent, 32% din firme nu detin nici o informatie in ceea ce priveste legislatia UE, 5% nu manifesta nici un interes, iar 6% nu sunt informate despre existenta legislatiei. In Bulgaria, care este programata pentru aderare in acelasi timp cu Romania, 9% din firme cunosc complet legislatia, 69% o cunosc doar partial, 13% din companii nu detin nici o informatie. In rest, 7% din firmele bulgaresti nu sunt interesate de aquis-ul comunitar, deoarece activeaza doar pe piata interna, si 2% nu stiau despre existenta legislatiei UE.

Entuziasm neacoperit de realitate

Entuziasmul firmelor romanesti in ceea ce priveste integrarea este in scadere fata de anul 2003, cu toate acestea mentinandu-se, inca, peste medie. Studiul a vizat 10 tari, dintre care opt au devenit noi membre UE la 1 mai 2004, iar celelalte doua, Romania si Bulgaria, asteapta sa fie integrate. Astfel, 92% din companii sustin integrarea, cu 3% peste medie, si mai putin de procentajul de 97%, obtinut anul anterior. De asemenea, 51% din cei chestionati sunt satisfacuti de negocierile de aderare, cu doua procente peste medie, in timp ce 35% nu sunt satisfacuti. 87% din companii considera necesara reprezentarea la Bruxelles de catre Camera de Comert sau de asociatia de ramura si numai 11% considera ca nu este nevoie sa fie reprezentati.

In ceea ce priveste gradul de conformitate al firmelor cu prevederile acquis-ului, studiul Eurochambers releva faptul ca majoritatea acestora au un grad de pregatire mediu. Companiile cel mai putin pregatite sunt cele din sectoarele agricole, din silvicultura, vanatoare, energie electrica si termica, gaze si apa si, de asemenea, firmele care activeaza in domeniul constructiilor. De altfel, in Romania se pare ca in nici un domeniu nu se regaseste un grad de conformitate inalt. Cel mai bine pregatite sunt companiile din domeniul intermedierilor financiare. Acestora le urmeaza firmele care se ocupa cu tranzactii imobiliare, inchirieri, activitati de servicii prestate intreprinderilor si firmele IT (n.r. - tehnologia informatiei). La acelasi nivel se afla firmele din domeniul transporturilor, comunicatiilor si turismului.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri