Toti ochii sunt atintiti in prezent asupra evolutiei evenimentelor din Ucraina, unde ciocnirile violente au dus deja la moartea a 25 de persoane. Cu atentie se uita si oamenii de afaceri romani pentru care Ucraina reprezinta fie o piata de desfacere importanta, fie o oportunitate de business pentru viitor.

Protestele din capitala Kiev, incepute spre sfarsitul lui noiembrie, dupa ce presedintele Viktor Ianukovici a refuzat sa semneze acordul cu UE, au ajuns sa cutremure Ucraina.

Dragos Damian, director general al producatorului farmaceutic Terapia Ranbaxy, sustine ca Ucraina reprezinta a doua piata ca importanta pentru exporturile companiei dupa Rusia. Producatorul este prezent in Ucraina de cel putin zece ani, unul dintre marcile exportate fiind Faringoseptul. In 2012, valoarea cifrei de afaceri la export a atins 80 mil. lei, in stagnare, principalele piete, pe langa Rusia si Ucraina, fiind Comunitatea Statelor Independente si UE.

“Chiar acum incercam sa ne clarificam in privinta evenimentelor care se petrec la Kiev. Exporturile nu au fost afectate, insa ne uitam cu preocupare si ingrijorare la escaladarea violentelor. Ucraina este o piata de 40 de milioane de locuitori, noile frontiere comerciale se taseaza si prin prisma acestei tari din punct de vedere economic”, a comentat pentru wall-street.ro Dragos Damian.

Pe de alta parte, Radu Timis, care detine grupul Cris-Timi, o afacere de 75 mil. euro in industria produselor din carne, a declarat ca intentiona sa inceapa exporturile in Ucraina in acest an, insa pe fondul incertitudinii din piata planurile au fost sistate.

“E prea multa instabilitate la nivel economic si politic. Situatia nu va fi clara in urmatorii 2-3 ani. Este o piata importanta, ucrainienii sunt mari consumatori de produse din carne. Totodata este si o piata care se autoprotejeaza. Pe termen scurt e mai important ajutorul rusilor, insa pe termen lung apropierea de Uniunea Europeana poate cantari mai greu. Nici noua nu ne-a fost usor cand am intrat in Uniunea Europeana, insa pe termen lung se stabilesc reguli, principii. Noi nu aveam nicio sansa daca nu intram in UE, acelasi lucru il pot spune si despre ucrainieni”, considera Timis.

La randul sau, Marcel Barbut, omul de afaceri care detine producatorul de materiale pentru constructii AdePlast, trecuse pe agenda extinderii din acest an Ucraina, alaturi de alte tari precum Bulgaria, Moldova, Ungaria, Austria, Germania sau Libanul.

"Situatia este catastrofala. Daca nu se linistesc lucrurile stam acasa. Avem un angajat acolo, cautam distribuitori, vrem sa formam piata. Am inceput discutiile pentru intrarea in Ucraina anul trecut si am fi vrut sa demaram proiectul unei noi unitati de productie in acest an. Eu am mai facut afaceri in Ucraina, este o piata complicate, insa cu viitor. Daca ai gasit partenerul potrivit lucrurile vor merge cu siguranta pe piata ucraineana”, sustine proprietarul AdePlast.

Pana in 2009 investitorii s-au imbulzit in Ucraina

Ion Sturza, fondator si presedinte al Fribourg Investments, un fond care are investitii in peste 30 de proiecte printre care Elefant.ro (cea mai mare librarie online de pe piata locala) si SEO Monitor, vede in Ucraina o piata cu resurse importante, in special in zona agriculturii (exportul de cereale) si a componentelor auto, insa subliniaza necesitatea in contextul actual a unei atentii mai mari asupra capacitatii de plata a clientilor ucrainieni.

“Ucraina este o piata extrem de importanta, pana in 2009 investitorii practic s-au imbulzit in Ucraina. Ultimele evenimente insa au generat o stare de soc, nimeni nu s-a asteptat la o astfel de escaladare. Situatia poate avea repercursiuni serioase asupra contextului financiar al tarii. De asemenea, este nevoie de o atentie sporita la capacitatea de plata a clientilor ucrainieni. Situatia este dramatica”, explica Ion Sturza, care in trecut a ocupat functia de director general adjunct al Rompetrol si fost premier al Republicii Moldova.

Ioan Sturza

De asemenea, din discutiile avute cu partenerii de afaceri planurile acestora in Ucraina au fost sistate pentru moment.

“Cred ca lucrurile vor fi transate chiar in urmatoarele zile, intrucat vorbim de o natiune care este destul de rationala, se iubeste prea mult pe sine pentru a lasa lucrurile asa. Cum arata lucrurile astazi nu vad o extindere a proiectelor noastre in aceasta tara. Instabilitatea financiara a tarii reprezinta un criteriu mult mai important pentru un investitor decat instabilitatea politica”, a mai spus Sturza.

Ucraina, cu 10-15 ani in urma Romaniei in privinta extinderii lanturilor de farmacii

Rucsandra Hurezeanu, fondatoarea Ivatherm, singurul producator roman de dermocosmetice pe baza de apa termala Herculane, spune ca experienta exporturilor in Ucraina nu a fost una “foarte buna”, argumentand prin lipsa unui distribuitor potrivit. In aceste conditii, exporturile catre aceasta tara au fost sistate, compania uitandu-se cu o mai mare atentie catre piete din Orientul Mijlociu sau Asia.

“Piata din Ucraina este cu 10-15 ani in urma noastra, deci pot afirma ca experienta nu a fost una foarte buna. Am exportat pentru prima oara in urma cu doi ani, insa nu am gasit distribuitorul potrivit si am sistat colaborarea cu Ucraina. Reteaua de farmacii nu este un extinsa, sunt locatii in care produsele sunt afisate in spatele unor rafturi inchise in sticla, genul de farmacii care existau cu mult timp in urma la noi, la parterul blocurilor. Este o tara mare, insa piata de desfacere este limitata, iar dezvoltarea este greoaie. Ucraina nu mai este o prioritate”, explica fondatoarea Ivatherm.

Citeste si:

    In prezent, producatorul de dermocosmetice inregistreaza cele mai mari vanzari la export in tari precum Egipt, Ucraina si Taiwan. Pe plan local, produsele Ivatherm sunt prezente exclusiv in lanturile de farmacii.

    La randul sau, Catalina Rousseau, presedinte si CEO al agentiei de comunicare BDR Associates, a derulat in 2012, prin intermediul companiei pe care o conduce, activitatile de comunicare pregatitoare in vederea lansarii la Mukacevo (Ucraina) a unei unitati de productie, o investitie de amploare a unei companii americane din domeniul productiei de componente elctronice.

    “Natura proiectului ne-a adus in contact direct cu presa ucraineana, cu reprezentanti ai autoritatilor, precum si cu comunitatatea locala, ceea ce ne-a permis sa evaluam piata si sa ne stabilim strategia de lucru, tinand cont de un mediu foarte specific. Desi am creat o echipa mixta formata din consultanti din BDR Romania si respectiv BDR Rep. Moldova, am mutat la Chisinau executia in sine a proiectului, avand in vedere apropierea culturilor locale, datorata unei istorii recente comune, precum si limba rusa vorbita in ambele piete. Am pastrat insa coordonarea pe ansamblul proiectului, la Bucuresti, pentru un transfer necesar de know how si pentru a reusi sa armonizam modelele vestice de comunicare ale companiei client, cu specificul local. In concluzie experienta noastra din Rep. Moldova ne-a ajutat incontestabil in a derula activitati in Ucraina, consultantii romani, fara o expunere prealabila in alte piete din fosta Uniune sovietica, avand un randament de lucru incetinit de nevoia de a cunoaste mai intai specificului local”, sustine Rousseau.

    Citeste si:

      Compania pe care o conduce nu isi propune pentru moment sa dezvolte proiecte pe piata ucraineana intrucat interesul a fost concentrat catre Asia Centrala.

      “Piata ramane extrem de interesanta si va oferi in viitor oportunitati vaste pentru industria comunicarii. Din perspectiva noastra, comunicarea nu are culoare politica, creativitatea este fara limite , iar mediile de lucru, cu cat sunt mai fierbinti cu atat devin mai interesante , insemnand noi provocari penrtu industria in care evoluam. Strategiile de comunicare inteligente au viitor oriunde in lume, indiferent de optiunile unui guvern sau altul”, a mai spus CEO-ul BDR Associates.

      Investitii romanesti de 24,5 mil. $ in Ucraina

      Рotrivit datelor Serviciului de Stat de Statistica al Ucrainei in anul 2013 volumul schimburilor comerciale intre Ucraina i Romania a fost de 1,45 mld. dolari, in scadere fata de 2012 (1,48 mld. dolari). Exporturile ucrainene au reprezentat 558,2 mil. dolari, iar importurile au fost de 897,02 mil. dolari. Soldul comercial a fost de la 338,8 mil. dolari, in favoarea Romaniei.

      In general, comparativ cu anul 2012, cifra de afaceri a scazut cu 1,8%, exporturile inregistrand un avans de 1,2% in timp ce importurile s-au contractat cu 3,5%.

      Varful istoric in evolutia schimburilor comerciale intre Ucraina i Romania a fost inregistrat in anul 2011 cand volumul a constituit 2, 07 mld. dolari.

      Ucraina exporta in Romania in special metale feroase, minereuri, lemn si produse din lemn, incaltaminte si masini electrice.

      Pe de alta parte, Ucraina importa combustibili minerali, mijloace de transport, lemn si produse din lemn, cereale, metale feroase, cazane, masini, materiale plastice, produse farmaceutice.

      "Perspectiva este una optimista. Consideram ca, in ciuda evenimentelor actuale care vor ajunge la un final, relatia comerciala intre cele doua tari va fi pe un trend ascendent. Focusul va fi pe intensificarea schimburilor de produse finite, nu doar de materii prime", a declarat Nasty Marian Vladoiu, presedintele Camerei de Comert Bilaterala Romania – Ucraina.

      La 1 iulie anul trecut, investitiile romanesti in economia ucraineana se ridicau la 24,5 mil. dolari, reprezentand 0,04% din volumul total de investitii.

      Sursa foto 2: Mircea Dragos Photography

      Sursa foto: Proteste Ucraina, MediafaxFoto

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Companii »


      Setari Cookie-uri