Intr-o industrie extrem de dinamica precum cea a bunurilor de larg consum, retailerii si producatorii sunt constransi sa tina piept schimbarilor de comportament de consum prin investitii masive in zona de tehnologie, inovatie sau servicii de branding si pozitionare. Surprinzator, nu doar retailerii moderni s-au aliniat la aceasta cerinta a pietei, ci si comerciantii traditionali, care au inteles ca nu pot castiga lupta daca nu tin pasul cu gigantii moderni.

Dochita Zenoveiov va fi speaker la Retail Arena, cel mai mare eveniment de retail al toamnei. Vino sa o asculti pe 25 si 26 octombrie, la hotel Sheraton!

Dochita Zenoveiov, expert branding si fondator al agentiei Inoveo, a explicat ce caracterizeaza in prezent retailul si FMGC-ul romanesti, din perspectiva serviciilor de branding si care vor fi tendintele.

Retailerii si producatorii romani sunt tot mai dispusi sa investeasca in proiecte de branding, iar acest lucru se reflecta in numarul de clienti din aceste domenii care apeleaza la serviciile Inoveo, spune Dochita Zenoveiov. Cresterea se observa si la nivelul pietei, alaturi de cererea pentru proiecte mai complexe.

“In zona de retail, identificam doua tendinte: marii retaileri care pun accent din ce in ce mai mult pe zona de branding online, dar si zona de retail traditional, unde fie identificam o evolutie a lansarii de branduri noi, marca proprie a celor care au deja un lant de magazine, fie a serviciilor de imagine a brandului”, explica Dochita.

Retailul si FMCG-ul, domeniile fruntase la proiectele de branding pentru ca aici se manifesta experinta cu consumatorul.

Jerry's Pizza investeste in...
Citeste si: Jerry's Pizza va investi un milion de euro in procesul de rebranding

In timp ce ponderea proiectelor de branding corporate scade usor pentru ca firmele au inceput inca din anii precedenti sa lucreze la propria imagine, focusul se muta pe FMCG si retail. “Si e de inteles, aici se vad foarte multe schimbari de consum, avem digitalizarea care preia noi valente, iar clientii din cele doua categorii trebuie sa tina pasul cu ceea ce se intampla, pe de o parte la nivel de tehnologie, dar si in ceea ce priveste relatia cu consumatorul”, explica Dochita.

Daca pana de curand focusul era pe zona de offline, in prezent exista o tendinta a retailerilor mari de a inova. “Se pune accent tot mai mult pe experienta brandului in online, nu ma refer la a lansa un site, ci la zona de interactivitate, inclusiv la platforme noi sau mici platforme inserate in portalurile pe care le au sau la facelift si vorbesc aici de tonul vocii, partea de cromatica si altele”, explica Dochita Zenoveiov.

Comertul de proximitate, marea miza

Insa daca retailerii moderni par mult mai deschisi la a apela la servicii de branding, datorita bugetelor mult mai mari de care dispun, precum si a competitiei acerbe care caracterizeaza acest segment, in realitate exista interes si din partea retailerilor traditionali.

“Am fost surprinsi sa avem solicitari de la retaileri traditionali care au inteles ca lupta se da astazi pe comertul de proximitate unde exista o concurenta acerba si atunci vin cu solicitari. Inca nu toti inteleg sau nu reusesc sa filtreze bugetele pe care noi le solicitam, insa cu timpul sunt sigura ca lucrurile se vor shcimba in bine. Important este ca exista interes si de o parte, si de cealalta”, spune Dochita Zenoveiov.

Petre Daea propune amenzi de...
Citeste si: Amenzi de 4% din cifra de afaceri pentru calitatea dubla a produselor

Diferenta dintre retailerii moderni si cei traditionali are loc in ceea ce priveste solicitarile proiectelor de branding.

“Traditionalul vine si solicita proiectele de branding de baza, cum ar fi dezvoltarea unui nume foarte bun sau o prezenta atractiva in magazin care sa opreasca trecatorul pe strada si sa il invite in magzinul sau, in timp ce retailerii moderni sunt la un alt nivel. Vorbim de servicii mult mai sofisticate, in special in zona de online, tot ce tine de experiente online, dar si de integrarea tuturor serviciilor pe care le au, precum si o clarificare tot mai mare a audientelor”, explica Dochita Zenoveiov.

Cum se aliniaza retailerii si producatorii la schimbarile de consum

In conditiile in care comportamentul consumatorilor se indreapta catre calitate, in detrimentul achizitiei de volum sau a reducerilor, cum se pot alinia retailerii si producatorii la aceasta tendinta?

“Exista intr-adevar o tendinta a consumatorului de a fi mai atent la ceea ce cumpara si ulterior la ceea ce cumpara, ce se reflecta in planogramele retailerilor mari, in cresterea ponderii produselor sanatoase. Inclusiv producatorii sunt mult mai atenti in a livra si a lansa in oferta in retail produse care sunt pe mai multe segmente.

Dunwell: Un nou record pe...
Citeste si: Dunwell: Romania va depasi 4 mil. mp de proiecte logistice in acest an

Inclusiv consumatorul este mai atent la procesul de achizitie, ce fel de viata duce si lucrurile astea se vor schimba in schimbari majore atat la nivel de producator care va trebui sa vina cu o oferta pt aceastaaudienta, dar si la retaileri pentru ca plecand de la atentia de consuym, digitalizarea, tehnologiile, vor creste foarte mult investitiile in zona de smart packaging”, considera Dochita.

Cum se poate alinia un retailer traditional la schimbarile din industrie? “Cred ca ar trebui sa fie atent la ceea ce se intampla la retailerii moderni si macar 10% din ceea ce fac ei sa implementeze, cred ca ii va aduce beneficii de imagine extraordinare”, mai spune fondatoarea agentiei Inoveo.

Totusi va ramane un decalaj intre retailerii moderni si traditionali in ceea ce priveste inovatia, decalaj pe care expert brandingul il considera firesc: “Pe de o parte avem un public care este atras de inovatie si pe de alta un public care este mult mai conservatoare si care isi doreste lucrurile sa fie cum erau inainte. Dar va exista invoatie chiar si in comertul traditional si sunt singura ca se va intampla foarte repede”, incheie Dochita Zenoveiov.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
FAN Courier si Dedeman, liderii Superbrands 2019