Retailul modern din Romania, reprezentat de hiper si supermaketuri, are o cota de piata de circa 20%, insa se va dezvolta puternic in urmatorii ani, au declarat reprezentantii firmelor de profil la Romania Retail Forum.
Cu o cota de piata de peste 70%, comertul traditional pierde teren in favoarea retailului modern, care va inregistra o crestere de pana la 50% in 2010, potrivit unui studiu prezentat de ministrul Integrarii Europene, Anca Boagiu, citata de Mediafax. Comparativ cu piata romaneasca, Bulgaria este singura tara vecina a carei situatie este similara celei locale, magazinele acoperind 17% din vanzari, in timp ce comertul traditional ocupa 79%.

Cu totul altele sunt procentajele in alte state europene, precum Polonia si Cehia, unde ponderea retailului modern este mai semnificativa, atingand 35%, respectiv 46% din totalul pietei.

Infrastructura, piedicain calea retailului

"In zona de sud-vest, in judete precum Gorj, Valcea, Olt, suma medie cheltuita anual in comertul cu amanuntul este de circa 200 de euro de persoana", a spus directoul de marketing al Carrefour Romania, Andreea Mihai. Aceasta a adaugat ca cei mai multi bani destinati cumparaturilor din magazine cu suprafete mari sunt alocati de bucuresteni, urmati de locuitorii zonei de vest.

Cea mai importanta pondere a sumelor cheltuite in magazine o au produsele alimentare, suma medie anuala pe cap de locuitor fiind de 269 euro in magazinele din domeniul alimentar, acest fapt fiind pus si pe seama autoconsumului.

"Taranul bea laptele facut de el, mananca legumele din gradina proprie", a subliniat Mihai, care a afirmat ca Romania se afla la nivelul Poloniei in 1997 in privinta sumelor cheltuite anual in marile magazine, dar si dupa nivelul de dezvoltare a retailului. Extinderea sectorului de retail va fi acelerata in urmatorii ani, in conditiile dezvoltarii infrastructurii, a sectorului agricol si a puterii de cumparare.

"Am avut probleme cu furnizorii nostri din cauza lucrarilor la drumuri, care au intarziat livrarile. De asemenea, am fost nevoiti sa importam unele produse alimentare pentru ca nu le-am gasit pe piata romaneasca. Dezvoltarea acestor sectoare, dupa aderare, va insemna si o dezvoltare a retailului", a spus Mihai.

500 euro, salariul mediu pe cap de locuitor

"Retailul este la mai putin de 50% din gradul de economisire. Nu trebuie sa legam dezvoltarea sectorului numai de cresterea consumului, acest segment se va dezvolta si maturiza in contextul unei piete economice care se dezvolta si se maturizeaza", a subliniat presedintele Comisiei de Buget-Finante din Senat, Varujan Vosganian. Acesta a adaugat ca Romania este o tara scumpa, iar cresterea preturilor trebuie contracarata prin dezvoltarea ofertei nationale si prin majorari salariale, estimand ca pana in 2015 salariul mediu pe cap de locuitor va fi de 500 euro.

Valoarea vanzarilor din sectorul de retail romanesc ar putea ajunge in acest an la 41,9 miliarde de dolari, in crestere cu circa 16% fata de anul trecut, cand s-au cifrat la aproximativ 35,9 miliarde de dolari, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta Deloitte. In ceea ce priveste volumul vanzarilor din magazine, acesta a crescut anul trecut cu 17,5%, analistii estimand pentru 2006 un avans de 9,9%.

Zona de sud, propice dezvoltarilor

Terenurile din zona de sud a Capitalei se afla intr-o paleta mai larga de preturi comparativ cu cele din nord, se arata intr-un studiu DTZ. Daca in Berceni sau Rahova preturile expuse la vanzare pentru terenuri se situeaza intre 15 si 75 euro pentru suprafete de aproximativ 1 ha, cele din centru-sud, care se preteaza constructiilor inalte, sunt mult peste. Analistii DTZ apreciaza ca extremitatea sudica a Capitalei dispune de suprafete mai mari de teren disponibil la vanzare, fata de partea nordica. In zona centru-sud, terenurile sunt diversificate ca suprafata, pornind de la cateva hectare pana la terenuri de cateva sute de metri.

Principalii factori care au dus la cresterea interesului investitorilor pentru zona de sud a Bucurestiului anul acesta au fost reprezentati de tranzactii speculative, se arata in studiul citat. "Din punctul de vedere al dezvoltatorului de retail, principalele puncte forte ale zonei de sud a Capitalei sunt densitatea mare a populatiei si prezenta tuturor mijloacelor importante de transport. Principalul punct slab al acestei zone il reprezinta venitul mediu pe cap de locuitor, mai scazut in comparatie cu media pe Capitala, si mai ales in comparatie cu zona de nord", a declarat Oana Iliescu, consultant senior al DTZ Echinox.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri