In prezent piata romaneasca de retail este estimata la 40 miliarde de euro, cu patru mari jucatori, detinand o cota de 60%: Kaufland, Carrefour, Metro Cash&Carry si Auchan. In 2017, retailerii si-au directionat eforturile in identificarea unor parteneriate sustenabile cu furnizorii pentru a obtine cel mai bun pret de cumparare si o varietate suficienta a produselor. In Romania, 85% din produsele vandute in lantul de comert sunt de origine mixta, iar 15% sunt produse locale, potrivit studiului realizat de Euler Hermes. Kaufland, Carrefour si alti retaileri au consolidat relatiile cu mai multi producatori locali si au deschis noi centre regionale de logistica (depozite) pentru a sprijini extinderea retelelor.

Romania este, dupa Turcia, Rusia, Franta si Italia, in topul tarilor cu crestere de spatii comerciale: de la 50 la 100 metri patrati la mia de locuitori in ultimii patru ani, dar cu mult sub media europeana. In marile orase exista o crestere a apetitului pentru spatiile de dimensiuni mari in timp ce spatiile stradale raman in continuare cu un pret de inchiriere ridicat. Retailerii (Profi, Penny, Lidl) continua sa dezvolte retelele mai degraba in orasele mici unde nivelul chiriilor este mai scazut.

Provocarea anului 2017 a fost cresterea pietei in orasele mici si mijlocii. Statisticile citate in studiul realizat de Euler Hermes arata ca retailul prin lanturile mari de magazine are o pondere de 62,4% in Romania (februarie 2017) fata de 90% in tarile dezvoltate. In acest context, retailul are sanse de crestere cu o concentrare in orasele mai mici (cu mai putin de 100.000 de locuitori), unde deocamdata comertul este reprezentat de magazinele stradale. De asemenea, regiunile mai putin dezvoltate (Moldova) sunt vizate de comercianti precum Lidl, care a anuntat extinderea in aceasta zona.

Comert electronic: Potential de crestere pentru retailul alimentar

Pe langa abordarea de a imbunatati aspectele magazinelor, comerciantii se concentreaza si pe dezvoltarea magazinelor online si oferirea de modalitati de plata alternative. Il Paso a declarat ca deja a realizat 11% din cifra de afaceri prin comert electronic, la polul opus Intersport inregistrand abia 1%, in timp ce Noriel, cel mai mare distribuitor de jucarii a declarat ca peste 60% din comenzi sunt plasate de pe telefonul mobil si doar 10% sunt platite prin comertul electronic. Carturesti (comerciantul de carti) vizeaza o crestere de 70% a vanzarilor online.

Impactul influencerilor...
Citeste si: Ce impact au influencerii in achizitiile consumatorilor romani

In sectorul alimentar exista loc pentru crestere, potrivit reprezentantilor Euler Hermes: Carrefour, Metro si Selgros au deja platforme online, oferindu-le bunuri clientilor printr-un parteneriat cu Bringo – platforma locala de livrare.

Odata cu cresterea vanzarilor online, MasterCard a anuntat ca 2016 a fost primul an cu cele mai mari plati POS. In ceea ce priveste platile online, o cota de 6-7% din comenzile online sunt platite tot online. Tinand cont de aceasta tendinta, magazinele vor trebui sa imbunatateasca platformele de comert electronic, oferind alternative durabile pentru cumparaturi si plati online si mijloace de livrare rapida si usoara. Comerciantii de talie internationala au accelerat aceasta dezvoltare in 2017 cu Mega Image, Kaufland si Cora intrand pe piata online in 2017.