Cei cinci ani de criza financiara si-au pus amprenta puternic in piata electrocasnicelor, una dintre schimbarile ireversibile produse fiind disparitia creditului cu buletinul, spune Monica Iavorschi, directorul general al Arctic, cel mai mare producator roman de electrocasnice.

“S-a schimbat ireversibil in piata electrocasnicelor faptul ca nu vom mai vedea credit cu buletinul ceva vreme de acum incolo, nu vom mai vedea expansiuni dramatice si un lucru bun - consumatorii sunt mult mai atenti, mai precauti, mai informati. Piata s-a maturizat atat la nivel de producator, cat si retailer si consumator”, a declarat Monica Iavorschi, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Aceasta sustine ca, desi piata electocasnicelor mari a continuat sa se contracte si in acest an, consumatorii romani au alocat in medie cu 5-6% mai multi bani pentru astfel de achizitii.

“Pe plan european se remarca tendinta spre eficienta, produse mai eficiente din punct de vedere energetic. Desi am trecut prin recesiune, si in Romania cererea a crescut in zona produselor eficiente din punct de vedere tehnic. Clientii sunt mult mai atenti, achizitia de bunuri de folosinta indelungata a devenit un proces mult mai calculat”, completeaza executivul Arctic.

Compania, parte a grupului Arcelik, al treilea producator european de aparatura electrocasnica, a investit recent aproximativ 24 de milioane in extinderea capacitatii de productie a fabricii de la Gaesti. 13,7 mil. euro reprezinta contributia Arctic, iar 10,2 mil. euro au fost acordate de Guvern sub forma unui ajutor de stat. Incepand cu 1 octombrie, numarul angajatilor a crescut cu 195 de persoane, in conformitate cu planul de investitii. Compania are in prezent 2.500 de angajati.

Conform planului de investitii, o a doua faza va avea loc in ianuarie 2015, cand vor fi create alte 190 de locuri de munca. In 2014, compania Arctic estimeaza o crestere de 10% a afacerii si o productie suplimentara de 170.000 de unitati.

In total, extinderea capacitatii de productie cu 25% va genera in urmatorii 5 ani 572 de locuri noi de munca.

Capacitatea maxima a noii linii de productie este de 500.000 de unitati, urmand sa atinga acest nivel in urmatorii 2-3 ani, potrivit Monicai Iavorschi.

“Au existat mai multe locatii cu care am intrat in competitie pentru aceasta investitie, inclusiv Turcia unde exista mai multe fabrici. Un cuvant important a fost si ajutorul de stat, jumatate din investitie fiind sustinuta de stat”, explica Monica Iavorschi.

De asemenea, afacerea Arctic ar urma sa creasca cu 3-5% in urmatorii 5 ani potrivit acordului cu statul roman.

In primele 9 luni ale anului, cifra de afaceri a Arctic a crescut cu 10% pana la 222 mil. euro.

Din total business, peste 80% este reprezentat de exporturi. Pe plan intern, compania detine o cota de piata de 36%.

“Piata locala a stagnat, avem o cota de piata de 36%, nu avem asteptari pentru o crestere spectaculoasa ci mai degraba de 5-7% in urmatorii 2-3 ani. Ca atare expansiunea noastra se bazeaza pe exporturi. La fel si in cazul noii linii, unde 80% din productie se va duce la export”, spune Iavorschi.

In cel de-al doilea trimestru din acest an, piata electrocasnicelor mari a aratat o crestere de aproape 5% fata de T2 2012, ajungand la o valoare de 73 milioane de euro, potrivit datelor GfK.

Principalii factori de crestere de pe aceasta piata raman electrocasnicele incorporabile precum cuptoarele si plitele, dar si masinile de spalat vase, hotele si congelatoarele, segmente ce au inregistrat rate de cresteri de doua cifre in acest trimestru fata de cel corespunzator anului precedent.

Pe de alta parte, piata cuptoarelor cu microunde a inregistrat o evolutie plata, iar aragazurile continua pe un trend descendent, mai arata datele GfK.

Produsele fabricii Gaesti ajung in aproximativ 40 de tari, printre cele mai importante fiind Turcia, Polonia, Franta, Germania si Italia.
Ponderea veniturilor din export a crescut de la 24% in 2003 la 85% in 2012.

Arctic detine la Gaesti cea mai mare fabrica de frigidere din Europa, cu o capacitate de 2,5 milioane de unitati pe an. Din 2002 pana in prezent valoarea investitiilor realizate de Arcelik in Romania se ridica la 108 mil. euro.

Infiintat in 1995, grupul Arcelik are aproximativ 25.000 de angajati la nivel global si 14 unitati de productie in Turcia, Romania, Rusia, China si Africa de Sud. Compania furnizeaza produse si servicii in peste 100 de tari, avand birouri de vanzari si marketing in 23 tari si 10 branduri (Arçelik, Beko, Grundig, Blomberg, Elektrabregenz, Arctic, Leisure, Flavel, Defy si Altus).

In 2012 cifra de afaceri a companiei a fost de 4,6 mld. euro, vanzarile internationale reprezentand circa 60%.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri