Piata romaneasca de lactate este dominata de gigantii internationali care au inghitit afacerile celor mai mari producatori de lactate de pe plan local. Dintre acestia, Lactalis detine suprematia in piata, avand in portofoliu companii precum Albalact, Covalact sau Dorna Lactate. In top 10 producatori, doar trei companii, Simultan, Prodlacta si Carmo-Lact Prod, au ramas in continuare "neatinse" de straini.

Fata de anul anterior, clasamentul producatorilor de lactate din Romania in 2017 a ramas relativ asemanator, cu exceptia Prodlacta, care si-a majorat substantial business-ul, a revenit pe profit si a intrat pe pozitia a noua in top. Mai jos evolutia fiecarui mare jucator din industria de lactate, potrivit informatiilor oferite de Risco.

Produse lactate si branzeturi

1. Albalact

Liderul pietei de lactate din Romania ramane in 2017 producatorul Albalact, achizitionat in septembrie 2016 de francezii de la Lactalis. Actiunile Albalact au fost retrase de pe Bursa de Valori Bucuresti in aprilie 2017, dupa ce grupul francez Lactalis a facut o oferta publica de cumparare actionarilor companiei. Lactalis a platit in total circa 72 mil. euro pentru a prelua peste 97% din producatorul de lactate, incluzand si suma platita familiei Ciurtin.

Albalact a trecut anul trecut printr-un amplu proces de reorganizare, ce a presupus diminuarea numarului de angajati de la 1.000 la 638, numirea unui nou director de general, Giampaolo Manzonetto, si alte operatiuni.

Anul trecut, Albalact a inregistrat o cifra de afaceri de peste 129 milioane euro (589 milioane lei) si un profit net de peste 1,9 milioane euro (8,7 milioane lei). Astfel, daca cifra de afaceri a fost in crestere fata de 2016 – 100,9 milioane euro – profitul, in schimb, a fost in scadere, de la 2,8 milioane euro.

Albalact a fost infiintata in 1971, iar in 1999 compania a fost privatizata, familia Ciurtin achizitionand pachetul majoritar de actiuni.

2. Danone

Danone Romania si-a mentinut pozitia secunda din topul producatorilor de lactate si a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 497 milioane lei (108,7 milioane euro), crescand cu aproximativ 3% in comparatie cu anul 2016. Evolutia pozitiva din ultimii ani se datoreaza accentului pus de Danone pe segmentul de iaurturi, cu marcile globale precum Activia, Actimel, Danonino sau locale, precum Cremosso si Delicios. Danone Romania isi mentine pozitia de lider pe piata locala de iaurturi.

Informatiile provin dintr-un comunicat oficial transmis de companie, cu putin timp inainte de a-si publica rezultatele financiare pe Ministerul de Finante, pe site-ul caruia se regasesc alte informatii. Astfel, potrivit mfinante.ro, Danone Productie si Distributie de Produse Alimentare SRL a obtinut o cifra de afaceri de 107,3 milioane euro (490 milioane lei) si un profit net de 6,2 milioane euro (28,3 milioane euro). Prin comparatie, 2016 a insemnat pentru Danone Productie si Distributie de Produse Alimentare SRL afaceri de 106,4 milioane euro (479 milioane lei) si un profit net de 3,5 milioane euro (16 milioane lei).

3. Fabrica de Lapte Brasov - Olympus

Fabrica de Lapte Brasov, producatorul Olympus, detinut de o familie aflata la a treia generatie de producatori de lactate din Grecia, a inregistrat afaceri in crestere anul trecut: 94,5 milioane euro (431 milioane euro), in crestere fata de 2016: 82,5 milioane euro (370 milioane lei).

In schimb, ultimii doi ani au insemnat pentru Olympus pierderi in ceea ce priveste profitabilitatea businessului. Daca in 2016 Olympus inregistra pierderi de 441.786 euro, anul trecut a insemnat pentru Olympus pierdere de circa 228.600 euro. Ca numar de angajati, producatorul de lactate si-a mentinut numarul: 391 de la 380.

Grupul Olympus este prezent in Romania din 1999. In perioada 1999-2016, investitia totala a grupului Olympus in Romania s-a ridicat la peste 100 de milioane de euro. In prezent, Fabrica de Lapte Brasov, unde sunt realizate produsele Olympus si Oly, are o capacitate totala de receptie a laptelui de pana la 48.000 litri/ora si trei linii de productie: iaurt, 150 tone/zi, branzeturi 100 tone/zi si lapte (ambalaj PET – 16.000 litri/ora si ambalaj Tetra Pak – 10.500 litri pe ora). Olympus colecteaza laptele de la peste 500 de ferme din Romania.

4. FrieslandCampina Romania

Pentru producatorul olandez FrieslandCampina Romania, care detine brandul Napolact, 2017 a insemnat o crestere a cifrei de afaceri, insa pierderi de profit. Astfel, anul trecut Napolact a avut vanzari de peste 84 milioane euro (384 milioane lei) si o pierdere anuala de aproape 46.000 euro (209.760 lei), dupa ce in anul anterior obtinuse afaceri de 75 milioane euro (339 milioane lei) si un profit de aproximativ 3.800 euro.

FrieslandCampina Romania face parte din compania olandeza Royal FrieslandCampina si are in portofoliul local brandurile Napolact, Frico, Milli, Oke si Dots, prin intermediul carora activeaza pe sase categorii: lapte de consum, iaurt, branza, unt si gustari pe baza de lapte.

producatori lactate

5. Hochland Romania

Pentru Hochland 2017 a inseamnat cresterea cifrei de afaceri, insa scaderea profitului. Anul trecut, Hochland Romania a bifat afaceri de peste 73 milioane euro (337 milioane euro) si un profit net de 6,56 mil. euro (30 mil. lei), in timp ce in 2016 cifra de afaceri a fost de 62 mil. euro (281 mil. Lei), iar profitul de 6,94 mil. euro (31 mil.lei). Cu toate acestea, in 2017 Hochland si-a mentinut pozitia in clasamentul producatorilor de lactate.

Hochland este unul dintre cei mai puternici producatori de branzeturi din lume, avand 11 unitati de productie in Germania, Franta, Spania, Polonia, Romania, Rusia, Statele Unite ale Americii, un numar de peste 4.000 de angajati si o productie de branzeturi de aproximativ 300.000 tone anual.

In Romania, Hochland a intrat pe piata in 1993, prin intermediul prin intermediul companiei Whiteland, iar Hochland Romania a luat nastere oficial in 1998, prin preluarea fabricii de la Sighisoara, unde a inceput productia de branza topita. In 1999, Hochland achizitioneaza fabrica de la Sovata, unde produce branzeturi specific romanesti, precum cascavalul, si materie prima pentru fabrica de branza topita de la Sighisoara.

6. Covalact

Pentru producatorul de lactate din Covasna, preluat la sfarsitul anului 2016 de Lactalis, 2017 a insemnat o mentinere a cifrei de afaceri si o diminuare a profitului net. Astfel, Covalact a bifat in 2017 vanzari de 51,3 milioane euro (235 mil. lei), aproximativ asemanatoare cu cele din 2016, 51,1 milioane euro (230 mil. lei).

In ceea ce priveste profitul obtinut anul trecut, Covalact a incasat un profit net de 1,59 milioane euro (7,2 milioane lei), aproape de 2 ori mai putin decat cel din 2016: 2,9 milioane euro (13,1 milioane lei). Covalact este in prezent al cincilea mare producator de lactate din Romania, dupa ce in 2016 se afla pe pozitia a sasea in acest clasament.

Covalact s-a infiintat in 1969 sub denumirea de "Intreprinderea de colectare si industrializare a laptelui Covasna", formata din trei sectii de productie: Baraolt (branzeturi fermentate: Trapist, Olanda, cascaval: Dalia, Penteleu, Afumat Baraolt si lapte concentrat cu zahar), Targu Secuiesc (lapte de consum) si Sfantu-Gheorghe (lapte de consum, produse proaspete, branzeturi proaspete, lapte praf si unt).

In 1994, compania a fost privatizata, iar din 2003 pana in 2012 a derulat un parteneriat cu grupul olandez Campina prin care s-a retehnologizat fabrica din Sfantu Gheorghe pentru a fabrica iaurturi si smantana sub marca Campina. In 2007, Covalact a fost preluat de SigmaBleyzer Southeast European Fund IV, un fond privat de investitii care numara printre investitorii sai BERD (Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare) si OPIC (Oficiul Pentru Investitii in Strainatate, o agentie a Guvernului SUA), iar in 2008 fondul de investitii a preluat societatile Primulact si Lactate Harghita.

Exit-ul fondului american SigmaBleyzer din actionariatul Covalact dupa mai bine de noua ani a avut loc pe fondul preluarii producatorului de catre gigantul Lactalis.Tranzactia a fost estimata la 40 de milioane de euro si a adus in portofoliul Lactalis branduri si sortimente precum Branzica de Casa, singurul produs de tip cottage cheese fabricat in Romania, branza Fagaras, branza proaspata de vaci, cascaval, iaurt si lapte praf.

7. Dorna Lactate

Dorna Lactate, companie care face parte din grupul La Dorna, care a fost achizitionat de Lactalis in 2008 de la Jean Valvis, a bifat afaceri de 41,3 milioane euro (189 milioane lei), in crestere fata de 2016, de la 40 milioane euro (180 milioane lei).

2017 a insemnat insa pentru Dorna Lactate, care produce brandul LaDorna, o revenire pe profit dupa ce in 2016 iesea pe pierdere cu peste 235.000 euro (1 milion lei). Astfel, Dorna Lactate a inregistrat anul trecut un profit net de peste 778.000 euro (3,5 milioane lei).

Sub brandul LaDorna sunt produse lapte, unt, branza, smantana, insa anul trecut, odata cu preluarea Covalact, Lactalis a fost nevoit sa cesioneze brandul de unt LaDorna unui tert pe o perioada de cinci ani pentru a nu-si consolida pozitia pe piata untului. Lactalis a rebranduit untul LaDorna sub marca President.

8. Simultan

Simultan, primul producator roman aflat in top 10 producatori de lactate, detinut de antreprenorul Florin Herbai, a inregistrat anul trecut afaceri in usoara scadere fata de 2016, dar si-a mentinut pozitia a opta in clasament.

In 2017, producatorul din judetul Timis care detine brandul Sim, a inregistrat o cifra de afaceri de peste 30 milioane euro (137,7 milioane lei) si un profit net de mai bine de 1,16 milioane euro (5,3 milioane lei).

Comparativ cu 2016, afacerile au fost in usoara scadere: vanzari de 32 milioane euro (144,4 milioane lei) si un profit net de 3,4 milioane euro (15,3 milioane lei).

Simultan este prezenta pe piata din anul 1996 si proceseaza in fabrica din Ortisoara, Timis, circa 140.000 de litri de lapte pe zi. Anual, fabrica Simultan produce peste 150 de milioane de iaurturi, lapte batut, sana, kefir, lapte pentru copii, smantana, lapte UHT sau ESL.

9. Prodlacta

Producatorul de lactate din Brasov, detinut majoritar de grupul JLC, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste 20 milioane euro (93,6 milioane lei) si un profit net de 318.000 euro (1,4 milioane ei).

2017 a insemnat pentru producatorul din Brasov o crestere substantiala a businessului, aproape o dublare, de la 11,5 milioane euro (51,9 milioane lei) obtinute in 2016 si o revenire pe profit, dupa ce in 2016 iesise in pierdere cu aproximativ 555.000 euro (2,4 milioane lei), asigurandu-i astfel intrarea in top 10 producatori de lactate din Romania.

Potrivit datelor de la Bursa de Valori Bucuresti (BVB), actionarul majoritar al producatorului este grupul JLC, care prin JLC Germany si JLC Chisinau detine 61,77% din actiuni. Grupul JLC, cu sediul la Chisinau activeaza in domeniul lactatelor, constructiilor, transporturilor si comertului. Din actionariatul Prodlacta face parte si Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, care detine 4,4% din actiuni.

Prodlacta isi desfasoara in prezent activitatea in fabrica din Brasov, unde lucreaza circa 290 de angajati. Compania mai detine doua fabrici de branzeturi in Fagaras si Homorod, judetul Brasov, aflate insa in conservare din anul 2010. Prodlacta produce lapte, iaurt, branzeturi, cascaval, smantana, unt.

10. Carmo-Lact

Al zecelea producator de lactate din Romania este Carmo-Lact Prod, companie controlata de antreprenorii romani Adrian Creosteanu, Ioan si Alin Neagos. Producatorul detine marca de lactate Monor si detine fabrici in localitatea Monor, Bistrita-Nasaud.

Anul trecut, Carmo-Lact a bifat afaceri de 17,7 milioane euro (80,9 milioane lei) si un profit net de peste 659.000 euro (3 milioane lei). Comparand cu anul anterior, businessul Carmo Lact a fost in crestere: de la o cifra de afaceri de 15,4 milioane euro (69,5 milioane lei) si un profit net de peste 226.000 euro (1 milion lei).

Afacerea a fost lansata in 1992 si are in portofoliu branzeturi, lapte de consum, lapte batut, iaurt, smantana si deserturi.

Sursa foto: S_Phot/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri