Compania este cotata acum la o valoare de piata de 180 de mil. euro, de 40 de ori mai mare decat evaluarea facuta cu opt ani in urma
AVAS a decis sa vanda in aceasta toamna pachetul de 53% din actiuni detinut de stat la producatorul roman de medicamente Antibiotice Iasi. Piata farmaceutica a ajuns la 1,27 miliarde de euro, motorul cresterii fiind vanzarile prin farmacii.

AVAS a decis sa vanda in aceasta toamna pachetul de 53% din actiunile detinute de stat la producatorul roman de medicamente Antibiotice Iasi. Compania este cotata acum la o valoare de piata estimata la 180 de milioane de euro, de 40 de ori mai mare decat evaluarea facuta cu opt ani in urma.

Presedintele AVAS, Razvan Orasanu, a prezentat ieri conducerii Antibiotice Iasi schema de privatizare care urmeaza sa se aplice producatorului de medicamente. Compania, considerata "perla coroanei" in lista celor 120 de societati comerciale scoase la privatizare pentru acest an, va fi vanduta, potrivit lui Orasanu, pana cel tarziu in luna septembrie. "In cel mult o luna voi numi comisia de privatizare, iar in doua saptamani dupa primirea documentelor de privatizare vom da publicitatii anuntul de vanzare a pachetului de 53,1% actiuni pe care-l detinem", a precizat presedintele AVAS. Valoarea de piata a producatorului este estimata la 180 de milioane de euro, de circa 40 de ori mai mare decat evaluarea din 1998 -1999, cand a fost prezentata pentru prima oara varianta privatizarii.

Compania din Iasi este unul dintre principalii producatori de medicamente din Romania, cu un portofoliu de 120 de medicamente din 11 clase terapeutice. Compania mizeaza in acest an pe o cifra de afaceri de 200 de milioane de lei, in crestere cu 22%, si pe atingerea unei cote de 3,5% din piata interna de medicamente, cu o crestere de 0,3% fata de 2005. In acelasi timp, compania estimeaza un profit brut de 29,5 milioane lei, in crestere cu 24,4%. Pana in prezent, si-au anuntat interesul sa participe la privatizarea Antibiotice grupul farmaceutic Montero, cu activitati in distributie si retailul cu medicamente, compania Phonix Laboratorium din Ungaria, producatorul Ozone Laboratories si canadienii de la Acic Pharmaceuticals.

Piata farmaceutica, vanzari de 1,27 mld. euro in 2005

Piata farmaceutica a inregistrat un avans de 18% anul trecut, cumuland 1,27 miliarde de euro, potrivit datelor companiei de cercetare de piata Cegedim. Motorul cresterii pietei a fost retailul, adica vanzarile prin farmacii, pentru ca pe segmentul vanzarilor din spitale, avansul sa fie nesemnificativ. Astfel, consumul prin intermediul farmaciilor a inregistrat in 2005 cel mai ridicat nivel de crestere din ultimii ani, de aproape 25% fata de anul anterior, ajungand la 950 de milioane de euro, in timp ce consumul pe segmentul spitalelor a crescut cu doar 0,2%.

Pentru anul acesta, reprezentantii Asociatiei Romane a Producatorilor si Importatorilor de Medicamente (ARPIM) estimeaza ca piata va inregistra o crestere de 10-12% pe segmentul medicamentelor compensate si de 8-9% pe cel al spitalelor. Cu toate acestea, ritmul de crestere continua sa fie scazut, considera Daniel Popescu, Corporate Affairs al companiei Eli Lilly Romania.

"Procentul din PIB alocat Sanatatii in Romania este considerabil mai mic decat cel din tarile Uniunii Europene, de aproape trei ori, de 3%, fata de 9%. Mai mult, cheltuielile anuale pentru medicamente sunt de numai 40 de euro/locuitor, ceea ce este foarte putin. Prin comparatie, in Ungaria, Cehia sau Polonia, acestea sunt de 100-150 de euro, iar in Occident se situeaza intre 190 si 220 euro/locuitor", mai precizeaza Popescu.

Britanicii de la GSK, lideri in Romania

Studiul firmei Cegedim a prezentat si un clasament al companiilor farmaceutice din Romania, in care pe primul loc se afla compania britanica GlaxoSmithKline, cu vanzari ce totalizeaza 104 milioane de euro si cu o cota de piata de 11%. Pe locul secund se afla elvetienii de la Hoffman-La Roche, care au consemnat vanzari de 63 de milioane de euro, cu o cota de piata de 6,5%. Urmeaza indeaproape o alta firma elvetiana, Novartis, care a avut vanzari de 61 de milioane de euro, cu 40% mai mari fata de anul precedent. Pozitia a patra este ocupata de americanii de la Pfizer, care au inregistrat vanzari de 57 de milioane de euro si o cota de piata de 6%. Intre primii zece din topul firmei Cegedim se gasesc si trei producatori romani.

Sicomed Bucuresti se afla pe locul al cincilea, cu vanzari de 44 de milioane de euro, iar pe sapte se gaseste Terapia Cluj-Napoca, cu 30 de milioane de euro, in timp ce Antibiotice Iasi ocupa a noua pozitie, cu 27 de milioane de euro din vanzari. Sicomed Bucuresti a depasit perioada de restructurari si si-a bugetat pentru anul acesta afaceri de aproape 50 de milioane de euro, cu o politica a exporturilor mult mai ambitioasa. Tendinta se aplica si in cazul producatorului de medicamente Terapia Cluj, care a anuntat ca intentioneaza sa-si extinda anul acesta activitatile derulate pe pietele externe, dupa rezultatele foarte bune inregistrate anul trecut in Rusia. Terapia Cluj-Napoca este detinuta din 2003 de grupul financiar american Advent International, care a achizitionat-o in urma unei tranzactii de 40 de milioane de euro.

Ce si cum s-a vandut

- Terapia Cluj-Napoca este detinuta din 2003 de grupul financiar american Advent International, care a achizitionat-o in urma unei tranzactii de 40 de milioane de euro.

- Sicomed a fost preluat anul trecut de cehii de la Zentiva, intr-o tranzactie de aproape 85 de milioane de euro. Cehii au achizitionat in totalitate in septembrie 2005 compania de investitii Venoma Holdings Limited, actionarul majoritar al Sicomed.

- Compania farmaceutica islandeza Actavis a cumparat recent producatorul de medicamente Sindan, pentru aproximativ 150 de milioane de euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri