Potrivit unei analize realizate de Keysfin, care a luat in calcul datele financiare ale companiilor producatoare si distribuitoare de medicamente, afacerile acestora au evoluat sustinut in ultimii ani, de la 37,92 miliarde de lei in 2012, la 47,87 miliarde lei in 2017, estimarile pentru 2018 mergand spre atingerea pragului de 50 de miliarde de lei.

"Cresterea preturilor la medicamente, pe fondul valului de inflatie din acest an, va influenta in sens ascendent cifra de afaceri din acest sector, estimarile noastre indicand aproximativ 49,77 miliarde lei. Nu este exclus ca aceasta cifra sa fie depasita, evolutia vremii cu efectele sale urmand sa influenteze in mod substantial aceasta estimare", afirma analistii de la KeysFin.

Cresterea afacerilor a fost insotita si de o evolutie semnificativa a profitabilitatii. Daca in 2012, firmele din industria farma raportau un profit total de 1,65 miliarde de lei, in 2017 s-a ajuns la 2,38 miliarde lei, iar in 2018, expertii de la KeysFin estimeaza un nivel cu 54% mai mare fata de anul de referinta 2012, de 2,53 miliarde lei.

"Cresterea cifrei de afaceri din industria farma, care ajuns la 26% in intervalul 2012-2017, vine in principal pe fondul extinderii sustinute a lanturilor de farmacii si a campaniilor de promovare agresive. Urmand modelul implementat cu succes in alte tari, piata farma a devenit principalul consumator de bugete de promovare, iar efectele s-au vazut rapid, in cresterea afacerilor si a numarului de clienti", au mai spus expertii.

PRIMER: Romania exporta...
Citeste si: PRIMER: Romania exporta medicamente de circa 350 milioane euro

Potrivit datelor statistice, in Romania erau inregistrati oficial, in 2016, 158 de producatori de medicamente si preparate farmaceutice si peste 6.700 de comercianti cu ridicata si amanuntul.

Cei mai mari jucatori din piata farmaceutica

Potrivit analizei KeysFin, marii jucatori din piata si-au consolidat in ultimii ani afacerile, astfel ca topul principalilor jucatori nu a suferit modificari semnificative.

Sectorul productiei (CAEN 2110/2120) este condus de Terapia SA, cu afaceri de 567,98 milioane de lei (2016), companie urmata de firma ieseana Antibiotice SA (334,99 milioane lei) si Sandoz SRL, cu 320,38 mil.lei. Clasamentul producatorilor este completat, in ordinea cifrei de afaceri, de Labormed Pharma SA, Gedeon Richter Romania SA, Fiterman Pharma SRL, Infomed Fluids SRL si Biotehnos SA.

In segmenul comertului cu amanuntul (farmacii/CAEN 4773), topul investitorilor este condus de Sensiblu SRL, cu afaceri de 1,67 miliarde lei, companie urmata de DONA (S.I.E.P.C.O.F.A.R. SA), cu 902,69 milioane lei in 2016 si Help Net Farma cu 549,90 milioane de lei. Topul comerciantilor, dupa cifra de afaceri, este completat de Catena Hygeia SRL si Ropharma SA.

Previziuni 2019: Anul nou...
Citeste si: Ce asteptari au jucatorii din piata farmaceutica pentru anul 2019?

In ceea ce priveste comertul en gros (CAEN 4646), lider este Mediplus Exim SRL cu o cifra de afaceri de 4 mld.lei, urmat de Farmexpert DCI SRL (2.9 miliarde lei). Topul este completat de firmele Fildas, Farmexim si Sanofi Romania SRL.

Statistica KeysFin arata pe de alta parte ca, din punct de vedere geografic, cele mai multe firme din sectorul farma activeaza in Bucuresti (1.237), urmat de Cluj (322), Arges (285), Bihor (279), Iasi (279) si Dolj (278 firme).

In total, in Romania erau inregistrate, in 2016, 6.905 companii in productia si distributia de medicamente, cu peste 65.000 de angajati.

Expertii de la KeysFin estimeaza ca in acest an, dincolo de depasirea pragului de 50 miliarde lei – cifra de afaceri, companiile din comertul farmaceutic isi vor tempera extinderea teritoriala, acoperirea geografica la nivel regional si local atingand un nivel considerat optim.

Robert Popescu, A&D Pharma:...
Citeste si: Robert Popescu: Piata farma, la cota de avarie. Cum iesim din criza?

In prezent asistam la o consolidare a pietei. Din 2012 si pana in prezent, jucatorii din farma au investit masiv in principal in extinderea retelelor de distributie, iar analizele noastre arata ca am atins un moment de apogeu. 2018 se anunta a fi anul consolidarilor. Vom asista, cel mai probabil, la fuziuni si achizitii si mai putin la deschideri de unitati noi, afirma analistii.

Potrivit acestora, in acest an, companiile vor miza in primul rand pe investitii in programe de fidelizare a clientilor si pe extinderea gamei de produse.

"Dezvoltarea retelelor de farmacii se va axa, in viitor, in primul rand pe dezvoltarea calitatii serviciilor. Evolutia economica pozitiva, cresterile salariale, vor sustine acest demers. Pe de alta parte, principala provocare o va reprezenta inflatia, dinamica preturilor urmand sa influenteze in mod semnificativ performantele de vanzari”, au mai spus analistii de la KeysFin.

Piata farmaceutica la nivel global - 800 miliarde dolari

Trendul crescator se regaseste si la nivel global, piata globala a produselor farmaceutice fiind estimata sa creasca cu aproximativ 5% in acest an si sa depaseasca 800 de miliarde de dolari.

In Europa, Germania este liderul incontestabil in privinta productiei de medicamente. Bayer AG, Roche si Boehringer Ingelheim au venituri anuale de aproape 130 miliarde de dolari. In clasament urmeaza Marea Britanie, cu GlaxoSmithKline si Accord Healthcare (fostul Actavis), care au venituri anuale de 50 de miliarde de dolari. Din topul celor mai mari companii farmaceutice din Europa mai fac parte Novartis din Elvetia, Sanofi (Franta), Astra Zeneca (Suedia), Nonvo Nordisk (Danemarca) si filiala Teva Pharmaceutical Industries din Olanda.

Potrivit expertilor, viitorul pietei farmaceutice este strans legat de dezvoltarea companiilor de biotehnologie, care dezvolta noi tratamente, in special pe segmentul imuno-oncologic.

Informatiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societatile comerciale si PFA-urile active din Romania. KeysFin ofera servicii de business information si credit management dedicate mediului de afaceri, de la rapoarte de credit, monitorizare, analiza competitiei, la studii si analize de sector necesare companiilor care doresc sa dezvolte un business sanatos pe piata romaneasca.

Sursa foto: Shutterstock / suphakit73