Noua generatie vrea mai putine sedinte si mai multa colaborare, iar birourile reflecta tot mai mult acest lucru.

Dupa cum observa unii dezvoltatori, cum este Liviu Tudor, presedintele si fondatorul companiei Genesis Property si cel mai mare proprietar de cladiri de birouri din tara, piata imobiliara a spatiilor de birouri va fi influentata in urmatorii ani de evolutia costurilor cu forta de munca ale companiilor chiriase, dar si de preferinta tot mai accentuata a angajatorilor pentru spatiile in care pot fi create comunitati.

Pentru moment, previziunile sunt optimiste pentru dezvoltatori: in ultimii ani, preturile cladirilor de birouri au crescut, sunt create noi hub-uri de business si multe companii chiriase se arata dispuse sa prelungeasca contractele pe termen lung. Pe de alta parte, daca ne uitam la tendinte, dezvoltatorii si companiile chiriase trebuie sa tina seama nu doar de cum arata piata, ci si de ceea ce vor angajatii.

Marile parcuri de afaceri ofera deja mai mult decat birouri cu un design modern, zona de food si sali de sport. Dupa cum explica proprietarul Genesis Property, vorbim despre pachete de extra-beneficii care ajung la angajati, cum ar fi serviciile de spalatorie auto, insa viitorul arata chiar mai interesant de atat.

Analistii vorbesc tot mai mult despre influenta pe care generatiile Y si Z (millennials) o au deja in modul in care se schimba intreg conceptul cladirilor de birouri. Ce va fi diferit in urmatorii ani, ca urmare a preferintelor pe care le manifesta aceasta generatie care intra sau a intrat de curand pe piata muncii?

Trecerea de la ownership la sharing

Economia colaborativa (sharing economy) este conceptul de la care au pornit idei ca eBay, Uber si Airbnb, servicii cu mare succes printre tineri. Specialistii cred ca piata imobiliara a cladirilor de birouri va fi la randul ei atinsa de aceasta tendinta, fiind vorba mai putin despre “biroul meu” si mai mult despre spatii colaborative cu un nivel ridicat de flexibilitate. Sharing nu inseamna, insa, open space, ca pana acum. Noile birouri se vor apropia mai degraba de modelul hub-urilor creative, unde exista mai multa interactiune, vor fi adevarate comunitati, in timp ce flexibilitatea va insemna ca poti la fel de bine sa te retragi intr-o zona hideout, de unde poti lucra in liniste.

Se discuta chiar si despre adaptarea spatiilor de birouri in asa fel incat sa semene tot mai mult cu campusurile studentesti, in cazul in care o companie are un numar mare de angajati care vin de pe bancile scolii. Motivul? Studiile arata ca, pentru cei mai multi tineri, tranzitia de la viata de student la cea de angajat este una dificila.

Mai putine sali de sedinte

O alta tendinta interesanta este preferinta managerilor tineri pentru meeting-urile mai putin formale si inlocuirea sedintelor de grup cu sesiuni individuale sau in grup restrans, pe care le considera mai eficiente. Salile de sedinte nu dispar cu totul, ci sunt inlocuite cu incaperi mai prietenoase, tematice, si care incurajeaza colaborarea.

Spatii verzi in interiorul birourilor

Printre beneficiile pe care noua generatie si le doreste la locul de munca se numara si contactul direct cu natura. Vom vedea tot mai multe spatii verzi in interiorul cladirilor, de la pereti vegetali, la acoperisuri verzi, si o preferinta pentru lumina naturala. Noua generatie este interesata si de ecologie si apreciaza un angajator care acorda atentie acestui aspect.

In sfarsit, o alta tendinta de care trebuie sa tina cont jucatorii din piata este cresterea numarului angajatilor care lucreaza de acasa. Un studiu realizat de OwlLabs, anul trecut, arata ca rata de retentie este mai ridicata in randul companiilor care le permit angajatilor lor sa lucreze astfel.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri