Desi este o piata fragmentata, cu 140 de jucatori in 2017, potrivit datelor Cegedim, cu bariere mici de intrare, piata de suplimente alimentare creste semnificativ prin jucatorii existenti care-si consolideaza pozitia. Primii 25 jucatori reprezinta 80% din piata. Despre evolutia pietei de suplimente alimentare si trendurile care s-au observat in ultimii ani, a vorbit Marinela Popescu, director de marketing si comunicare Secom.

“Inovatia este un element distinctiv al pietei de suplimente alimentare, care a determinat 2/3 din cresterea pietei in ultimii 3 ani. Segmentele premium si mainstream sunt principalii driveri (80%) ai evolutiei acestei piete in aceasta perioada, oamenii incepand sa constientizeze mai mult importanta utilizarii unor suplimente de calitate pentru a putea beneficia de efecte optime. Cresterea pietei de suplimente alimentare este sustinuta si de investitiile mari in media, care inregistreaza evolutii semnificative de la an la an”, mentioneaza Marinela Popescu.

Evolutia pietei de suplimente alimentare din Romania

Conform datelor Cegedim, piata de suplimente alimentare a inregistrat in ultimii 3 ani o crestere medie de aproximativ 15%, aceasta ridicandu-se in 2017 la 315 milioane de euro. Anul trecut piata a avut o evolutie mai accelerata, de 22,5% fata de anul anterior, pe fondul cresterii preocuparii romanilor pentru un stil de viata sanatos.

Secom a contribuit semnificativ la cresterea pietei, fiind al doilea jucator important ca impact in ritmul accelerat al pietei din 2017.

“In urmatorii ani, in functie si de evolutia indicatorilor macroeconomici, estimam un CAGR (rata de crestere anuala compusa) al pietei de double digits, principalii driveri de crestere fiind inovatia in fiecare subsegment al pietei, educarea consumatorului despre beneficiile administrarii suplimentelor alimentare si investitiile in promovare”, spune directorul de marketing si comunicare al Secom.

Obiceiuri de consum: ce produse prefera romanii

Categoriile de produse care inregistreaza cele mai mari vanzari (generand 75% din cresterea pietei) provin din segmentele digestiv & metabolism, genito-urinar si respirator.

Datele Cegedim mai arata ca, romanii prefera preponderent, in functie de nevoi, vitamine, minerale, probiotice, hepatoprotectoare, produse pentru gat, impotriva tusei, racelii, infectiilor urinare, antivarice, antihemoroizi si pentru imbunatirea mobilitatii articulare.

“Desi se observa o tendinta de crestere a perioadei de utilizare, multi romani inca iau suplimentele alimentare intr-o stare acuta. In contextul provocarilor moderne actuale, al nivelului mare de stres, al poluarii, se recomanda folosirea suplimentelor in mod preventiv pentru corectarea anumitor carente sau cand nutrientii nu se gasesc intr-o cantitate suficienta in dieta zilnica”, mai spune Marinela Popescu.

In ceea ce priveste packaging-ul, in ultimii 3 ani, ambalajele de 20-60 capsule reprezinta 54% din piata, observandu-se un trend de utilizare a suplimentelor pe o perioada mai indelungata de timp. Marinela Popescu sustine ca, aceasta tendinta este rezultatul eforturilor producatorilor, care in general recomanda cure cu suplimente naturale (care contin plante si extracte din plante care au durata mai lunga de actiune) cuprinse intre trei saptamani si trei luni.

Consum per capita mic in Romania, comparativ cu alte tari

“Valoarea cosului mediu de cumparaturi in 2017 in magazinele din retailul propriu si in magazinul online a fost semnificativ mai mare comparativ cu consumul per capita. Piata de suplimente alimentare este una emergenta si inca avem un consum per capita mic comparativ cu alte tari, de aprox.13,07 euro/capita, conform Euromonitor 2016. In Italia consumul este 58,3 euro/capita, in Franta de 26,5 euro/capita, Austria de 35.5 euro/capita, Ungaria de 25,7 euro/capita (conform Euromonitor 2016). In 2017, raportat la piata de suplimente alimentare de 315 milioane lei si la populatia de 18 milioane, consumul per capita a crescut de la 13,07 euro la 17,5 euro”, adauga Popescu.

Cum percep romanii suplimentele alimentare si cat de interesati sunt sa aiba un stil de viata mai sanatos

Preocuparea romanilor pentru un stil de viata sanatos este evidenta, iar acest lucru s-a reflectat si in piata de suplimente alimentare, care a crescut in 2017 peste media ultimilor ani. Secom a finalizat anul 2017 cu o cifra de afaceri de aproximativ 20 de milioane de euro, in crestere cu peste 22% fata de anul anterior.

Conform studiului ,,Usage and Attitude’’ realizat de catre compania de research Strategis in 2017, 57% dintre romanii care au auzit de suplimente alimentare considera ca acestea “ii ajuta la intarirea organismului’’, 34% mentioneaza ca ,,sunt eficiente in preventie”.

“Ne bucuram ca romanii incep sa aiba o atitudine responsabila fata de propriul organism si un comportament preventiv. La randul nostru incercam sa ii sustinem, sa ii informam pentru a utiliza suplimentele alimentare cat mai corect, astfel incat sa aiba efecte optime.

Este foarte important ca oamenii sa stie, de exemplu, cum sa aleaga un supliment alimentar de calitate, faptul ca trebuie sa fie avizat de o institutie abilitata, sa aiba concentratii optime de ingrediente active, sa contina ingrediente naturale (substantele artificiale, parabenii, colorantii sintetici sau aromele nu ar trebui sa se regaseasca printre ingrediente) si sa se asigure ca acesta provine de la producatori de incredere (cu experienta indelungata, care folosesc materie prima din sursa sigura, care fac investitii in cercetare, distributie la nivel national/international).

Citeste si:

    Daca nu cunosc toate aceste informatii este bine sa se documenteze temeinic la specialisti, fie ca vorbim de medici, farmacisti si consultanti naturopati. De exemplu, in magazinele Secom avem consultanti naturopati, absolventi ai facultatii de farmacie sau asistenti medicali, care au expertiza necesara sa ofere consumatorilor sfaturi si recomandari referitoare la administrarea suplimentelor naturale potrivite”, explica directorul de marketing si comunicare al Secom.

    Legislatia din Romania privind suplimentele alimentare

    “In prezent, suplimentele alimentare care au in componenta doar vitamine si minerale primesc pentru punerea pe piata un aviz de la Ministerul Sanatatii, iar cele care contin in compozitia lor: plante, nutrienti sau alte substante cu efect nutritional ori fiziologic sunt notificate de catre Institutul de Bioresurse Alimentare, aflat in subordinea Ministerului Agriculturii.

    Citeste si:

      Intrucat, conform dispozitiilor legale, suplimentele alimentare reprezinta o categorie aparte de produsele alimentare (al caror scop este sa completeze dieta normala si care sunt surse concentrate de nutrienti sau alte substante cu efect nutritional ori fiziologic) este necesar ca si reglementarile aplicabile acestora sa fie respectate, desi – in opinia noastra – definirea unei categorii distincte, cu recunoasterea beneficiilor acestor produse asupra sanatatii, este varianta de dorit. Intr-adevar, legislatia actuala este pe alocuri, neclara, iar lipsa unor actiuni reale de monitorizare poate reprezenta un obstacol in dezvoltarea sanatoasa a acestei piete”, conchide Popescu.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Companii »


      Setari Cookie-uri