Atunci cand vorbim despre comert sau marketing vizual, am putea spune ca in cadrul acestui concept informatia care se doreste a fi promovata este imbracata intr-un mod atractiv. Astfel, potentialii clienti vor surprinde dintr-o privire mesajul cheie al companiei. Unul dintre principalele motive pentru care aceasta metoda s-a dovedit eficienta este faptul ca oamenii se axeaza in primul rand pe materiale vizuale. Din prima zi de la nastere oamenii vad, iar vederea ne ajuta la orientare si la luarea deciziilor, fiind unul dintre cele mai importante simturi. De asemenea, memoria vizuala este considerata superioara celei auditive din mai multe puncte de vedere. Iar unul dintre detaliile importante ale comertului vizual este lumina. Afla din cele ce urmeaza cum poti sa o folosesti in mod creativ si eficient.

Tipuri de iluminat

Iluminatul comercial, folosit in interiorul magazinelor, poate fi de mai multe tipuri, in functie de nevoi si scop. Aici putem enumera iluminatul general sau de ambianta, de lucru, de accent sau decorativ. Pentru fiecare in parte exista corpuri de iluminat specifice, care trebuie folosite in mod corespunzator. Este important sa acorzi atentie atat calitatii luminii, cat si functiilor si modului in care acestea sunt montate.

  • Atunci cand este vorba de sursa de iluminat principala, trebuie sa stii ca aceasta va contribui intr-o mare masura la atmosfera magazinului. Printre cele mai noi inovatii in domeniu se afla proiectoarele cu fascicule LED luminoase multiple. Pe langa o lumina alba, de calitate, acestea ofera si un grad ridicat de flexibilitate. Fiind montate pe o sina, aceasta permite modificarea sistemului de cate ori iti doresti o schimbare. Marii producatori au creat chiar corpuri de iluminat destinate diferitelor tipuri de produse comercializate. Poate fi de folos sa te consulti cu un specialist in domeniu inainte de a lua decizia finala.
  • Lumina de lucru este cea instalata suplimentar, in apropierea caselor de marcat, a iesirii sau in locurile in care personalul trebuie sa indeplineasca anumite activitati. Este de obicei concentrata pe o anumita zona si este important sa suplimenteze in mod eficient lumina de ambient. Poti opta pentru diferite lustre sau lampi suspendate, in functie de spatiul pe care iti doresti sa il acoperi. Desi rolul acestei lumini este mai degraba unul util si mai putin comercial, poate fi de folos clientilor care doresc sa plateasca sau cauta un angajat.
  • Lumina de accent are probabil cel mai important rol in marketingul vizual. Aceasta este in general folosita pentru a evidentia anumite zone sau produse. Tipurile de corpuri de iluminat recomandate sunt reflectoarele, care pot fi amplasate in vitrina magazinului, deasupra unei imagini sau a unui produs. In functie de preferinte, poti folosi culoare mai calda, alba, care va crea un contrast puternic sau chiar colorata, care va atrage atentia.
  • Iluminatul decorativ este folosit cu scopul de a oferi mai mult sarm si personalitate unui spatiu, de a sublinia un anumit stil. Acesta are un rol strict estetic si vizeaza mai putin utilitatea. De asemenea este important in atragerea noilor clienti. Corpurile de iluminat folosite depind foarte mult de imaginatia fiecaruia. Printre optiuni se numara candelabrele stilizate, becurile simple in stil retro, lampile de tipul celor cu ulei etc. Variantele sunt practic nelimitate, iar un decor bine realizat va convinge mai multe persoane sa treaca pragul magazinului.

Idei creative si eficiente

Este de la sine inteles ca lumina si corpurile de iluminat calitative nu sunt suficiente. Pentru a realiza un sistem de iluminat eficient si atractiv este nevoie si de putina creativitate. Unii designeri vin cu idei nonconformiste, pe cand altii prefera sa mizeze pe stiluri clasice, insa nu exista o reteta exacta care garanteaza succesul. Totusi, de-a lungul timpului, unele idei si-au demonstrat eficienta.

  • O idee care va avea efect asupra trecatorilor este crearea unor efecte dramatice in vitrina. Acestea pot fi obtinute in principal prin contrast. De exemplu, poti fixa mai multe reflectoare pe care sa le indrepti spre cateva produse, iar lumina de ambient sa fie foarte slaba. De asemenea, poti amplasa lumina puternica sub cateva rafturi stau stative.
  • Adapteaza culoarea luminii in functie de varsta publicului tinta. Lumina alba, puternica este in general recomandata magazinelor care se adreseaza tinerilor, iar lumina calda celor care se adreseaza familiilor si varstnicilor.
  • Lumina din cabinele de proba este un detaliu esential. Nu alege sub nicio forma lumina foarte puternica si contrastanta. Aproape nimeni nu va simti ca arata bine intr-o astfel de lumina. Opteaza in schimb pentru surse verticale de lumina calda, montate pe marginile oglinzilor.
  • Daca decorul magazinului permite acest lucru, foloseste oglinzi pentru a reflecta lumina. Acest mic truc va face spatiul sa para mai mare si mai luminos.
  • Monteaza variatoare de lumina in locurile in care vrei sa modifici uneori decorul. Acestea iti vor permite sa controlezi intensitatea luminii si sa creezi diverse efecte.
  • Lumineaza un afis sau un tablou in care sunt prezentate informatii utile clientilor. Fie ca este vorba de noua colectie sau de reduceri de pret, va atrage atentia si interesul.
  • Foloseste lumina colorata si creeaza decoruri neasteptate. Fie ca optezi pentru reflectoare, cu care poti construi si diferite jocuri de lumini, sau pentru clasicele becuri colorate, nu-ti limita imaginatia si pune in aplicare idei cat mai creative.

Comertul vizual este fara indoiala una dintre cele mai eficiente strategii de marketing. Foloseste-te de ideile de mai sus si atrage privirile trecatorilor, cu ajutorul luminii. Nu uita ca micile detalii pot face cu usurinta diferenta dintre un magazin de renume si unul mediocru.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri