In anul in care sarbatorim 100 de ani de la Marea Unire din 1918, fabrica de bere Timisoreana implineste 300 de ani de la infiintare. Desi astazi este pe teritoriul Romaniei, fabrica, din care au rezistat pana astazi cateva cladiri istorice, a fost infiintata de austrieci, la ordinul Principelui de Savoia, iar initial productia de bere a fost destinata exclusiv militarilor austrieci stationati in Timisoara. Care este pozitia in piata de profil a berii produse in orasul de pe Bega, ce investitii au fost facute in ultimii 15 ani si care sunt planurile pe termen mediu ale fabricii?

Entuziasmul lui Virgil Botoc, maestru berar la Timisoreana si ghidul nostru in turul fabricii de bere din orasul de pe Bega, este de natura sa contracareze efectul oarecum molesitor al soarelui arzator. Si inca pentru noi, jurnalistii care am vizitat fabrica cu ocazia sarbatoririi a 300 de ani de la infiintare, nu este atat de greu. Garzile care aveau sa intre in curtea fabricii, pentru a incepe reconstituirea marsului de la 1718, sunt imbracate in uniforme de epoca, foarte groase pentru cele 28 de grade Celsius de afara.

Timisoreana, bere, bere Timisoreana, Mihai Barsan, Igor Tichonov, Eduard Polschi

Pana incepe marsul garzilor, in minte imi defileaza cifrele pe care oficialii Ursus Breweries (Igor Tichonov, presedinte; Mihai Barsan, vicepresedinte marketing si Eduard Polschi, directorul fabricii de bere Timisoreana), compania din care face parte si Timisoreana, detinuta de catre japonezii de la Asahi – au cumparat operatiiunile din Europa Centrala si de Est ale SAB Miller, fostul proprietar al fabricii din anul 2001 –, le-au prezentat la conferinta de presa premergatoare turului fabricii: in ultimii 15 ani, in fabrica Timisoreana au fost investiti peste 100 de milioane de euro, iar acest ritm se va mentine si in perioada urmatoare.

Timisoreana, liderul pietei in 2017

Investitiile au fost realizate in triplarea capacitatii de productie si asigurarea flexibilitatii, prin instalarea de linii de productie si imbuteliere moderne, echipamente si sisteme informatice de control al procesului de productie, precum si in implementarea bunelor practici de operare; echipamente si instalatii de recuperare si reutilizare a energiei, de tratament al apelor uzate, de obtinere a bioenergiei; sisteme integrate de control al calitatii; introducerea de filtre speciale si mentinerea cladirilor si a sitului istoric.

Timisoreana, bere, bere Timisoreana, Mihai Barsan, Igor Tichonov, Eduard Polschi

Timisoreana este liderul pietii de bere in vanzari si in preferintele consumatorilor de peste 10 ani, inregistrand vanzari in valoare de 200 de milioane de euro in retail, in 2017. De asemenea, este cea mai bine vanduta bere romaneasca in afara tarii: peste sapte milioane de unitati in 2017. Anul trecut, piata berii din Romania a inregistrat o crestere moderata, de 2% comparativ cu 2016, ajungand la un volum de 16,11 milioane de hectolitri. Din perspectiva valorii, cresterea procentuala a fost tot de o cifra, dar mai mare decat cea in volum, din punct de vedere procentual, datorita tendintei de ”premiumizare” a consumatorului, asa cum spun reprezentantii Asociatiei Berarii Romaniei, organizatie care reuneste producatori de bere care controleaza 86% din piata de bere din Romania.

Istoria fabricii de bere Timisoreana

Garzile care au inceput sa umple curtea fabricii ma duc din nou cu gandul la trecut, iar istoria fabricii este plina de modernizari si investitii, dar si de momente mai putin faste pentru business. Turul fabricii a inceput cu prezentarea cladirilor vechi, printre care se numara si cea in care se fierbea berea si cosul cazanului cu foc direct.

Fabrica de bere Timisoreana, prima de pe teritoriul actual al Romaniei, a fost infiintata la doi ani de la cucerirea cetatii Timisoara de catre habsburgii condusi de Principele Eugeniu de Savoia. Pana atunci, cetatea fusese in stapanirea turcilor otomani, inca din 1552. In 1718 este astfel construita fabrica de bere, a carei productie a fost destinata, initial, satisfacerii setei militarilor austrieci stationati in Timisoara. Dupa o vreme, fierbatoria a fost concesionata sau inchiriata mai multor proprietari, pentru ca, in 1870, sa intre in lichidare. Preluata de Casa de Economii in anul 1874, in 1875 se afla in proprietatea unor timisoreni.

Timisoreana, bere, bere Timisoreana, Mihai Barsan, Igor Tichonov, Eduard Polschi

Prima si cea mai insemnata investitie a fost facuta intre ani 1900-1920 si a avut ca urmare cresterea productiei de bere la un nivel de 100.000 de hectolitri pe an si o imbunatatire sensibila a calitatii. Saltul hotarator s-a inregistrat ca urmare a inlocuirii frigului natural cu cel artificial. Demn de mentionat este faptul ca centrala frigorifica este in folosinta si astazi. Filtrul de bere a fost introdus in fluxul tehnologic pe plan mondial abia in anul 1900, iar la fabrica de bere din Timisoara in jurul anilor 1920. Nivelul productiei se mentine la circa 100 000 de hectolitri pe an, cu exceptia anilor de razboi cand, datorita cererilor de bere foarte mari, se atinge cifra de 148.000 de hectolitri pe an. Dupa razboi productia revine la cifra de 100.000 de hectolitri pe an, mentinandu-se la acest nivel pana la nationalizarea de catre autoritatile comuniste.

Modernizarile si investitiile au continuat si in perioada comunista si si au vizat sistemul de filtrare – filtrul de pietris care a functionat pana in 1962 a fost inlocuit cu o statie moderna de tratare a apei –, punerea in functiune a doua noi sectii de productie si a unei linii de imbuteliere a berii, investitii realizate in 1975 si care au crescut capacitatea fabricii la 640.000 de hectolitri pe an.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri