Daca pentru multi dintre noi vara reprezinta anotimpul de vacanta, de relaxare, pentru societatile de imbuteliere a apelor minerale aceasta este perioada de varf a anului, cand vanzarile ating cote maxime.
Zilele de canicula au readus speranta imbuteliatorilor de apa minerala de a avea un an mai profitabil decit 2005. Practic, in lunile de vara cu temperaturi ridicate, contam pe o crestere a consumului de apa minerala de aproximativ 30%, apreciaza Mihail Ianas, presedintele patronatului din industria de profil (APEMIN). Astfel, daca in perioada de primavara se vind lunar aproximativ la 70-75 milioane de litri de apa minerala, in iulie si august cantitatile comercializate lunar ajung la 90-100 milioane de litri.

BEM PESTE UN MILIARD DE LITRI

Anul acesta consumul de apa minerala inregistreaza o revigorare, dupa ce in 2005 s-a diminuat, in principal pentru ca a fost un an friguros si pentru ca numarul vizitatorilor in zonele turistice a fost redus. Productia de apa minerala va depasi, in acest an, conform evaluarilor noastre, un miliard de litri, ne-a declarat Iosif Nagy, directorul general al Societatii Nationale a Apelor Minerale din Romania (SNAM). Practic, consumul de apa pe cap de locuitor se va majora fata de anul 2005 cu 3-4 litri, ajungindu-se la o medie de 43 litri/cap locuitor/an, a mai precizat oficialul companiei.


Cu toate acestea, romanii nu sunt mari consumatori de apa minerala, reusind cu un consum anual de 43 litri/cap de locuitor sa se plaseze pe unul din ultimele locuri din Europa. In tarile est-europene, consumul anual de apa minerala ajunge in medie la 50 de litri/cap de locuitor, in timp ce in Uniunea Europeana acesta depaseste 100 litri/cap locuitor, a declarat Mihail Ianas. Acest nivel redus al consumului pe cap de locuitor este explicat de reprezentantii societatilor de imbuteliere romanesti atit prin puterea redusa de cumparare, cit si prin lipsa de educatie a populatiei in acest sens. Jumatate din populatia Romaniei traieste in mediul rural, unde nu se consuma apa minerala. In tara noastra, apa minerala are cautare numai in zonele urbane si cele turistice, ceea ce se traduce de fapt la nivelul societatilor de imbuteliere printr-o limitare a pietei de desfacere. Productia de apa minerala ar putea sa se dubleze daca ar exista capacitate de absorbtie a pietei, a explicat Ianas.

APA PLATA CISTIGA TEREN

Estimarile specialistilor din domeniu reflecta totusi tendinta de crestere a consumului de apa minerala naturala in viitorii ani si orientarea din ce in ce mai accentuata a consumatorilor catre apa plata. In acest an, cresterea consumului de apa plata, comparativ cu 2005, este insemnata de circa 10%. Ponderea acesteia in totalul productiei a ajuns la circa 25%, a declarat directorul general al SNAM.


Productia de apa minerala in 2005 nu a depasit 944 milioane litri, in scadere fata de 2004, cind s-a inregistrat un nivel al productiei de 994 milioane litri. In primele sase luni ale acestui an, productia de apa minerala realizata din surse administrate de SNAM a ajuns la 500 milioane de litri. Trendul crescator al consumului si, implicit, al productiei de apa minerala se mentine din anul 1993, cind productia la nivel national nu depasea 116 milioane litri.

STATUL EXPLOATEAZA PRINCIPALELE RESURSE

Principalul producator pe piata apelor minerale din Romania este SNAM, ce exploateaza circa 16% din potentialul hidromineral existent. Cele 32 de perimetre de exploatare pentru care SNAM a obtinut de la ANRM concesiunea pe o perioada de 20 de ani reprezinta circa 90% din zacamintele de interes national valorificate pentru consum alimentar. ANRM a mai acordat licente de explorare si exploatare si altor operatori, dar acestea se refera la zacaminte mici, ce pot asigura cantitati reduse, a precizat Ianas.


Concurenta pe piata se manifesta pe segmentul de imbuteliere, unde activeaza 28 de societati care achizitioneaza apa minerala - fiecare de la anumite izvoare- de la SNAM la un pret de 70 lei/ litru. In acest fel, cu un pret unic al apei minerale la intrarea in unitatile de tratare si imbuteliere, s-a asigurat un tratament egal pentru toti agentii economici ce opereaza pe piata, indiferent de caracteristicile naturale de exploatare, diferite de la un izvor la altul, au subliniat reprezentantii SNAM. Piata este dominata, in prezent, de sapte companii mari Romaqua Group, European Drinks, Dorna Apemin, Perla Harghitei, Bibco Biborteni, Bucovina si Carpatina. Aceste societati asigura peste 60% din productia totala de apa minerala, a explicat Iosif Nagy.

EXPORT NESEMNIFICATIV


Cheltuielile ridicate de transport reprezinta una din principalele cauze pentru care apa minerala nu este rentabila la export. Transportul ajunge sa reprezinte cel putin 30% din pretul final al apei minerale si, cu cit distanta este mai mare, cu atit produsul se devine mai scump. Asa se face ca, desi avem ape minerale de calitate, exportul se mentine la cote reduse. In ultimii ani, exportul s-a mai revigorat, dar in general marja acestuia se mentine intre 5% si 10%., a precizat directorul general al SNAM. Principalele destinatii de export sint pietele SUA, Israel si Grecia unde exista mari comunitati de romani.

O alta cauza ce sta in calea patrunderii marcilor romanesti pe pietele externe este lipsa resurselor financiare ale societatilor de imbuteliere pentru sustinerea unor programe de promovare si pentru omologarea produselor pe respectivele piete.

In ciuda acestor neajunsuri, a existat si un avantaj cel putin pentru operatorii din piata rezultat din costurile ridicate de transport. Acest impediment a facut ca nici apele minerale din afara sa nu aiba cautare in Romania, pentru ca sint prea scumpe. Pretul marcilor straine comercializate in tara noastra este de 2,5-3 ori mai mare decit cel al apei minerale de pe piata interna. Pretul a actionat ca o masura de protectie si piata nu a fost invadata de produse din import a explicat Mihail Ianas. La ora actuala, importul nu depaseste 1% din consum, principalele marci prezente pe piata fiind Perrier, Vittel, San Pelegrini.

O piata de 128 milioane euro

Majorarea productiei de apa minerala de peste opt ori in intervalul 1993-2005 a fost posibila ca urmare a investitiilor pe care operatorii din domeniu le-au facut pentru modernizarea liniilor de fabricatie. Societatile de imbuteliere au investit peste 100 milioane de euro dupa 1990 pentru modernizare. Efortul este substantial, daca avem in vedere ca in acest domeniu cistigurile depind de volumul de vinzari, a explicat reprezentantul APEMIN.

La actualul nivel de productie, cifra de afaceri a societatilor de imbuteliere a apelor minerale este de aproximativ 450 milioane RON (circa 128 milioane de euro). Imbuteliatorii cumpara apa minerala de la SNAM, la 70 lei/litru, iar dupa prelucrare aceasta iese pe poarta fabricii la un pret de circa 5000 de lei/litru, pentru a ajunge in magazine la aproximativ 15 000 lei/litru.

Ponderea cea mai mare in costurile de fabricatie o are ambalajul, ce reprezinta circa 40% din pretul de vinzare. La aceste cheltuieli se adauga cele cu manopera, cu energia si, mai important, cele cu transportul.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri