Gigantul american cu afaceri de 11 mld. de dolari va avea o structura integrata in Romania, care cuprinde activitati de procesare, productie, depozitare si distributie
Gigantul american din industria alimentara, Smithfield Foods, Inc. a anuntat ca este interesat sa investeasca inca 850 milioane de dolari in industria alimentara din Romania. Aceasta suma se va adauga celor aproape 250 milioane de dolari deja investiti de companie in cele doua fabrici pe care le detine, potrivit reprezentantilor producatorului.

Compania americana a intrat pe piata din Romania in urma cu doar doi ani, atunci cand a achizitionat la pachet cel mai mare combinat de crestere a porcilor din Europa, falimentarul Comtim Grup - care detine fermele de productie de porci destinati sacrificarii si Agrotorvis - astazi Smithfield Procesare, care va produce si comercializa produse din carne de porc pentru piata interna si pentru export. Pentru cele doua "perle ale coroanei" din sectorul alimentar autohton americanii au platit 33 milioane de dolari.

Dupa achizitie, compania americana, cu afaceri de peste 10 miliarde de dolari in lume, si-a propus ca in urmatorii ani sa creasca efectivele de porci de la Comtim de la 100.000 de capete, cate erau in 2004, la aproape doua milioane de capete. O parte din productia pe care o vor realiza in Romania va fi exportata, americanii vizand atat pietele din est - Ucraina, Rusia -, cat si pe cele din Uniunea Europeana.

Integrare pe verticala

Anul acesta, Smithfield Foods, Inc a mai realizat o achizitie pe piata alimentara autohtona, cumparand o participatie de 50% la Agroalim Distribution - una din cele mai importante companii romanesti de logistica si de distributie a produselor alimentare - si la Frigorifer Tulcea - cel mai mare depozit frigorific din tara. Companiile au fost achizitionate de la omul de afaceri libanez Mounir Halawani, unul dintre cei mai importanti jucatori locali din industria alimentara, in cadrul unei tranzactii estimate in piata la cateva zeci de milioane de dolari.

In urma acestei achizitii, compania va aplica si in Romania o reteta testata cu succes in Statele Unite, integrarea verticala. Prin filialele sale de crestere a porcilor si de prelucrare a carnii, compania detine controlul complet asupra produselor sale, de la liniile genetice si regimul alimentar al animalelor, la prelucrare, ambalare si livrarea la clienti. In prezent, Smithfield Foods produce 12 milioane de porci si prelucreaza 20 de milioane anual, fiind astfel cea mai mare companie de prelucrare a carnii de porc din lume, integrata vertical.

Stabilitate a castigurilor

Ratiunile pentru care compania a ales o dezvoltare pe verticala, atat in Statele Unite, cat si in afacerile din Europa se refera strict la o mai mare stabilitate a castigurilor, in conditiile in care preturile la porci sunt binecunoscute pentru volatilitatea lor in timp. In trecut, preturile scazute insemnau marje de profit mai mari ale companiilor de prelucrare a carnii pentru produsele vandute.

Preturile mai mari ale porcilor aveau un impact negativ asupra marjelor de profit din prelucrare, deoarece costurile mai mari nu puteau fi transferate consumatorilor.

"Participand in ambele segmente ale afacerii, am uniformizat fluctuatiile castigurilor", explica Lewis Little, presedinte al Smithfield Packing Company, in raportul anual al companiei din 2001. "Cand preturile la porci cresc, grupul nostru de productie a porcilor are o profitabilitate ridicata. Cand scad, companiile de prelucrare contribuie mai mult la castigul final. Acest sistem de compensare este atragator pentru investitori. Integrarea verticala a fost motivul pentru care Smithfield Foods a putut raporta rezultate record in comparatie cu castigurile dezamagitoare ale concurentilor nostri", a mai aratat oficialul companiei.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri