Cristina Chiriac a avut curajul sa imbrace o ie in cadrul unei conferinte business pe care o modera. Efectul a fost wow. Ulterior, prin 2014 se nastea ideea Flori de ie, o afacere care ii imbraca in celebra piesa traditionala pe clienti din SUA pana in Abu Dhabi.

“Mergeam la conferinte si doream sa ma identific fata de celelalte femei si cautam produse vestimentare unice. O prietena mi-a recomandat ia bunicii ei si mi-a garantat ca voi fi unicat. A fost un efect WOW. Nu neaparat toti ochii ma priveau insa admirativ”, povesteste Cristina Chiriac in cadrul emisiunii Profesionistii in Retail.

La finalul lui 2014 se nastea ideea Flori de ie, “un antreprenoriat mic”, asa cum il catalogheaza Cristina. In momentul in care a pornit aceasta afacere si-a dat seama cat de greu este sa faci business in Romania. “Pana am gasit numele, logo-ul, pana am cules informatiile pentru a vedea care este concurenta a durat. In simbolistica unei ii exista categoria florala si motivele geometrice. Si asa a aparut numele, usor de identificat. In decembrie 2014 am infiintat firma, in februarie 2015 aveam deja primul magazin fizic. Avem magazinul nostru propriu si doua puncte de lucru, expozitii in toate colturile lumii”, isi aminteste Cristina.

Pot sa merg pe strada si sa vad pe cineva imbracat cu o ie si sa stiu exact ca este un produs de-al nostru

Dupa un prim plan de afaceri, care presupunea o investitie initiala de 5.000 de euro, antreprenoarea a realizat ca suma nu este sufiecienta.

Planul, oricat de bine este facut, este dat peste cap de realitatile economiei romanesti. Un lucru esential pe care l-am invatat pe propria piele: nu mai fac rabat de la calitate sub nicio forma. Varianta cea mai ieftina nu este cea mai buna din punct de vedere calitativ, nu este neaparat varianta care iti trebuie tie si ajungi sa platesti poate de trei ori sau de cinci ori acel serviciu pana cand ajungi la calitatea pe care ti-o doresti. A costat mult si a costat si timp”, mai spune proprietara Flori de ie.

Afacerea se diferentiaza, spune Cristina, prin unicitatea modelelor produse. “Pot sa merg pe strada si sa vad pe cineva imbracat cu o ie si sa stiu exact ca este un produs de-al nostru. Ne plasam undeva la limita dintre un produs traditional si unul de moda”, puncteaza aceasta.
Produsele au fost expuse in mai multe tari, au primit pareri pro, dar si critici, pe care antreprenoarea le-a luat in considerare reinventand iile pentru cerintele diferitelor piete. “De la Londra ni s-a spus ca facem produse extraordinare, insa ei vor doar anumite culori, negru, grena sau verde. In Franta se poarta cu totul altceva. Pentru fiecare ie pe care o facem exista un model vintage, pe care il reproducem si il adaptam in functie de piata pe care incercam sa o cucerim. E foarte greu sa te duci la un francez si sa ii spui ca ia este doar a romanilor. Va spune ca da, este un produs frumos, insa ramaneti cu ea. Insa cand te duci, oriunde in lume, si spui ca este un produs hand made si de cea mai buna calitate, este la moda, atunci el vine si iti spune ca vrea si el. Daca vii si il prezenti doar ca pe un produs traditional atunci piata respectiva este pierduta”, spune Cristina.

Femei care nu aveau drept de vot au venit la noi si ne-au spus ca stiau de ie de pe Instagram

A fost surprinsa sa descopere ca produsele Flori de ie sunt cunoscute pana si la Abu Dhabi. “Nu credeam ca ia romaneasca ar fi putut sa aiba succes acolo. Femei care nu aveau drept de vot au venit la noi si ne-au spus ca stiau de ie de pe Instagram si ca le plac produsele. Avem deja comenzi de la femei care isi doresc rochia lunga, pana in pamant”, adauga proprietara Flori de ie.

Profilul clientului Flori de ie este in permanenta schimbare. Daca la inceput erau femei cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani, acum si segmentul 18-25 de ani se arata interesat sa asorteze celebra ie cu o pereche de jeans, spre exemplu. “Foarte multi tineri care fac cumparaturi online sunt foarte exigenti. In momentul in care ai postat un produs nou si ai primit sute de like-uri atunci iti dai seama ca produsul va fi de succes si il diversificam”, subliniaza Cristina.

500 de lei o ie. Dureaza cel putin o luna ca un produs sa fie gata

Calitatea produselor se traduce si in pret. Justificat, spune Cristina Chiriac, in conditiile in care dureaza in medie o luna pentru ca un astfel de produs sa fie realizat. “Pe cei care spun ca preturile sunt mari ii invit sa vina si sa coasa o luna la o ie. In momentul in care vrei calitate, vrei un produs hand made platesti. Cand ai pus o ie pe tine ai o anumita energie. Nu este un produs de 35 de lei. Haina face pe om. Cand pui o haina de calitate pe tine ai o anumita atitudine si transmiti incredere, curaj”, crede aceasta.

Preturile variaza de la 500 de lei (pentru un produs cusut in 2 saptamani) pana la circa 1.000 de lei (pentru un produs din gama de lux). Cele mai multe comenzi sunt executate iarna, pe partea de productie Flori de ie colaborand in medie cu 40 de femei, din mediul rural. “Iarna putem lucra peste 200 de bucati, vara ritmul mai scade. Putem produce si 1.000 de ii pe luna, avem nevoie de comenzi”, spune Cristina Chiriac.

Produsele sunt realizate in Arges si Moldova, centrul de productie fiind in Bucuresti. 80% din comenzi vin din Romania, insa exista cerere si din Italia si Spania (tari cu mari comunitati de romani), dar si din SUA.

“Cele mai multe comenzi vin in magazine, ia nu este un produs standard, este unul care se lipeste de tine. Conteaza contactul vizual. Produsul te alege pe tine. Sunt si comenzi online. In Bucuresti mai exista loc pentru noi magazine. Colaboram si cu Molecule F, avem si in Centrul Vechi. In alte orase nu am luat in calcul o extindere, costurile unui astfel de punct de lucru fiind destul de mari si nu suntem in pozitia sa ne permitem pierderi. Prioritatea acestui an a fost sa spargem granitele. Mergem la Moscova, Shanghai, si posibil Rio, si poate ne reintoarcem la Londra. Avem cereri de la doua mari branduri internationale cu care cochetam si ne gandim la o colaborare”, detaliaza Cristina.

Eu fac ceea ce Guvernul nu a reusit sa faca si anume creez locuri de munca pentru o categorie de femei defavorizate

Antreprenoarea trage insa un semnal de alarma: dureaza un an pentru a forma o femeie care sa lucreze o ie. “Am constientizat pe pielea mea cat de greu este sa formezi o femeie si dupa aceea ea sa vina si sa imi spuna ca azi nu pot coase. Dureaza cam un an de zile sa formezi o femeie. Chiar si femeile care stiu sa coasa bine nu sunt la fel de bune la taiat. Sunt anumite femei cu care colaborez doar pe partea de cusut, altele spala, altele calca. Este un adevarat proces de productie”, afirma Cristina.

Si-ar dori un cadru legislativ clar, cu politici fiscale care sa ajute antreprenorul in mediul rural. “Eu fac antreprenoriat in mediul rural. Eu fac ceea ce Guvernul nu a reusit sa faca si anume creez locuri de munca pentru o categorie de femei defavorizate. Femeile care au depasit 45 de ani au mai putine sanse de a se reangaja. Eu cred ca asta ar trebui sa fie o prioritate. As veni cu un act legislativ prin care persoanele care activeaza in acest domeniu sa fie scutite in primii 3 ani de la plata TVA. Forta de munca exista in Romania, trebuie sa o identifici si sa o formezi. Tinerele din ziua de azi nu mai sunt incantate de lucrul acesta migalos”, conchide Cristina Chiriac.

Pe 24 iunie sarbatorim Ziua Universala a iei romanesti, o initiativa care a luat nastere pe Facebook. "La Blouse Roumaine", eveniment propus de comunitatea online, este sarbatorita in 48 de tari de catre romanii de pretutindeni.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri