Desi de la 1 ianuarie laptele neconform standardelor europene ar fi trebuit sa dispara din piete, fenomenul persista, afirma Irina Mandoiu, director comercial al Albalact, laptele fiind vandut direct din portbagajul masinilor, ambalat in sticle de Coca-Cola.

Potrivit datelor Euromonitor, Romania detine cea mai mica concentratie de vaci pentru lapte per exploatatie agricola din Uniunea Europeana (trei vaci de lapte per exploatatie), in timp ce in Bulgaria media este de 5 capete pentru o ferma. Cele mai mari concentrarii se gasesc in Danemarca (141 de vaci de lapte per ferma), Marea Britanie (122) si Cipru (111). Pe plan local exista circa 780.000 de ferme de lapte, dintre care 85% sunt mici afaceri de familie care graviteaza in jurul a cel mult trei vaci de lapte.

Laptele neconform cu standardele de calitate impuse de UE nu mai poate fi comercializat de la 1 ianuarie anul acesta si poate fi folosit doar pentru uzul personal, in cadrul fermei respective. “Putin peste 20% din productia de lapte din Romania este industrializata, restul este autoconsum si laptele vandut in piete, din portbagaj, in sticle de Coca-Cola. Desi piata s-a liberalizat la inceputul anului fenomenul persista. Insa, potrivit datelor GfK, laptele home made a scazut anul trecut cu 30% si trendul este descendent”, a spus Irina Mandoiu, directorul comercial al Albalact, unul dintre cei mai importanti jucatori din industria locala a lactatelor.

Mai mult, Romania se afla pe penultimul loc in Uniunea Europeana cu un consum de lapte in sistem industrializat de doar 100 de ml pe zi sau mai putin de o jumatate de cana. Primele tari in clasament sunt Irlanda (396ml/zi/persoana), Finlanda (341ml/zi/persoana), Suedia (251ml/zi/persoana) si Spania (245ml/zi/persoana). “Piata este grea, puterea de cumparare este scazuta, TVA ridicata, cu toate acestea produsele lactate in sistem industrializat au inregistrat o usoara crestere. O scadere a TVA ar ajuta foarte mult consumul, de la 24% la 9%, masura care ar duce pretul laptelui la nivelul celui din piete”, adauga Mandoiu.

Potrivit acesteia, evolutia industriei lactatelor, estimata la valoarea de 880 mil. euro, va fi dictata in acest an de investitiile pe care principalii jucatori le vor face in anumite categorii de produse. In acest context, Albalact, care se situeaza in topul celor mai mari trei jucatori din piata de profil cu o cifra de afaceri de 95,7 mil. euro, a investit opt milioane de euro intr-o noua linie de productie a iaurtului si a laptelui in ambalaj PET si ambalaj de plastic, ce are un gramaj mai mare, de 1,8 litri.

Astfel, noua linie de iaurt din fabrica de la Oiejdea, judetul Alba, a reprezentat o investitie de peste 2 mil. euro si are o capacitate de ambalare de peste 40.000 de pahare pe ora. Noua linie de ambalare a laptelui a atras la randul sau o investitie de peste un milion de euro, avand o capacitate de imbuteliere de 5.000-10.000 de litri de lapte pe ora. Ea permite ambalarea laptelui si in ambalaj PET. In prezent, ponderea laptelui in format PET este de 15%, in crestere fata de anul trecut cand se situa la 13%.

In plus, brandul Zuzu, care genereaza 37% din cifra de afaceri a companiei, beneficiaza de un nou logo, dupa ce in 2010 a trecut prin prima schimbare de ambalaj de la lansarea sa pe piata, in 2006. “Aveam nevoie de o redesenare a gamei Zuzu, sa devina mai vizibila la raft. Laptele, iaurtul si branza de vaci sustin cresterea companiei, alaturi de cresterea distributiei si diversificarea portofoliului de produse”, adauga Cristina Miclea (foto), director de marketing al Albalact.

Afacerile continua sa fiarba in 2014: plus de 10% la cinci luni

Pentru acest an producatorul din Alba-Iulia estimeaza o cifra de afaceri de peste 500 mil. lei (112 mil. euro), respectiv un avans al profitului similar cu cel al anului trecut, de 15%. Anul trecut Albalact a afisat o cifra de afaceri de 423 milioane lei (95,7 milioane euro), in crestere cu 23% comparativ anul anterior, si un profit net de 8,4 milioane lei (1,9 milioane euro). “Am avut o crestere de 10% a business-ului in primele 5 luni ale anului, respectiv 15% pe lapte, 33% pe iaurt, 5% pe branza proaspata. Evolutia este usor mai mica fata de anul trecut, cand fiecare categorie experimenta cresteri importante de doua cifre”, explica Irina Mandoiu.

Miza ramane piata locala, adauga directorul general, care sustine ca Albalact nu exporta si nu are in plan o astfel de activitate. Albalact ocupa primul loc pe segmentul laptelui pasteurizat si UHT cu brand-ul Zuzu, pe piata de unt si smantana cu marca De Albalact si locul doi pe segmentul de iaurt cu Zuzu si pe cel de branza proaspata de vaci cu Raraul.

Poate cel mai ambitios plan ramane transformarea companiei in urmatorii trei ani, astfel incat Albalact sa ocupe pozitia fruntasa in toate categoriile in care este prezent, unde, in multe cazuri, ocupa deja locul 1 sau 2, potrivit declaratiilor facute de Raul Ciurtin, proprietarul Albalact, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Pe de alta parte, marcile private reprezinta in prezent sub 10% din cifra de afaceri a companiei, Albalact fiind furnizor pentru lanturi de magazine Penny Market (unt Boni), Carrefour (lapte semidegresat), Kaufland (lapte integral, semidegresat si UHT) si Lidl (branza de vaci Fagaras, iaurt de baut, lapte semidegresat, UHT, sana si smantana). “Este doar un business de conjunctura. Marcile private nu reprezinta o amenintare importanta, cresterea acestei categorii nu a afectat produsele de brand”, mai spune Mandoiu.

Citeste si:

    Albalact detine doua unitati de productie, una in localitatea Oiejdea din judetul Alba si una in Campulung Moldovenesc, fabrica Raraul. Compania are un portofoliu de peste 140 de produse sub sase brand-uri – Zuzu, Fruzu, Fulga, Raraul, De Albalact si Poiana Florilor.

    In afara de Albalact, cei mai importanti jucatori din piata sunt Danone Romania, FrieslandCampinia, Hochland si Covalact.

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Companii »


    Setari Cookie-uri