Intreprinderile mici si mijlocii din Romania au ales pina acum calea autofinantarii pentru dezvoltare. Doar 20% aleg creditul bancar
Cu citeva luni Inainte de integrarea in UE, imaginea IMM-urilor din Romania este una a unor firme care nu sint bagate in seama de bancheri, carora, de altfel, le este si teama sa apeleze la acestia si care folosesc resursele proprii pentru dezvoltare. Un sondaj efectuat recent arata ca doar a cincea parte dintre patronii de IMM aleg creditul bancar. Anii cu dobinzi mari la credite si in care bancile au ignorat clientii din categoria intreprinderilor mici si mijlocii au trecut, insa ruptura dintre IMM si banci a lasat urme.

Managerii romani de intreprinderi mici si mijlocii isi asigura banii necesari in proportie de 44,6% din sursele proprii ale actionarilor, autofinantarea este utilizata de 26,22%, in vreme ce creditele bancare detin 22,37%.

Cereri catre stat

O treime dintre IMM-uri vor deduceri fiscale pentru investitii de la stat, 28% si-ar dori credite subventionate, iar 20% ar vrea deduceri fiscale pentru angajarea somerilor sau a tineretului. Constringerile sint birocratia, impozitele ridicate si lipsa de capital sau accesul la finantare.

Anii cu dobinzi mari la credite si in care bancile au ignorat clientii din categoria intreprinderilor mici si mijlocii au trecut. Acum majoritatea bancilor comerciale tintesc sectorul IMM cu o oferta consistenta. Ruptura dintre IMM si banci a lasat insa urme. Potrivit unui recent sondaj al Centrului Roman de Sociologie Urbana (CURS), IMM in pragul integrarii europene, autofinantarea este regula atunci cind intreprinzatorii doresc sa-si dezvolte afacerea.
Cu bani de-acasa

Pusi sa indice sursele de finantare ale firmei pe care o conduc, managerii romani de intreprinderi mici si mijlocii au raspuns ca in proportie 44,6% banii provin din sursele proprii ale actionarilor. Autofinantarea este utilizata de 26,22% dintre acestia, in vreme ce creditele bancare ocupa locul 3, cu doar 22,37%. Alte modalitati de finantare sint o necunoscuta pentru sectorul IMM din Romania, coeficientele intre 0 si 2,09% folosind emisiunea de actiuni, finantarea prin intermediul pietei de capital, fonduri de investitii sau nerambursabile, respectiv leasing. Structura de finantare a IMM releva un grad extrem de scazut al intermedierii financiare pentru acest sector. Faptul indreptateste ingrijorarea ca foarte multe astfel de afaceri isi vor inchide portile in primii ani dupa aderare pentru ca nu au facut investitiile obligatorii pentru a rezista concurentei de pe piata unica.

La banca, fara garantii

Desi lucrurile au inceput sa se miste in ceea ce priveste facilitarea imprumuturilor pentru IMM, bancile oferind in prezent un acces mult mai usor la credite acestei categorii de intreprinzatori, aproape o treime dintre cei chestionati spun ca au fost refuzati de banca. Iar primul motiv este lipsa garantiilor. Lipsa garantiilor sau garantii insuficiente sau inadecvate au fost indicate de managerii de IMM in proportie de 40,8% ca motiv de refuz din partea bancilor. Intre garantiile cerute de banci pentru imprumuturi, terenurile si imobilele sint cele mai solictate, in procent de 52,1, respectiv 15,7. Fondurile de garantare au fost solicitate ca garantori doar in proportie de 12,8%. Aviz negativ din partea bancilor au primit 23,1% pentru ca bancile au considerat ca nu este necesara acordarea finantarii, in vreme ce 6,1% au fost refuzati din simplul motiv ca valoarea imprumutului solicitat a fost considerata prea mica.

Consultanta neprofesionista

Un rezultat extrem de relevant privind modul in care intreprinzatorii mici si mijlocii isi gindesc afacerea este legat de modul in care acestia apeleaza la consultanta profesionista. Peste jumatate dintre ei, potrivit rezultatelor sondajului, nu au apelat la nici un fel de asistenta, 12,9% au cerut sfatul prietenilor, in vreme ce pentru 6,9% rolul de consultant l-au jucat rudele. Un coeficient nesemnificativ, doar 9,2%, a apelat la societati de consultanta.

Unul dintre motivele pentru care acest tip de consultanta este ocolit este dat de faptul ca IMM-urile conditioneaza plata serviciului de succesul pe care-l au in obtinerea de finantare, fapt ce releva o neintelegere a rostului consultantei profesioniste in evaluarea unei afaceri.

Lipsa de capital e pe locul 3 la constringeri

Intre constringerile pe care IMM-urile le resimt in activitate, evaluate crescator pe o scara de la 1 la 5, pe primul loc se afla birocratia, cu un punctaj de 4,5, urmata de impozite, cu o nota de 4,4, si de lipsa de capital sau de accesul la finantare, cu 3,8.

O treime din IMM-uri considera ca autoritatile statului ar trebui sa acorde deduceri fiscale pentru investitii, 28% si-ar dori credite subventionate, iar 20% ar vrea deduceri fiscale pentru angajarea somerilor sau a tineretului.

Concurenta subevaluata In pragul integrarii, IMM-urile par a ignora concurenta care le asteapta, in schimb ar dori din partea autoritatilor deduceri fiscale pentru investitii si crearea de locuri de munca, credite subventionate. Deschiderea fara precedent a pietei romanesti dupa 1 ianuarie 2007 nu pare a ingrijora managementul IMM-urilor autohtone. La intrebarea privind asteptarile concurentei, o proportie covirsitoare, 72%, considera ca aceasta va veni din partea firmelor romanesti. Doar 2% din respondenti vad o competitie din partea firmelor straine. Peste o treime dintre IMM-uri nu au cunostinta de regulile pe care vor trebui sa le indeplineasca pentru a functiona in Uniunea Europeana. Pe de alta parte, cei care stiu ce reguli trebuie indeplinite estimeaza ca vor avea nevoie de mai mult de sase luni de zile pentru a obtine autorizatiile si licentele de functionare necesare. O parte covirsitoare de peste 90% nu au beneficiat de finantari nerambursabile din fondurile europene.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4606&art=65&cHash=af5e06b5da

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri