Intrarea unor noi companii pe piata hipermarketurilor va periclita pozitia dominanta in primul trimestru al acestui an de afacerile de 115 milioane de euro a retailerului francez Carrefour, se arata intr-un raport al companiei de servicii imobiliare Colliers International.
In prezent, compania franceza opereaza in cinci locatii - trei in Bucuresti si cate una in Brasov si Ploiesti, investitii ce se ridica la 180 milioane de euro. Fostul director general al retelei Carrefour in Romania, Francois Oliver, a anuntat recent ca in cursul anului viitor vor fi deschise patru noi magazine, dintre care doua la Iasi si unul la Bucuresti, valoarea totala a investitiei fiind estimata la 80-100 de milioane de euro.
Totodata, compania va inaugura in toamna acestui an un hipermarket la Constanta si se afla in negocieri pentru achizitionarea unui teren la Galati.

Printre competitorii operatorului francez se numara Cora, care a deschis in 2005 un magazin in cartierul Militari, ajungand la doua unitati in Bucuresti, al treilea complex urmand sa fie deschis la Cluj. Pozitia Carrefour este amenintata si de nou-venitii pe piata, respectiv retailerii Real si Auchan, care au fost foarte agresivi in rezervarea unor locatii, mentioneaza raportul. Mai mult, lanturile Tesco sau Spar si-au anuntat apropiata prezenta in Romania, forta financiara a respectivelor grupuri permitandu-ne sa estimam investitii cu multe zerouri in coada.

Real se redreseaza in Est

Real, divizia de hipermarket a grupului Metro, si-a asigurat deja mai mult de 10 locatii si a ales Timisoara drept prima destinatie, pentru primavara anului 2006, investitie estimata la 15 milioane de euro. De fapt, divizia grupului german ajunge in Romania pentru a compensa pierderile in vanzari de cam 10%, inregistrate cu precadere in Germania. Astfel, prin patrunderea pe piata din Romania, dar si prin investitii in expansiunea catre estul Europei, nemtii de la Metro se asteapta la compensarea pierderilor de pe pietele vestice, unde comercializarea produselor alimentare a scazut in al treilea trimestru al lui 2005 cu aproape 6% fata de al doilea trimestru al anului trecut, potrivit Reuters.

Pe de alta parte, Auchan a reusit sa identifice opt locatii numai in Bucuresti, primul magazin urmand sa fie situat in sectorul 3 al Capitalei. Strategia de expansiune a francezilor vizeaza cresterea numarului de magazine cu cel putin doua unitati pe an, in conditiile in care investitia pentru un magazin este situata intre 40 si 50 de milioane de euro. Compania se afla in discutii pentru locatii atat in Bucuresti, cat si in provincie, tinta anuntata de oficiali fiind orasele de provincie cu peste 200 mii-250 mii de locuitori. Mai mult, planurile Auchan iau in calcul atat implantari in cadrul unor centre comerciale, cat si locatii de sine statatoare.

Pe langa Real si Auchan, pe piata romaneasca de retail si-a anuntat intrarea si grupul olandez Spar. Acesta a incheiat un acord cu un partener local si va dezvolta in Romania toate conceptele sale, respectiv Spar Express - cel mai mic format, Spar - magazinul de cartier, Eurospar - supermarketul destinat cumparaturilor saptamanale si Interspar - hipermarket.

Carrefour, incasari de 111,5 mil. euro in primul trimestru

Hipermarketurile Carrefour din Romania au inregistrat in primele trei luni ale anului o cifra de afaceri de 111,5 milioane euro, in crestere cu 27% fata de perioada similara din 2005, potrivit raportului trimestrial al grupului Hyparlo, principalul francizat al Carrefour. Vanzarile din Romania au reprezentat aproape jumatate din cele obtinute de unitatile detinute de Hyparlo in Franta, unde incasarile s-au cifrat la 242,5 milioane euro.

Compania Carrefour a obtinut la finele anului trecut controlul asupra Hyparlo, care la randul sau detine in proportie de 100% subsidiara din Romania a Carrefour, compania Hiproma. Hyparlo detine 12 hipermarketuri in Franta si sase in Romania, raportand o cifra de afaceri totala de 354 milioane euro, in crestere cu 8,4%. Potrivit raportului, compania franceza a inregistrat in primul trimestru o majorare de 7,2% a cifrei de afaceri, excluzand influenta variatiilor de curs valutar.
Planurile pe termen lung ale companiei franceze prevad atingerea nivelului de sase magazine in Bucuresti si a unui total de 30-40 de hipermarketuri in toata tara.

Bucurestiul conduce la marile magazine

Analistii de la Colliers apreciaza, insa, ca operatorii de retail se vor orienta mai mult spre provincie, din cauza suprafetelor reduse de teren disponibile. "Exista deja planuri care vizeaza dezvoltarea unor lanturi de 10, 20 sau chiar 30 de centre comerciale in Romania, deci momentul ales este critic. Pentru urmatorii 2-3 ani, au fost anuntate proiecte care vor livra pe piata aproape 300.000 metri patrati suprafata inchiriabila", se precizeaza in raport. Orasele care vor cunoaste cele mai mari dezvoltari sunt Constanta si Cluj. De asemenea Timisoara, Iasi, Galati sau Pitesti, precum si toate orasele cu o populatie mai mare de 70.000 de locuitori prezinta interes pentru dezvoltatori. Cu toate acestea, Bucurestiul continua sa se mentina in topul locatiilor preferate de marii retaileri, in timp ce provincia era, pana anul trecut, mai putin atractiva, hipermarketurile detinand in orasele mari din tara o pondere extrem de redusa.

In schimb, piata de retail din provincie este dominata de discounterii Plus, Profi, Kaufland, Penny Market, Minimax sau XXL Discount, care detin cea mai mare pondere din piata. Mai mult, este interesant de observat ca o buna parte din aceste retele nu sunt prezente cu nici un magazin pe piata din Bucuresti. Pe de alta parte, un aspect important il constituie faptul ca un numar important de mici comercianti nu vor mai avea loc pe o piata atat de aglomerata si isi vor inchide afacerile.

Discount, Super, Hipermarket

- Magazinele tip discounter sunt amplasate in zonele intens circulate, au suprafete de cam 300-400 de metri patrati si un numar redus de produse, comercializate la preturi mai mici decat media pietei.

- Supermarketul este un format de magazine amplasat in puncte intens circulate, cu suprafata de cam 400-500 de metri patrati. Produsele din supermarket se axeaza pe cele alimentare si variaza intre 3.000 si 10.000.

- Hipermarketul este un ansamblu de magazine amplasat in zonele periferice ale orasului, cu o suprafata ce depaseste 5.000 de metri patrati si cu mai mult de 50.000 de produse.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri