In perioada ianuarie-iulie 2017, industria alimentara a crescut cu 4,7% din punct de vedere valoric. Romanii au cheltuit mai mult, migrand de la produse economy la mainstream, si de la mainstream la premium, spune, in cadrul evenimentului Retail Arena, Romina Ardelean, consultant GfK Consumer Panel Services.

Cresterea economica se bazeaza foarte mult pe consum, la cresterea PIB are o contributie mare – 5%. 43% din veniturile gospodariei se duc pe alimente si bauturi, mai echilibrat decat acum cativa ani, cand era la 50%.

Investitiile straine directe au scazut, insa, cu 13%, in timp ce deficitul bugetar este dublu fata de anul trecut, la 6,3 miliarde de euro.

Comisia Europeana a spus recent ca la nivelul UE, incluzand si Romania, increderea consumatorilor este la un nivel fara precedent in ultimii noua ani, si asta se traduce printr-o disponibilitate mai mare de a cheltui.

Cosul de cumparaturi al romanilor

Cum arata cosul de cumparaturi al romanilor? Mancare proaspata – 26% din total, packed food, 25%, bauturi – 25%, lactate, 12% iar produse pentru ingrijirea casei reprezinta 9% din totalul cosului. Anul precedent, bauturile depaseau mancarea proaspata.

Magazinele de proximitate cresc in pondere, ajungand la 3,3% pondere din total FMCG, in timp ce discounterii detin 11,3%, iar Supermarket-urile si Hipermarket-urile stagneaza, la 16,1% si respectiv 27,1%.

eCommerce-ul creste in penetrare

In ultimele 12 luni, unul din 10 romani au cumpara produse din gama de larg consum, o crestere de 1,6 puncte procentuale, o cota de piata de 0,3%. Valoarea bonului de casa este aproape TRIPLA decat in offline.

Comparat cu alte tari suntem, insa, la coada clasamentului din acest punct de vedere, fiind doar in fata Bulgariei in Uniunea Europeana.

Tehnologia are insa un impact destul de mare – tinerii cerceteaza online inainte de a cumpara, 60% fac acest lucru, iar unul din zece o fac chiar din fata raftului, pe mobile.

Ce este “eco citizenship”? La nivel global se pune problema pe salvarea planetei, nevoia ca brandurile si companiile sa fie implicate in actiuni. Noua ne pasa sa salvam planeta, daca si castigam ceva, iar mediul se rezuma la cel foarte apropiat – gradina din spate.

La noi, clientii sunt preocupati indirect, cumparand branduri autohtone sau gatind acasa. Principalii promotori sunt cei cu venituri medii, de varste mai inaintate, iubitori de print.

iBrains, consumatorii dupa millenials

iBrains sunt tinerii care inca nu au putere de cumparare, fiind inca in scoala, insa, pana in 2020, acestia vor fi extrem de importanti.

93% dintre parintii celor mici spun ca deciziile de cumparare sunt influentate de acestia. Deci, desi ei nu au portofel, determina achizitiile celor care au putere de cumparare. Tinerii sunt dependenti de tehnologie, impartasesc pe retele sociale inclusiv ceea ce cumpara, sunt pe toate platformele sociale, sunt foarte sceptici mai ales in oamenii de marketing.

Sunt mai dispusi, surprinzator, sa cumpere in magazine, fata de millenials. Ei nu vad nicio diferenta intre offline si online, asteptandu-se ca brand-urile sa le ofere experiente similare indiferent de mediu, le pasa mai putine de promotii, sunt “mobile first”, iBrains isi alimenteaza deciziile din social media si sunt conectati inclusiv la realitatea amplificata.

Cum sa ii abordezi? Mutati conversatia de la brandul vostru la ei. Faceti in loc de un monolog, o conversatie.

Partenerii retailArena 2017 sunt Kaufland, eMag, FAN Courier si PayU. Sponsorii evenimentului sunt PeliFilip, Pepsico, IQOS, Vivo!, Schonherr, Crowe Horwath, Ecco, Custom Soft, Syscom Digital, C-Solution si Plaut.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri