Consumul casnic in zona de FMCG a crescut anul trecut cu 1,5% fata de 2014 si a fost stimulat de mai multi factori. Printre acestia se numara scaderea TVA si cresterea salariilor unor categorii de bugetari si a pensiilor.

“Anul trecut a fost marcat de schimbari la nivel macroeconomic care au modificat starea de spirit a consumatorilor si care le-au influentat comportamentul de cumparare. Cresterea pensiilor, a salariilor bugetarilor din educatie si sanatate, precum si a venitului mediu pe economie, dar si reducerea TVA la alimente, au dus la o crestere a puterii de cumparare si a increderii populatiei”, potrivit unui studiu realizat de institutul de cercetare de piata Gfk.

Studiul a fost elaborat pe un esantion de 3.000 de gospodarii.

Comparativ cu 2014, cumparaturile de alimente proaspete au stagnat ca valoare, in timp ce segmentul alimentelor ambalate a scazut cu 2%. Ca valoare, consumul de bauturi si de produse de ingrijire personala au crescut fiecare cu 6%.

Cea mai crestere a fost inregistrata de produsele de ingrijire a casei, avansul fiind de 8% fata de 2014. Potrivit Gfk, dinamica pietei a fost data de cresterea volumelor cumparate, acestea fiind cu 4% mai mari comparative cu 2014.

Citeste si:
Rompetrol: Vremea buna creste consumul de carburanti
Rompetrol: Vremea frumoasa a...

Mancarea, atat alimentele proaspete, cat si cu termen mai lung de valabilitate, reprezinta doua treimi din valoarea cosului anual de cumparaturi. In cos intra si bauturile (19%), produsele de ingrijire personala si a casei (ambele reprezentand 12%).

Romanii au preferat produse mai scumpe

Gfk mentioneaza ca, odata cu reducerea TVA la alimente, apare pentru prima data in ultimii 3 ani fenomenul de uptrading, adica trecerea la un produs superior din aceeasi categorie.

Uptrading-ul a fost sustinut si de cresterea unor categorii de produse mai scumpe, precum peste si fructe de mare, fructe uscate, miere, cereale pentru mic dejun, cidru, produse speciale de ingrijire a dintilor, a pielii si a picioarelor. Cresterea pietei datorata uptradingului vine doar prin comertul modern, unde cifrele arata o tendinta diferita fata de comertul traditional.

“Comportamentul de cumparare a suferit usoare modificari fata de anii anteriori: consumatorii merg mai rar la cumparaturi, dar cheltuie ceva mai mult la fiecare act de cumparare”, precizeaza Gfk.

Citeste si:
Idei de antreprenoriat: 10 francize in care poti investi
Idei de antreprenoriat: 10...

Raluca Raschip, consumer goods and retail director in GfK Romania, spune ca scaderea frecventei de cumparare si faptul ca romanii si-au permis sa puna in cos si produse mai scumpe arata o oarecare relaxare, in sensul ca, desi sunt in continuarea unor oferte bune de pret, nu mai manifesta atat de puternic tendinta de a cumpara produse cat mai ieftine.

GfK este prezent in Romania din 1992, iar in 2014 a avut o cifra de afaceri de 16,2 milioane euro in 2014.

Sursa foto: mediafaxfoto.ro

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Scor egal: retailul modern a ajuns din urma comertul traditional