Schimbarile din comportamentul de consum generate de Millennials au fost arhidezbatute de-a lungul timpului de retaileri, care sunt supusi unor presiuni tot mai mari pentru a implementa strategii pentru a-i atrage si a-i retine. In urma milenarilor insa vine puternic generatia Z, o categorie de consumatori care desi la diferenta de cativa ani de milenari, are obieceiuri si comportamente cu mult diferite. Care sunt cele mai cruciale diferente intre doua generatii si de ce ar trebui sa tina cont comerciantii pentru a iesi castigatori in lupta care se da azi in consum?

Tendintele emergente in comportamentul consumatorilor sunt determinate de cresterea numarului de Millennialls si generatia Z care constituie in prezent cel mai mare grup de consumatori globali. Aceste doua grupuri difera totusi substantial in preferinte; daca Millenialls sunt mai sensibili la preturi, iar valoarea brandului este mai importanta decat pentru generatia Z, acestia din urma sunt mult mai atenti la responsabilitatea sociala a brandului si mai putin toleranti la problemele de conectivitate si la serviciile de calitate inferioara. De asemenea, milenarii prefera ecommerce-ul, in timp ce generatia Z se remarca printr-o apetenta in crestere pentru experienta omnichannel, apreciind mixul dintre offline si online, precum si experientele holistice ale brandurilor decat cealalta categorie de consumatori.

Millennials este prima generatie de nativi digitali si cel mai mare grup de varsta aflat in campul fortei de munca in prezent. Aproximativ 58% locuiesc in Asia, in timp ce in Europa procentul milenarilor este de doar 8%, continentul european fiind recunoscut pentru populatia imbatranita.

millennials comportament de consum

Milenarii sunt supra-educati, dar in ceea ce priveste insertia pe piata muncii, se situeaza sub medie fata de generatiile mai batrane. Nu in ultimul rand, Millennials sunt considerati a fi datornici, avand un stil de viata complet diferit de Baby Boomers, de exemplu.

Millennials sunt primii cumparatori online, care au crescut intr-un peisaj dominat de giganti online precum Amazon, Alibaba sau eBay, spre deosebire de generatia Z care practic s-a nascut “cu comertul electronic”. Totusi, milenarii au pus temelia pentru amploarea pe care a capatat ecommerce-ul si desi generatia Z probabil va dicta dimensiunile pe care comertul online le va lua, milenarii capteaza in momentul de fata atentia retailerilor.

Pretul, elementul-cheie pentru Millennials

La nivel global, desi mult mai semnificativ in zona de vest, pretul este elementul cheie pentru Millennias. Studiile arata ca in Europa si SUA tinerii sunt mai preocupati de cheltuieli decat orice altceva cand vine vorba de cumparaturi online.

Tot in online, millenarii sunt mult mai dispusi sa accepte publicitatea online si mult mai toleranti cand vine vorba de servicii si probleme de conectivitate slaba, spre deosebire de generatia Z care are zero toleranta cand vine vorba de asa ceva.

Milleniarii au o putere de cumparare de peste 200 miliarde dolari anual (2017), aproximativ o treime din puterea totala de cumparare la nivel global, si de 10 trilioane de dolari in timpul vietii.

Millennials iubesc e-commerce

Conectati social si tech-savvy, milenarii prefera sa interactioneze cu retailerii sau intre ei cu ajutorul canalelor de social media sau aplicatiilor de mesagerie mai degraba decat vocal sau fata in fata. Este o norma sociala acceptata deja, nicidecum un criteriu de convenienta. Nascuti in era cumparaturilor online, acesti consumatori sunt mai inclinati sa faca shopping online decat intr-un magazin fizic.

Totusi, aceste preferinte variaza la nivel regional. De exemplu, milenarii din Asia prefera mai mult decat cei din America de Nord interactiunea artificiala si sunt mult mai implicatii in scenarii de realitate virtuala. Retailerii care tintesc piata asiatica ar trebui sa tina cont de inteligenta artificiala, chatbot-uri si experiente virtuale de shopping, in timp ce in Europa si America de Nord acestia ar trebui sa se concentreze pe interactiunea face-to-face si interactiunea umana cu ajutorul inteligentei artificiale.

In Europa, millenarii prefera in continuare comertul fizic si au tendinta de a cumpara din magazine, in plus fata de mediul online, spre deosebire de Asia sau America Latina, unde ecommerce-ul a eclipsat comertul brick and mortar. Retailerilor li se recomanda sa-si concentreze eforturile pentru a oferi o experienta omnichannel in aceasta zona.

Z considera ca instore este la fel de important ca online

Spre deosebire de milenari care au trecut prin recesiunea globala si era dial-up, generatia Z s-au nascut dupa 1995 si s-au maturizat odata cu tehnologia smart si conectivitatea neintrerupta. Tinerii Z sunt adevaratii nativi digitali.

Avand spirit antreprenorial si aspirational, gen Z numara pana la 2,5 miliarde de tineri la nivel global si aduce cu sine schimbari si mai drastice in comportamentul de consum si la nivel de asteptari fata de predecesorii lor. Modelati de social media si de tehnologia on-demand, ei pretuiesc responsabilitatea sociala si impactul pozitiv asupra lumii. De asemenea, sunt interesati de valorile unei afaceri pentru care lucreaza sau ale caror produse le achizitioneaza si le pasa mai putin de pricing decat Millennials.

Cel mai semnificativ pentru industria de retail este faptul ca Z, desi este o generatia mobile-first, are asteptari omnichannel ridicate. Desi traiesc cu device-uri digitale in mana inca din copilarie, mare parte a generatiei Z prefera sa faca cumparaturi in magazinele fizice, fara lianturi intre diferitele canalele ale aceluiasi retailer.

Spre deosebire de milenarii, definiti ca generatia shoppingului online, 67% dintre tinerii Z prefera sa cumpere din magazinele fizice in cea mai mare parte a timpului si 31% prefera acelasi canal ocazional.

Nu in ultimul rand, device-urile mobile sunt mult mai putin utilizate de Z decat de Millennials. Un sfert din respondentii unui studiu IBM isi petrec mai mult de cinci ore pe zi pe smartphone-uri, dar shopping-ul online nu este principala lor activitate. 73% din membrii generatiei Z au citat activitati sociale.

Retailerii fizici, in umbra gigantilor din ecommerce, precum Amazon sau Alibaba, se confrunta cu probleme in a oferi experiente omnichannel. Click and collect, un model relativ simplu, dar in mare parte trecut cu vederea, ramane unul dintre cele mai eficiente mijloace pentru un retailer sa imbine offlineul cu onlineul. Prezenta fizica ofera comerciantului o oportunitate pentru a construi un serviciu face-to-face, le oferta consumatorilor o experienta suplimentara de colectare, este convenient si usureaza strategia de 360 de brandului.

Pentru comerciantii care isi dezvolta strategiile pana in 2020, este important de retinut ca asemanarile colective si asteptarile acestor doua generatii vor avea un impact la fel de mai mare asupra peisajului de retail precum diferentele dintre ele. Ambele grupuri prefera din ce in ce mai mult plata fara numerar, portofelele digitale de ultima generatie si platile realizate via mobile (P2P payments). Acestia apreciaza satisfactia instantanee, interactiunea digitala si virtuala. Viitorul comertului cu amanuntul va avea mai multa conversatie, chatbot-uri si algoritmi inteligenti pentru personalizarea suprema.

Sursa foto: Dmytro Zinkevych/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri