Peste 70.000 de retaileri mici si mijlocii vor fi afectati de modificarea directivei europene privind comercializarea tigarilor, aceste produse avand o pondere importanta in vanzari, estimarile firmelor indicand ca un magazin de marime medie ar putea pierde anual circa 70.000 euro.
"Pentru noi, retailerii mici si mijlocii, orice reglementare care are potential sa mute clientii catre economia gri inseamna un pas mai aproape de faliment. (...) Painea si tutunul generaza trafic in magazine. N-ai tigari, nu vinzi", a declarat George Brotoiu, directorul general al retelei de magazine Gulliver, care detine noua unitati in Bucuresti. El este initiatorul unei petitii impotriva aplicarii directivei europene si a strans pana in prezent 22.000 de semnaturi de la micii comercianti din Romania, document care va fi transmis autoritatilor, informeaza Mediafax.

De asemenea, Brotoiu vrea sa puna bazele unei asociatii a comerciantilor mici si mijlocii din Romania, care ar putea deveni functionala din toamna acestui an.

In aprilie, 20 de ONG-uri si asociatii ale medicilor au cerut Guvernului sa sustina adoptarea acestei directive.

Comisia Europeana a adoptat la sfarsitul anului trecut, dupa ani de pregatire, propunerea de revizuire a directivei privind produsele din tutun, prin care se interzice utilizarea de comercializare a tigaretelor cu arome si a celor slim si este prevazuta utilizarea obligatorie a avertismentelor de sanatate de dimensiuni mari, 75% din suprafata pachetului. Adoptarea propunerii este preconizata pentru 2014, iar aceasta ar intra in vigoare incepand cu 2015-2016.

"La nivel european si local, intreprinderile mici si mijlocii reprezinta baza pe care se sustine o parte semnificativa a economiei (...) Restrictiile relative, de tipul celor din directiva, risca sa favorizeze fie si involuntar, comertul ilicit, reducand numarul micilor comercianti legali", a aratat presedintele Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Ovidiu Nicolescu, in cadrul Conferintei Nationale de Management Modern pentru Retailerii Mici si Mijlocii.

Potrivit unui studiu realizat de Roland Berger, prin uniformizarea pachetelor de tigari, marcile vor fi mai greu de identificat, produsele premium vor fi percepute cu o valoare mai scazuta, iar cererea se va orienta catre segmenul mai ieftin.

Pentru a-si mentine cotele de piata, cel mai probabil, companiile vor ieftini produsele, ceea ce va conduce la scaderea in valoare a pietei si a taxelor incasate de stat, arata sursa citata. Mai mult, va creste cometul ilicit, unde produsele vor ramane la fel.

La o medie ponderata a preturilor din cele 27 de state membre ale UE, Roland Berger estimeaza o ieftinire intre 1% si 14% a pachetelor de tigari pe piata legala si cu pana la 34% pe piata ilicita. De asemenea, estimarile indica o crestere a vanzarilor ilicite de tigarete intre 25% si 50% la nivelul UE si intre 25% si 65% in Romania.

In ceea ce priveste taxele colectate la bugetul de stat, Romania ar putea pierde pana la 200 milioane euro anual, arata firma de consultanta, care precizeaza ca anul trecut veniturile totale din taxe aplicate tutunului s-au ridicat la circa 2,8 miliarde euro.

Un alt impact negativ enuntat de Roland Berger este reducerea locurilor de munca din domeniu, estimarea pentru Romania fiind o scadere cu circa 19.000 de posturi. In prezent, in domeniu lucreaza aproximativ 61.000 de oameni, din care 18.000 in productie si 43.000 in vanzari angro, distributie si retail.

Conform Autoritatii Nationale a Vamilor, piata neagra a tigarilor din Romania a scazut, in martie, la 13,1%, fata de 15,4% in ianuarie, iar incasarile la bugetul de stat provenite din acciza pe tutun au crescut cu 10,65% in primele trei luni din 2013, fata de perioada similara a anului trecut.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri