Companii mari precum Oriflame, Montupet, Calsonic sau ElcoBrandt au spus pas Romaniei alegand in schimb Polonia sau Rusia. Astfel, investitorii francezi sau suedezi dadeau ca sigure investitiile in fabrici de masini de spalat sau de parfumuri, insa deciziile actionarilor au facut ca acestea sa se indrepte spre alte tari. Care ar fi motivele pentru care astfel de investitori considera ca nu merita sa faca afaceri in Romania? Cum reuseste Romania sa dea cu piciorul unor investitii de asemenea magnitudine?

O prima explicatie ar fi ca terenurile sunt tot mai scumpe in Romania, preturile fiind similare cu cele din Austria sau Cehia. Mai mult, auzim des cum o serie de legi impiedica astazi multi investitori strategici in campania lor agresiva de extindere in Romania ori ca autoritatile din Polonia sau Rusia ofera "facilitati mult superioare" celor de la noi.

Do widzenia, Indesit Made in Romania!

Concret, in cel mai recent exemplu, directorul general al Indesit Polska, Marco Zini, a precizat ca grupul Indesit considera ca Slovacia, Bulgaria si Romania au reprezentat locatii posibile de constructie a unor uzine de productie, dar in final Indesit a ales Polonia datorita locatiei sale avantajoase.

Din suma totala pe care grupul Indesit planuieste sa o investeasca in Europa centrala si de est, de 100 de milioane de euro, peste 80% din aceasta suma va fi destinata Poloniei.
Investitiile straine directe au avut anul trecut o pondere mai mare in formarea bruta a capitalului fix in Bulgaria, unde procentul a fost de 35,1 %, cu 7 puncte procentuale mai mult decat cifra inregistrata de Romania. Ungaria au avut, in 2005, intrari de ISD-uri de 6,69 miliarde dolari, care au detinut o pondere de 26,5% in formarea bruta a capitalului fix.