Bulgaria: concurenta puternica intre Mr. Bricolage, Praktiker si BauMax

Bulgaria: concurenta puternica intre Mr. Bricolage, Praktiker si BauMax

Mr. Bricolage – 10 magazine

Mr. Bricolage este cel mai mare retailer DIY din Bulgaria dupa numarul de magazine. Compania franceza a deschis primul magazin de profil pe piata vecina in anul 2000, in Sofia, pentru ca in prezent sa detina un numar de 10 unitati in orase precum Plovdiv, Varna, Blagoevgrad, Burgas, Pleven, Ruse si Dobrich. In Sofia, Mr. Bricolage detine un numar de trei magazine.

Praktiker – 9 magazine

Praktiker este al doilea cel mai mare lant de bricolaj din Bulgaria ca numar de magazine, cu o retea care numara 9 unitati pe intreg teritoriul tarii vecine. Praktiker detine doua magazine in Sofia si cate un magazin in orasele Burgas, Pleven, Plovdiv, Ruse, Stara Zagora, Varna si Veliko Tarnovo.

La inceputul acestui an operatiunile Praktiker Bulgaria (Praktiker EOOD) au fost vandute catre Videolux Holding AD

BauMax – 8 magazine

BauMax ocupa pozitia a treia in topul celor mai mari retaileri de bricolaj in Bulgaria din punctul de vedere al numarului de magazine, cu 8 unitati. Primul magazin de bricolaj al austriecilor de la Baumax, deschis pe teritoriul Bulgariei, a fost in anul 2008, la doi ani dupa intrarea retailerului pe piata din Romania.

Conform datelor companiei de cercetare PMR, furnizate WALL-STREET.RO , Baumax este cel mai mare retailer din Bulgaria, cu venituri care in 2012 s-au ridicat la circa 40 – 45 milioane de euro. Lantul austriac de magazine de bricolaj bauMax a anuntat la inceputul acestei toamne ca si-a vandut si magazinele din Bulgaria catre investitorul local Haedus JSC.

Pe langa prezenta Mr. Bricolage, Praktiker si BauMax, pe piata de bricolaj din Bulgaria mai opereaza si branduri precum Alati, Bauhaus, Bauzentrum, Chechosan, GS Stroymarket, Krez, Mal Muk, Masterhaus, Praktis sau TeMAX.

Foto: mr-bricolage.bg

Ungaria: o piata dominata de retailerii internationali

Ungaria: o piata dominata de retailerii internationali

Ungaria este una dintre putinele piete din regiune in care niciun jucator local nu se afla in topul celor mai mari retaileri specializati in bricolaj, astfel ca in clasamentul celor mai mari magazine de profil se numara nemtii de la OBI, Praktiker, dar si BauMax.

OBI – 28 de magazine

Nemtii de la OBI, companie care a parasit piata din Romania in vara acestui an, sunt cel mai mare jucator specializat in bricolaj pe piata din Ungaria, atat din punctul de vedere al numarului de magazine, cat si al rulajelor obtinute, potrivit datelor PMR.

OBI detine in Ungaria un numar total de 28 magazine, dintre care sase sunt doar in Budapesta. Spre comparatie, cel mai puternic jucator local, Dedeman, are o retea nationala de 40 de magazine pe intreg teritoriul tarii. Ca si in cazul Dedeman, OBI a fost cel mai activ retailer pe piata vecina. La finele anului 2012 compania numara 24 de unitati, pentru ca anul trecut sa mai deschida un magazin in localitatea Gyor si sa achizitioneze trei unitati ale Bricostore in regiune, ajungand astfel ca la finele anului trecut sa numere un total de 28 de magazine.
Potrivit unui raport al PMR, OBI a avut la finalul anului trecut o cota de piata de circa 18%.

Praktiker – 21 magazine

Praktiker este al doilea jucator pe piata din Ungaria, dupa OBI, cu un numar de 21 magazine, dintre care patru in capitala tarii, la Budapesta. Praktiker a deschis primul magazine de bricolaj pe piata din Ungaria in anul 1998, in Budapesta. Ultimul magazin inaugurat de catre Praktiker pe piata din Ungaria s-a materializat la inceputul anului 2013, in urma unei investitii de circa 170.000 de euro, fiind un spatiu comercial cu o suprafata de vanzare de 1.000 metri patrati.

Spre deosebire de business-ul Praktiker din Romania, concentrat pe dezvoltarea de magazine cu spatii de vanzare de peste 10.000 de metri patrati, magazinele Praktiker din Ungaria au suprafete cuprinse intre 4.000 si 7.500 de metri patrati.

Cele mai recente informatii legate de business-ul Praktiker in Ungaria dateaza din anul 2011, cand compania raportat afaceri de aproximativ 100 de milioane de euro.

BauMax – 15 magazine

BauMax este al treilea cel mai mare retailer in bricolaj de pe piata din Ungaria dupa numarul de magazine, cu 15 unitati, dintre care cinci in Budapesta. La fel ca si in cazul operatiunilor din Romania, austriecii de la BauMax sunt in cautarea unui cumparator pentru operatiunile de pe piata vecina, parte a unei strategii a companiei de a-si canaliza fortele pe pietele central europene.

Operatiunile BauMax din Romania au fost cumparate de catre retailerul francez Leroy Merlin in vara acestui an.

Pe langa OBI, Praktiker si BauMax, pe piata din Ungaria mai opereaza si retailerul german Bauhaus.

Ucraina: O piata in care afacerile locale domina

Ucraina: O piata in care afacerile locale domina

Epicentr K – 40 de magazine

Cu o retea similara cu cea a Dedeman, Epicentr K (Epicenter K) este cel mai mare jucator pe piata din Ucraina, cu o retea de 40 de unitati, dintre care sase numai in Kiev, capitala tarii. Ucrainienii de la Epicentr detin cea mai mare suprafata de vanzare pentru un magazin de bricolaj la nivelul Europei. Unitatea a fost inaugurata in anul 2009, langa Kiev, si are o suprafata totala de peste 50.000 de metri patrati.

Epicentr K este un business de familie ca si Dedeman, condus de catre sotii Oleksandr si Halyna Hereha.

Nova Liniya – 16 magazine

Al doilea cel mai mare jucator dupa numarul de magazine din Ucraina este retailerul Nova Liniya, companie care detine un numar de 16 magazine pe teritoriul intregii tari. Din totalul de 16 unitati, patru sunt localizate in capitala Ucrainei, Kiev.

Foto: epicentrk.com.ua

Polonia, una dintre cele mai dezvoltate piete de bricolaj

Polonia, una dintre cele mai dezvoltate piete de bricolaj

Polonia este, fara indoiala, una dintre cele mai dezvoltate piete din regiune in ceea ce priveste retailul DIY. Piata din Polonia este dominata de catre retailerul autohton PSB Mrowka, insa Kingfisher, prezent pe piata din Polonia sub brandul Castorama, detine suprematia cand vine vorba de rulajele obtinute.

PSB Mrowka – 176 magazine

PSB Morwka este cel mai extins retailer specializat in vanzarile de bricolaj din Polonia cu 176 de magazine pe intreg teritoriul tarii. Cea mai aglomerata zona este cea din sud, care numara 82 de spatii comerciale, urmata de centrul tarii, cu 49 de unitati, pentru ca in nordul Poloniei sa se regaseasca alte 45 de magazine de profil.
PSB Morwka a dezvoltat in ultimii ani o platforma extinsa prin intermediul careia vand si online produsele, compania poloneza numarand in prezent circa 70 de astfel de zone specializate.

Conform celor mai noi informatii oferite de compania de cercetare PMR, veniturile PSB Morwka au crescut in 2013 cu 20%, la un rulaj total de aproximativ 200 de milioane de euro.

Bricomarche – 101 de magazine

Bricomarche, parte a grupului Musketeers, unul dintre cei mai mari francize din Polonia pe segmentul de supermarketuri, casa si gradina, dispune de spatii comerciale cuprinse intre 1.000 si 2.500 de metri patrati. Cu astfel de magazine de mici dimensiuni, strategia grupului este aceea de a se axa pe orase mai mici, oferind pana la 25.000 de repere clientilor sai.

Bricomarche este prezent pana acum pe trei piete Europene – in Polonia, Franta si Portugalia. In Polonia, Bricomarche detine un numar de peste 100 de magazine, fiind al doilea cel mai extins retailer de profil.

Kingfisher (Castorama + Brico Depot)

Britanicii de la Kingfisher sunt cel mai mare grup specializat in bricolaj pe piata din Polonia in ceea ce priveste rulajele obtinute. Kingfisher a intrat oficial pe piata poloneza in anul 2002, dupa ce in anul 1997 franciza Castorama a inaugurat primul magazin de profil, in Varsovia. In anul 2006, Kingfisher aduce pe piata poloneza brandul Brico Depot, prezent si in Romania de la inceputul acestui an, pentru ca in prezent cele doua branduri sa insumeze in Polonia 72 de magazine (68 – Castorama si 4 – Brico Depot).

Foto: mrowka.com.pl

Bricolajul in Romania: afacerile locale domina, dar retailerii straini vin puternic din urma

Bricolajul in Romania: afacerile locale domina, dar retailerii straini vin puternic din urma

Situatia retailului de bricolaj este cumva diametral opusa celei din Ungaria, o piata dominata de catre retailerii straini. In Romania piata de bricolaj este dominata de catre Dedeman, Arabesque si Ambient, trei jucatori locali, a caror afaceri cumulate au atins si depasit pragul de un miliard de euro la nivelul anului trecut. Insa in ceea ce priveste numarul de magazine topul sufera mici schimbari. La egalitate cu Ambient s-au ridicat si afacerile Kingfisher in Romania (142 milioane de euro), dar compania a raportat pierderi de peste 17 milioane de euro la nivel local.

Dedeman – 40 de magazine

Daca ne raportam strict la numarul de magazine disponibile pe plan local atunci situatia se schimba un pic. Astfel, Dedeman, liderul pietei de bricolaj, companie care la finalul anului trecut a raportat afaceri de peste 600 de milioane de euro a ajuns in prezent sa numere 40 de magazine la nivel local. Compania patronata de catre fratii Paval a inaugurat in acest an patru magazine de bricolaj la nivelul intregii tari.

Dedeman a anuntat in acest an planul de a intra pe piata din Republica Moldova in urma unui efort investitional de aproximativ 30 de milioane de euro.

Tot la inceputul acestui an, Dedeman a fost inclus in top 5 al celor mai mari firme de profil din Europa de Est de catre compania de cercetare PMR.

Praktiker – 28 de magazine

Pe locul urmator in topul celor mai mari jucatori din bricolaj in functie de numarul de magazine se situeaza Praktiker, companie achizitionata la inceputul acestui an de catre omul de afaceri turc Omer Susli. Praktiker detine in Romania in momentul de fata un numar de 28 de magazine, dupa ce, sub conducerea noului proprietar, compania a inaugurat pe piata un nou spatiu comercial cu o suprafata de circa 4.000 de metri patrati in Targu Jiu. Investitia in magazinul din resedinta judetului Gorj s-a ridicat la aproximativ 1,5 milioane de euro.

Praktiker planuieste ca in urmatorii ani sa ajunga la o retea totala de 45 de magazine, dupa cum anunta Omer Susli, intr-o declaratie anterioara.

Arabesque - 18 magazine

Desi a oprit expansiunea la nivel local, Arabesque, firma controlata de catre familia Ropotan, a incheiat anul trecut cu afaceri de 340 de milioane de euro, in usoara scadere fata de nivelul inregistrat cu un an in urma.

Leroy Merlin – 17 magazine

Francezii de la Leroy Merlin,insa, au un strategic bine delimitat pe plan local, astfel cadupa achizitia operatiunilor BauMax in Romania au ajuns sa numere un total de 17 magazine si afaceri cumulate de peste 130 de milioane de euro.

Leroy Merlin are planuri mari in Romania. Dupa inaugurarea magazinului din Craiova, din complexul comercial Electroputere Parc, Leroy Merlin mai are in lucru un nou spatiu comercial pe soseaua Alexandriei de langa Bucuresti, inaugurarea magazinului fiind programata in primavara anului viitor.