Retailul de tip outlet s-a dezvoltat in ultimii douazeci de ani intr-un ritm ametitor si, daca initial a pornit din Europa de Vest, curand a devenit o solutie si pentru retailerii estici, stocuri foarte mari si cash blocat. In 2008, in Romania aparea primul centru de outlet din Romania, in prezent singurul de pe piata locala, pana in 2018, cand un centru asemanator va lua nastere la Cernica, Bucuresti. Brendon O’Reilly, mananing director Fashion House Group, dezvoltatorul centrului de outlet din Bucuresti, a prezentat care sunt principalele diferente dintre un magazin de tip outlet si unul obisnuit si de ce ar apela un retailer la o un astfel de model de business, in cadrul evenimentului All you ever wanted to know about outlets, organizat de FHG si wall-street.ro.

Cel mai important aspect al outlet-urilor este pretul: in comparatie cu centrele comerciale, magazinele de tip outlet au preturi mai mici cu cel putin 30%, reduceri ce pot ajunge si pana la 90%. „Un outlet iti ofera un mediu controlat de vanzare, unde toti retailerii se suspun acelorasi conditii, toti vand la reducere de 30%. In centre comerciale lucrurile stau diferit. Toti retailerii investesc bani multi in promovare, clientul citeste si vede produsul in reviste si dau navala in mall si vor acel produs”, spune O’Reilly.

In schimb, daca centrele comerciale au produse si articole aflate in concordanta cu trendurile sezonului, in outlet-uri se regasesc colectii mai vechi, precum si cele speciale concepute pentru un astfel de business. Un astfel de exemplu este retailerul Tommy Hilfinger, care creeaza 100% produse pentru outlet in Rusia.

De aici rezulta si publicul-tinta diferit al celor doua modele de business. Astfel, daca clientul unui mall are varste cuprinse intre 18-30, si orientat spre fashion si trenduri, in cadrul unui outlet, publicul-tinta este curprins in segmentul de varsta 30-55 de ani si este orientat mai mult spre valoarea brandului. "Nu poti trai in Bucuresti fara sa vizitezi un centru comercial. In schimb, la outlet-uri, clientii isi planuiesc vizitele. Ei nu sunt interesati de cat de actuala e colectia din care face parte produsul, ci mai degraba de numele brandului”, spune Brendon O’Reilly.

De asemenea, locatia este esentiala pentru un outlet si difera foarte mult de zonele centrelor comerciale. Acestea sunt amplasate la periferia oraselor sau chiar la jumatatea distantei dintre doua orase, pentru a permit acoperirea unui numar cat mai mare de consumatori si a facilita procesul de aprovizionare pentru chiriasi. Pentru a fi performant, un outlet are nevoie de o zona de acoperire de minim 2,5 milioane de locuitori pe o raza de 90 minute de mers cu masina. Totodata, outlet-urile au o suprafata inchiriabila mult mai mica fata de centrele comerciale clasice, cuprinsa de regula intre 15,000 si 30,000 m.p. „Un outlet este mult mai mic decat un centru comercial, se axeaza pe imbracaminte, mobila si decoratiuni si nu are saloane de infrumusetare sau magazine ale operatorilor de telefonie mobila”, spune Brendon O’Reilly.

Outlet-ul este considerat ca fiind o modalitate de a valorifica suprastocurile, de a permite o mai buna gestionare a produselor, fara a pierde controlul asupra brandului. De regula, daca un retailer detine intre opt si zece magazine, este posibil ca acesta sa aiba nevoie de un outlet. „Multi directorii financiari sunt fericiti cand tu, ca retailer, ai un outlet, nu mai stai cu marfa de cinci milioane de euro intr-un depozit fara sa o vinzi, ci o poti valorifica printr-un outlet”, spune Brandon O’Reilly.

In schimb, directorul Fashion House Group a apreciat ca acest model de business difera de la tara la tara, grupul detinand outlet-uri si in Polonia, Rusia si Slovacia. „Modelul de business se schimba in functie de piata. Vorbim de piete diferite si oferta trebuie adaptata in functie de caracteristici. De exemplu, in Rusia, Adidas si-a bugetat 150 de deschideri, in Romania daca discutam cu CEO-ul pentru operatiunile locale are programate 10 deschideri. Daca ai intre 8 si 10 magazine probabil ai nevoie de un outlet. Daca nu faci asta pierzi controlul asupra brandului, il tii in depozit sau vinzi intr-un centru comercial”, mai spune acesta.

Un outlet presupune o investitie medie cuprinsa intre 50 - 100 milioane euro. Costurile totale depind, desigur, de pretul terenurilor si conditiile macroeconomice din tara respectiva, insa un outlet administrat corect reuseste de regula sa isi recupereze investitia in primii 2-3 ani de operare. In Romania, exista un singur centru outlet, detinut de Fashion House Group, dar care planuieste sa deschida in urmatorii doi ani un al doilea astfel de parc, in Cernica. „Am inregistrat 2,7 milioane de vizitatori in cele 60 de magazine pe care le detine centrul nostru. Anul urmator, vom finaliza faza nr. 2 a constructiei centrului de la Cernica si ne vom extinde, vrem sa ajungem la 20.300 m.p. de retail la finalul proiectului de extindere, la 94 de magazine si la un numar total de 3,5 milioane clienti”, a mai spus Brendon.

In prezent, Europa Centrala si de Vest detine 134 de centre de tip outlet, urmand ca alte 34 sa fie deschise in urmatorul an si jumatate, desi regiunea are un potential pentru inca 130 de astfel de business-uri pentru 2017.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri