Pentru jucatorii mici din industrie, aplicarea unei cote la lapte se va transforma intr-un cutit cu doua taisuri. Pe de o parte, afacerile sunt protejate de alocarea unei anumite ponderi din productie. Din contra, supra sau subproductia vor taxa serios producatorii
Datele companiilor de cercetare prezente pe piata locala, precum si numeroasele rapoarte internationale, in special cele de preaderare, demonstreaza ca piata produselor lactate este una dintre cele mai dinamice de la noi. Pe cat de dinamica, pe atat de diversa, dominata fiind de companii care investesc sute de milioane de euro in calitatea si imaginea produselor pe care le propun pietei.

La polul opus se afla micii producatori, pentru care profitul rezida in frecventa cu care marii producatori se intereseaza de galeata lor de lapte sau de interesul guvernantilor pentru stabilirea unui pret de interventie la litrul de lapte.

O piata de un miliard de euro

Pe o piata atat de neomogena, Romania a inregistrat totusi in perioada 1998-2004 cel mai accentuat ritm de crestere la nivel mondial. Cu o medie anuala de crestere de 25%, piata locala de lactate a depasit chiar si evolutia pietelor emergente. In prezent, valoarea totala a pietei romanesti de lactate se apropie sigur, potrivit estimarilor presedintelui Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL), Valeriu Steriu, de 1 miliard de euro, cu o industrie ce proceseaza anual cam un miliard de litri de lapte. Aceasta in conditiile in care Romania a negociat cu UE o cota de 3,3 miliarde de litri de lapte anual, dintre care doar 1,2 miliarde sunt procesate in prezent in sistem industrializat.

Igiena sau disparitie

Aderarea va aduce o reasezare a tuturor producatorilor din piata. In special pentru gospodari, cei care detin cam 4-5 vaci in productie, afacerea nu va rezista decat daca vor respecta normele de igiena, dar si de calitate impuse la nivel european. Presedintele APRIL vorbeste despre o perioada de gratie de 3 ani acordata de UE micilor producatori pentru dotarea fermelor mici, in special pentru alinierea la normele de calitate.

Aderarea, crede Valeriu Steriu, presedintele APRIL, nu va duce totusi la disparitia micilor producatori, pentru care au existat solutii de finantare ca SAPARD sau Fermierul si care vor putea beneficia din 2007 de fondurile structurale.

Pentru marii jucatori, aderarea se traduce in cresterea competitivitatii, in conditiile in care importurile se vor majora, potrivit presedintelui APRIL, cu pana la 30%, de la o pondere actuala de doar 5%. Printre marii jucatori care vor fi afectati de aceasta miscare in piata se numara Danone, Dorna Lactate, Friesland Romania, Covalact, Hochland si Albalact. Hochland se concentreaza pe branzeturi procesate, unde concureaza strans cu Dorna Lactate. Pe segmentul lactatelor proaspete (iaurturi, sana, lapte pasteurizat) concureaza Danone (iaurturile Danone si noul Lapte Proaspat Danone), Albalact (iaurturile Zuzu si laptele proaspat Zuzu) si Campina (iaurturile Campina).

Cota dulce mult aduce

Pentru jucatorii mici, cota la lapte se va transforma in acelasi timp intr-un colac de salvare si de scufundare. Aceasta pentru ca pe de o parte li se va da dreptul de a produce la un nivel mai mult decat satisfacator, dar si pentru ca nerespectarea cotei la lapte, cauzata de subproductie, va determina inchiderea micului business.

Pentru a evita astfel de situatii, 1.500 de specialisti din teritoriu se ocupa in prezent de distribuirea formularelor prin care producatorii pot solicita acordarea cotei de lapte, conform precizarilor facute ieri, pentru NewsIn, de directorul Departamentului de Administrare a Cotelor de Lapte (DACL), Lucian Elisei.

Acesta a precizat ca fiecare producator poate sa fie consiliat de specialistii din minister, cu privire la modalitatea de completare a formularului. Campania de informare va dura pana la 10 august, dar specialistii vor ramane in teritoriu timp de trei luni pentru a-i instrui pe producatorii de lapte. Conform hotararii de guvern privind metodologia acordarii cotelor individuale de lapte, cotele se acorda pentru livrari si vanzari directe, pe baza unei solicitari scrise a producatorilor catre DACL. Potrivit estimarilor asociatiei, in prezent sunt cam 600.000 de producatori care stiu ce sa faca pentru solicitarea cotei de lapte.

Ce este cota la lapte

Cotele individuale de lapte sunt acordate producatorilor proportional cu cantitatea de lapte pe care acestia declara ca o produc si pot dovedi acest lucru intr-o anumita perioada de referinta, care a insemnat la noi anii 2005 si 2006. Distribuirea cotelor de 3,3 miliarde litri de lapte se va realiza in perioada 31 octombrie 2006-aprilie 2007. Incepand cu 1 aprilie 2007, in conditiile in care producatorii nu vand pe piata 100% din cota solicitata, aceasta li se diminueaza corespunzator cu cantitatea nevanduta. Producatorii care realizeaza sub 70% din cota solicitata o vor pierde integral.

Romania, la fel ca orice tara membra a Uniunii Europene, va fi penalizata daca depaseste cota de lapte. Astfel, pentru fiecare tona de lapte realizata peste cota alocata, Romania va plati o taxa de 278,3 de euro. Cei care doresc sa primeasca dreptul de a vinde lapte dupa ianuarie 2007 pot solicita acordarea cotei de lapte incepand cu 1 august pana la data de 31 octombrie 2006. Specialistii estimeaza ca cei care pot sa solicite aceasta cota sunt circa 1,2 milioane de persoane fizice sau juridice.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri