Roland Ruffing, CEO Metro Romania, este o persoana extrem de zambitoare, relaxata si deschisa. Cu experienta vasta in retail B2B, activand pe piete apropiate (Polonia, Cehia, Ungaria, Ucraina), Roland se regaseste la varful operatiunilor Metro Romania de un an.

Am stat la masa cu Roland, intr-un mediu informal, pentru a discuta putin despre strategia Metro in tara, vanzarile retailerului B2B, dar si cine “se ascunde” in spatele germanului, cum gandeste, cine este el mai departe de deciziile de business pe care le ia zi de zi.

100% din business-ul Metro in Romania este realizat prin tranzactii, consultanta si sprijin oferit tertelor business-uri, in special in mediul HoReCa. “Romania se dezvolta, evolueaza…desi Metro este inca perceput, de unii, ca simplu retailer. Este un mit pe care incercam sa il demontam – Metro nu este un simplu retailer, vrem sa ne dezvoltam imaginea ca partener de afaceri, de incredere, pentru terte business-uri. Succesul lor inseamna si succesul nostru”.

La Doi Pasi, lantul de magazine sustinute de Metro, reprezinta un exemplu concret al strategiei gigantului german in tara. Daca proiectul La Doi Pasi a atras 430 de magazine din 2012 pana in prezent, pana in 2020 urmareste sa ajunga la 2.000 de magazine.

Proiectul consta in suport la 360 de grade pentru retaileri grocery cu suprafete intre 600 si 2.000 mp, Metro oferind trei diferite solutii de investitii, in functie de nevoile business-ului – de la construirea de la zero a business-ului, la convertirea magazinului anterior intr-unul modern La Doi Pasi.

“Daca ai deja magazin, cu 8-15.000 de euro il poti reconverti intr-unul modern, intuitiv, sprijinit fiind de Metro. Au fost si situatii in care a trebuit sa refuzam clienti, preferand sa punem accent pe eficienta – clientii refuzati nu aveau vad comercial de cele mai multe ori, insa punem accent si pe potentialul general al partenerului – aici vorbim si de interactiunile umane”.

Practic, Metro incearca sa ofere solutii end to end pentru problemele cu care se confrunta business-urile care activeaza in HoReCa – “mergem mai departe de simplul act de vanzare”.

L-am intrebat pe Roland ce va face Metro cand companii chinezesti de wholesale vor intra, fara indoiala, (si) in Romania – si aici ma gandesc in special la Alibaba. Dupa un moment de gandire, germanul raspunde, apasat: “A vinde ieftin nu mai este un diferentiator. Mult mai important este supply chain-ul, arhitectura din spatele furnizorului de produse, eficienta parteneriatului, comunicarea si cunoasterea pietelor pe care activezi”.

Creste numarul business-urilor stradale

In Romania a inceput sa explodeze numarul business-urilor de mici dimensiuni, stradale, in special in zonele de birouri – cafenele de mici dimensiuni, rulote cu mancare, ceainarii, fast food-uri de diferite facturi.

“Alocam business-urilor consultanti care se ocupa de fiecare business in parte, furnizand produse dar si consultanta. Ca tendinte, vedem o crestere mare a segmentului de peste – vindem si pe litoral foarte mult, de exemplu. Carnea, dar si vegetalele cresc exponential. Reducem stocurile din zone non-food, care nu sunt complementare cu aceasta industrie”, puncteaza Roland, care conduce un business de circa 1 miliard de euro in Romania.

Ce business ar incepe de la zero? Cu cine ar dori sa ia masa?

“Daca ar fi sa incep un business de la zero...as cauta sa fie unul traditional, dar care sa “mearga” si in digital. Mi se pare important sa combini cele doua lumi”, spune Roland Ruffing.

Imediat, il intreb cu cine ar dori sa ia masa, din figurile istorice ale omenirii. Rade cu pofta, apoi imi spune ca nu ar dori sa dea un nume anume.

“As vrea sa stau la masa cu un filozof, sa aflu mai multe perspective asupra sensului nostru in viata. De asemenea…poate si cu unul sau doi politicieni mari pe care CHIAR nu ii inteleg! Nu as refuza sa iau masa cu un vizionar care a reusit sa creasca de la zero – Elon Musk, de exemplu, este o persoana extrem de vizionara. Dar a le spune pe nume in mod clar exclude multi altii cu care mi-ar placea sa port conversatii”.

In ceea ce priveste stilul sau de a conduce si de a face business, Roland spune ca i-ar placea sa fie mai mult lider, decat manager. “Din functia de CEO, din pacate, nu poti petrece prea mult timp cu cat mai multi angajati, deci cred ca este bine sa fii “liderul servitor”, cei care ajuta, sprijina operatiunile, prin implicare proprie si directa”.

“Uneori aflu idei bune de unde nu ma astept. Este important sa iti tii mintea deschisa, sa nu gandesti intr-o cutie”.

Romania isi blocheaza evolutia

Il intreb pe Roland ce parere are despre miscarile recente ale Guvernului si Parlamentului. Desi ezita sa raspunda in mod direct, il simt ca are cel putin un ghimpe impotriva anumitei clase de politicieni.

“Romania simt ca isi blocheaza evolutia pe termen lung. Doua dintre cele mai importante segmente in care ar trebui sa investeasca un stat sunt educatia si infrastructura”. Lasa fraze “in aer”, subintelegandu-se ca, din pacate, in Romania nu se intampla acest lucru.

“Ar trebui, de asemenea, ca deciziile importante de business sa se ia dupa ample consultari cu mediul de business si sa se reduca din cosmarurile birocratice”.

In ceea ce priveste efortul educational, Metro a inceput, ca multe alte firme private, sa se implice direct pe acest segment, in parteneriat cu Camera de Comert si Industrii a Romaniei. “Uneori trebuie sa mergi in fata initiativelor statului. Este si responsabilitatea si rolul nostru, nu putem astepta dupa Guvern…”.

Metro a generat in Romania in anul fiscal incheiat in septembrie putin sub 1 miliard de euro afaceri. La nivel global, compania a generat circa 37 de miliarde de euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri