Dupa 15 ani in cadrul retailerului francez Carrefour, Arnaud Dussaix, unul dintre primii angajati ai companiei pe piata locala, a decis sa urmeze calea antreprenoriatului si a pariat pe berea artizanala. A trecut de la productia de bere in propriul garaj la un brand care a devenit cunoscut rapida in randul consumatorilor romani.

Arnaud Dussaix a facut parte din echipa care a deschis operatiunile Carrefour pe plan local. “Am fost primul angajat, in 1999. Era eu, directorul general si doi asistenti. Am fost director de achizitii mult timp, apoi director de exploatare. Pana acum doi ani cand am decis sa plec si am deschis aceasta mica berarie unde producem berea Sikaru”, a spus Arnaud Dussaix in emisiunea Profesionistii in Retail.

Totul a plecat de la un hobby. Arnaud producea deja, alaturi de cativa prieteni, bere artizanala pentru consumul propriu. Productia avea loc in garajul propriu, un model cunoscut in randul americanilor, o piata cu traditie in consumul berii artizanale. In SUA exista in prezent 3.500 de microberarii, care musca o felie de 10% din piata berii.

“Noi faceam bere de casa in garaj, intrucat nu am gasit o bere care sa ne placa. In Romania gasesti bere industriala, fara gust, facuta de multinationale. Exista un trend in Italia, Franta chiar si in Ungaria spre consumul de bere artizanala. Oamenii vor sa se intoarca la ceva natural, cu gust, traditional”, explica proprietarul Sikaru.

Numele berii nu a fost ales intamplator. Sikaru era denumirea pentru bere data de sumerieni, cei care ar fi creat aceasta bautura in urma cu mai bine de 4.000 de ani.

Experienta de antreprenor? “Parca ai iesi dintr-un film Matrix”

Daca in cadrul Carrefour gestiona 6.000 de angajati, acum, ca antreprenor, are in echipa patru oameni.

Cand esti intr-o corporatie visezi la antreprenoriat, insa esti ca intr-o bula, ca intr-un film Matrix. Nu stii ca nu esti in lumea reala. Totul este foarte confortabil, ai salariul asigurat, ai buget mare de finantare, ai oameni pregatiti si specializati. Cand intri in antreprenoriat iesi din Matrix. Ai libertate, insa esti cam singur. Tu trebuie sa faci tot. E foarte complicat sa gasesti oameni, intrucat esti la inceput, oamenii nu au incredere in ideea ta, nu poti sa oferi de la inceput salarii mari”, spune Arnaud.

Regulile sunt aceleasi daca produci cateva milioane de hectolitri sau doar cateva sute

O alta provocare a fost gasirea unui spatiu de productie. Dupa lungi cautari, a gasit un loc in Bucuresti, a cumparat echipamentul din Germania si a asteptat. Opt luni. Atat a durat obtinerea autorizatiilor si a avizelor.

“Este multa birocratie din pacate, nu exista avantaje pentru micii antreprenori din aceasta piata, regulile sunt aceleasi daca produci cateva milioane de hectolitri sau doar cateva sute. Am vazut insa partea plina a paharului, am avut timp sa lucram la etichete, la logo”, puncteaza antreprenorul.

Usor nu a fost nici gasirea clientilor. A incercat intai sa distribuie berea Sikaru in retail. “Oamenii in retail sunt interesati mai mult de volum, insa volumul este facut de berea PET in Romania. A trebuit sa explicam ce inseamna bere traditionala. Am gasit un loc mic pe raft la bere internationala, chiar daca producem local”, subliniaza Arnaud.

In prezent, berea Sikaru poate fi cumparata din retelele Auchan si Carrefour.

“Nici in HoReCa nu a fost usor. Marile localuri au exclusivitate cu producatorii mari de bere. Oamenii au degustat, au spus ca este foarte buna. In concluzie: nu luam. Ne pare rau, insa nu putem pentru ca avem contract de exclusivitate. Pe asta se bazeaza contractele in HoReCa. Marii producatori au bugete de marketing mari, pot oferi niste umbrele, branding al terasei, lucruri in care unii patroni nu au bani sa investeasca”, spune Arnaud Dussaix.

Consumatorii de bere artizanala mai pot incerca Sikaru in cateva pub-uri din Bucuresti, Cluj, Iasi , Brasov, Sibiu si Targu Mures.

Anual capacitatea de productie poate ajunge la 800 de hectolitri de bere sau 20.000 de sticle pe luna. In perioada verii Sikaru produce 12.000 de sticle pe luna.

Bere Sikaru, si la draft din 2017

“Avem 6 tancuri de fermentare de 500 de litri si asteptam sa primim inca doua tancuri de 1.000 de litri. Vrem sa intram si pe segmentul draft si cele doua tancuri suplimentare ne vor permite acest lucru. Acesta este un obiectiv pentru anul viitor. Un alt proiect este marirea capacitatii. Problema este a spatiului, trebuie sa gasim o suprafata mai mare. Vrem sa facem o fabrica putin mai mare, un proiect pentru final de 2017”, mai spune Arnaud.

Antreprenorul declara transant ca ar dori sa vada in piata mai multe microberarii, fapt care ar conferi mai multa vizibilitate acestui produs, dar si mai multi patroni de baruri “mai deschisi la noutate si care sa nu stea prizonieri ai contractelor de exclusivitate”.

“Si mai vreau ca oamenii sa fie mai educati, nu au avut posibilitatea pana acum de a testa altceva in afara de berea industriala. Eu compar situatia cu cea din piata vinului de acum 12 ani. Vinul era produs industrial, de patron, era de o calitate inferioara, dulce. Si usor au aparut mai multi producatori mai mici, care produceau vinuri de calitate, seci sau demi-seci, cu gust. Sper ca berea artizanala sa urmeze acelasi traseu. De asemenea, vrem sa le aratam consumatorilor ca pot insoti diferite tipuri de mancaruri cu sortimente variate de bere”, conchide Arnaud.

Printre microberariile cunoscute pe plan local se mai numara Clinica de Bere (Timisoara), Zaganu (judetul Prahova) sau Hophead Brewing (Cluj-Napoca).

Romanii au baut anul trecut cu 6% mai multa bere, respectiv 15,8 milioane de hectolitri. Pe cap de locuitor, consumul a fost mai mare cu 8%, ajungand la 80 litri, fata de 74 litri in 2014, reiese din datele prezentate de Asociatia Berarii Romaniei. Din perspectiva consumului de bere pe cap de locuitor, Romania este pe pozitia a opta in UE, iar pe prima se afla Cehia.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri