Cand spui Bordeaux, te gandesti instant la vinuri, vii, podgorii sau specialitati frantuzesti. Dar nu te-ai gandi ca tocmai in Bordeaux sa se construiasca primul cutting room 4.0, echipament de croit ce imbina inteligenta artificiala, internet of things si alte tehnologii avansate si care duce fashionul intr-o noua era. Am stat de vorba cu Daniel Harari, CEO Lectra, companie franceza ce ofera solutii de inalta tehnologie industriilor de moda, auto si mobila si care se afla in spatele primului cutting room 4.0, dupa trei ani de cercetare si o investitie de 25 milioane de euro.

Unul dintre cele mai mari beneficii ale lumii in care traim este tehnologia si modul in care ne usureaza viata. Suntem inconjurati de big data, machine learning, tot felul de inventii, tehnologii si echipamente speciale menite a ne ajuta. Fashionul, ca de altfel orice alt domeniu care necesita echipamente industriale, nu a ramas neafectat de aceste revolutii, desi nu intr-un mod negativ, ci din contra: sunt reduse pierderile de materiale, de timp si alte resurse, precum cele umane, o provocare constanta in industria textila.

Lectra isi are centrul de cercetare si dezvoltare in Cestas, la 15 km de Bordeaux. Acolo sunt investite anual milioane de euro in a dezvolta software de proiectare si dezvoltare a produselor, hardware, masini de croit si, mai nou, sali de croit.

Cutting room sau sala de croit, cum suna in traducere, este mai mult decat o masina de taiat automatizata, care preia comenzile plasate de om si executa, intr-un ritm si cu o capacitate mult mai mare decat un anumit numar de muncitori care ar taia materialele. In cazul cutting room 4.0, productivitatea creste cu 20% in cazul configuratiei simple, in timp ce in cazul materialelor complexe, cu imprimeuri si motive, aceasta se dubleaza.

Cutting room 4.0 are implementat un soft dezvoltat de Lectra, companie high tech fondata in 1973, care se pozitioneaza fruntasa in investitiile in industria 4.0 si care timp de 3 ani a dezvoltat o platforma capabila sa gandeasca de una singura, sa propuna concepte, croiuri, sa reduca si mai mult decat era posibil initial pierderile de materiale, timp si alte resurse. Toate procesele sunt dezvoltate in cadrul platformei, capabila sa comunice cu masina, sa primeasca instructiuni, sa le administreaze, sa ia decizii si sa trimita la randul ei informatii.

cutting room 4.0

Primul cutting room 4.0 - in ziua lansarii

„Cutting room 4.0 are in spate multa inteligenta artificiala, experience learning, internet of things, este o schimbare de paradigma la care am lucrat in ultimii trei ani, dar care are in spate experienta noastra de peste 20 de ani”, explica Daniel Harari.

Investitia in cutting room 4.0 s-a ridicat la 25 milioane de euro, din care 60% a mers catre dezvoltarea platformei inteligente, in timp ce restul in masina de croit propriu-zisa. De altfel, tehnologia 4.0 urmeaza a fi implementata si celorlalte masini de croit dezvoltate de Lectra, cu diverse module specifice fiecarui tip de operatiune (made to order sau mass production), dupa ce feedback-ul primilor clienti a fost unul foarte bun, dupa cum sustine Daniel Harari.

„Avem deja clienti din Italia, Franta, Marea Britanie si SUA. Ne-am concentrat pe clienti fideli Lectra, clienti globali si care integreaza servicii de design si dezvoltare de produs. Insa este devreme pentru a spune care va fi succesul. In prezent, producem 2 masini pe luna si toate sunt rezervate pana in septembrie. Din septembrie pana la finalul anului, vom produce cate 5 masini lunar. Asa ca anul acesta vom avea 20 de cutting rooms 4.0 disponibile si credem ca le vom vinde repede pentru ca vedem interesul producatorilor. Daca se dovedeste a fi un real succes, din a doua jumatate a anului viitor vom produce cate 10 masini pe luna. Vom vedea”, spune Harrari.

Pretul unui cutting room 4.0 variaza in functie de utilizare, de operatiunile si procesele dorite: platforma costa intre 10.000 si 50.000 de euro, in timp ce configuratia standard a unei masini este intre 15.000 si 18.000 de euro , iar o masina care lucreaza cu materiale mai complexe, imprimeuri si motive va dispune de o configuratie specifica, la un pret intre 18.000 si 24.000 de euro.

„Cutting room 4.0 este o miscare strategica a Lectra si nu are de-a face cu ceea ce livreaza competitorii nostri. Din ce am vazut, nimeni nu s-a apropiat de o astfel de idee. Cat despre concurenta, aceasta realizeaza cam o patrime din masinile pe care le producem noi si nu stiu in ce masura masinile lor se pot conecta la platforme similare cu cele dezvoltate de noi”, spune Daniel Harari.

Lectra, care deserveste peste 23.000 de clienti din 30 de tari, vrea sa livreze cutting rooms 4.0 in Europa, America de Nord, Asia, in tari precum Vietnam, Bangladesh sau Sri Lanka, dar nu si in China, din cauza specificului pietei de cloud si a restrictiilor legislative.

Solutiile Lectra

Cat despre Romania, Harari spune ca desi Lectra detine cativa clienti pe plan local, nu exista atat de multe companii care fac dezvoltare de produs si care ar putea achizitiona cutting rooms. In plus, productia este destul de mica si un astfel de echipament nu se preteaza.

„Romania este o piata mica pentru Lectra, deoarece producatorii romani sunt orientati catre solutii ieftine, in timp ce noi oferim solutii premium. Si desi Romania sta mai bine decat restul tarilor din Europa de Est, acesta este specifiul pietei. Principalul argument sunt costurile legate de personal care ii determina sa se orienteze catre alte modalitati de a taia din costuri. Dar cativa dintre clienti romani si-au dat seama ca nu e rentabil si incearca sa se ofere mai multa valoare adaugata, oferind servicii de design sau de produs. Asa ca oferta noastra din prezent corespunde mai mult directiei spre care se indreapta piata romaneasca si nu neaparat celei din prezent”, spune Harari.

Industria de fashion reprezinta cea mai mare piata pentru Lectra, cu 45% din vanzari, urmata de automotive (40%), mobilier (10%) si alte industrii (5%). Cele mai mari piete dupa vanzari pentru Lectra sunt China, Statele Unite si Italia.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri