“De multe ori cand vorbim despre antreprenori, multi spun despre curaj. Dar, uneori, antreprenoriatul vine si dintr-o intamplare sau o nevoie. Nu neaparat o nevoie financiara sau una a pietei. Unii devin antreprenori din nevoia de a schimba ceva in viata lor”, spune Cristina Negraru, unul dintre fondatorii Paradigma Film. Alaturi de Denisa Morariu-Tamas si Cristian Tamas a pus bazele unei companii de productie video anul trecut, in care au ajuns sa investeasca pana la 20.000 de euro. Despre trecerea la antreprenoriat si ce planuri are Paradigma Film au povestit cei trei jurnalisti intr-un interviu acordat wall-street.ro.

“Paradigma Film este un business care a plecat dintr-o nevoie. Din dorinta noastra de a lucra si a face ceea ce ne place avand timp sau facandu-ne noi programul pentru cei dragi. De multe ori este dificil pentru ca nu ai o consecventa, nici a timpului si nici a veniturilor, dar satisfactiile sunt uriase”, povesteste Cristina.

Inainte de a infiinta Paradigma, Cristina a lucrat timp de 9 ani in presa de business, a facut comunicare pentru mai multe proiecte culturale, precum Festivalul International de Teatru Independent Undercloud si a fost, pentru o scurta perioada de timp, consilier in Ministerul Economiei in timpul guvernului tehnocrat.

Cristina si Denisa se cunosc inca din perioada facultatii, dar au inceput sa se gandeasca la un business impreuna dupa ce ambele au ramas insarcinate si le era tot mai dificil sa imparta viata de familie cu cariera. Dupa opt ani de experienta in reportaj, documentar artistic si televiziune in cadrul CNN International, HBO Europe sau “In premiera cu Carmen Avram” difuzata de Antena 3, Denisa si sotul ei au infiintat Paradigma Film. Cristian Tamas are, de asemenea, o experienta de 20 de ani in televiziune ca operator in companii precum Prima TV, Antena1, Realitatea TV, Antena 3.

In 2016, cand lucra pentru minister, Cristina a apelat la Denisa pentru niste proiecte video; cateva luni mai tarziu, intervenind schimbari profesionale, dar si personale, i-a zis mai mult in gluma Denisei sa inceapa un business impreuna:

Citeste si:
Viorica Dancila: Rectificarea bugetara asteapta avizul CSAT
Viorica Dancila: Rectificarea...

“Era luna decembrie, stiam deja ca in urma alegerilor Guvernul se va schimba in luna ianuarie, iar eu voi pleca din minister. De asemenea, banuiam ca as fi insarcinata. Denisa si-a deschis firma la finalul lui decembrie 2016, iar in ianurie anul trecut ne-am intalnit sa ne facem un plan. Eu credeam ca voi fi un fel de “a cincea roata la caruta” in compania ei, dar pentru ca scrisesem pe zona de business eram cea care stia foarte multi oameni din companii. Practic, ne-am impartit natural: Deni stia partea tehnica, stia specialisti si cum se fac clipurile, iar eu aduceam clientii”, povesteste Cristina Negraru.

La acel moment si Denisa era insarcinata in luna a saptea si simtea nevoia unei schimbari in cariera, insa nu voia sa renunte complet din a face ceea ce ii place.

“Aveam nevoie sa gandesc si sa traiesc diferit. Stiam ca nu voi putea sa stau acasa fara sa lucrez timp de doi ani de zile. Imi place atat de mult meseria mea – ma consider inca jurnalist – incat o pauza atat de lunga a fost de neconceput. Si mi s-a parut ca e momentul perfect sa incerc ceva pe cont propriu, fara sa-mi fie frica de esec. Citeam atunci o carte despre paradigmele gandirii si cum sa-ti schimbi aceste paradigme, sa iesi din cele vechi. Tot povestindu-i lui Cristian, a venit cu propunerea sa ne numim Paradigma Film. Si cred ca a avut cea mai buna idee, pentru ca in cei aproape doi ani de cand am inceput proiectul, am trait o revolutie in ceea ce inseamna felul de a gandi, de a lucra, de a relationa cu oameni, de a crea proiecte si a le pitch-ui, dar si de a trai. Si, pana la urma, pentru oricine, probabil, cea mai buna lectie profesionala, dar si de viata, e sa traiasca macar cativa ani experienta antreprenoriatului, in care construiesti un proiect de la zero, in care esti propriul sef, in care lucrezi, uneori, non-stop. Si mai esti si mama full time de bebelus, pana la urma”, povesteste Denisa.

Daca nu ar fi fost cele doua schimbari majore din viata mea (renuntarea la presa in vara lui 2016 si aparitia celui de-al doilea copil) si Denisa, care devenea si ea mama cand a fondat compania, cu siguranta nu as fi avut curaj sa renunt la un job stabil pentru a incerca antreprenoriatul.

Citeste si:
Doar 1 din 4 oameni de afaceri stie cui va lasa businessul pe mana
Studiu Deloitte: Doar 1 din 4...

In cadrul Paradigma Filma, Denisa se ocupa de management si productie alaturi de Cristina, iar Cristian este director de fotografie. “Experienta Denisei si a lui Cristian in televiziune cu a mea in presa de business ne-a ajutat sa ne completam atat la nivel de continut, cat si la nivel de dezvoltare a proiectului. Uneori rad cu Denisa si ii zic ca ea gandeste in imagini si eu in cuvinte. Sau ii zic ca ea este omul care aduce emotie, in timp ce eu ma bucur foarte mult cand realizam continut foarte dinamic, care implica grafica, putin mai “comercial”. In ceea ce priveste partea de dezvoltare, Denisa si Cristian s-au ocupat de la inceput de tot ce inseamna parte tehnica, echipamente, intelegere a dorintelor clientilor din punct de vedere tehnic, logistic, in timp ce eu am fost cea care in general a adus clienti pentru ca stiam foarte multi oameni din perioada in care lucram in presa de business”, explica Cristina.

In martie 2017, la nici trei luni de la infiintare, Paradigma Film castiga deja primele conturi. Initial, cei trei au pornit cu propriile echipamente si pe parcurs ce adaugau clienti la portofoliu cresteau si bugetele alocate pentru dezvoltare, astfel ca in aproape 2 ani au investit in jur de 20.000 de euro.

“Nu am avut o investitie propriu-zisa la momentul fondarii, in afara de taxele de creare a firmei si timpul nostru. Insa in fiecare an am investit in alte echipamente noi pe care le-am adaugat celor existente – camere, lumini, sunet, obiective. In jur de 10.000 de euro, anual. De asemenea, am achizitionat cu 6.000 de euro o camera care filmeaza 360 de grade, deoarece vrem sa deschidem si in Romania apetitul pentru experiente de realitate virtuala, experiente care in engleza se numesc „immersive”. Cand e vorba de investit in echipamente, „the sky is the limit” sau cel putin poate fi, insa ne bucuram sa lucram cu tehnica de ultima generatie care ne permite sa realizam inclusiv filmari 4K”, spune Cristian Tamas.

Continutul video, tot mai cerut de companiile romanesti

Paradigma Film ofera servicii de productie video (scenariu, filmare, montaj), grafica, animatie sD si 3D, servicii foto si de creare de texte (comunicate de presa, interviuri, documentare). “Pe partea de text, chiar daca putem sa scriem anumite texte pe care le fac oamenii de comunicare, noi nu suntem o agentie de PR si nici nu vrem sa ne transformam in agentie de PR. Suntem un furnizor pentru companii, agentii si televiziuni. Stim ca o problema a specialistilor in relatii publice este supraincarcarea si lipsa de timp si ne-ar placea ca o parte din continutul pe care il au de facut sa il externalizeze catre noi”, spune Cristina.

Citeste si:
Lista finala a beneficiarilor Start-Up Nation, publicata pe 15 iulie
Lista finala a beneficiarilor...

Cele mai cerute proiecte sunt cele de video pentru ca acestea au fost cele mai promovate de companie. “De asemenea, sunt din ce in ce mai cerute proiectele de grafica sau animatie. Totodata, aproape toate proiectele includ parte de text, avand in vedere ca in cele mai multe cazuri clientii isi doresc ca noi sa facem scenariul pentru filme”, adauga Denisa Tamas.

La nivel global, consumul video va reprezenta aproximativ 82% din traficul de internet in 2021, de la 73% in 2016, conform Visual Networking Index, un raport publicat de Cisco in septembrie 2017. De asemenea, traficul video de la nivel global va creste de patru ori intre 2016 si 2021, potrivit aceluiasi document.

“Continutul video este din ce in ce mai cerut de companii, mai ales pentru mediul online. Daca acum zece ani continutul video inseamna in special reclame sau clipuri prezentate doar angajatilor sau in timpul conferintelor, odata cu cresterea masiva a retelelor de socializare foarte multe companii se promoveaza prin video realizat special pentru social media. Romania este o tara in care oamenii sunt foarte creativi, iar specialistii in comunicare adopta foarte repede tendintele din strainatate. Daca este sa fie o limitare, aceea este doar de bugete, nu de creativitate. Deci, specialistii in marketing si comunicare isi doresc sa faca video, important este sa le fie aprobate bugetele. Imi aduc aminte ca in urma cu trei ani, Elisabeta Moraru, country manager al Google Romania, spunea in cadrul ecomTEAM, un eveniment organizat de voi, de wall-street.ro, ca un trend predominant de promovare in comertul electronic este“Video, video, video”. Si asa este”, povesteste Cristina.

Proiectele si clientii Paradigma Film

Compania fondata de cei trei jurnalisti au adunat clienti atat din zona corporate, culturala si cea non-guvernamentala. Din zona corporate clientii au provenit din domeniul IT&C, FMCG sau industrial, precum Orange Romania, Huawei, Rompetrol, Unirii View, Omniasig, OMA Vision, GMP PR, Echipa de PR, DC Communication, DiFine PR, Free Communication, SmartPoint, iar din cea culturala au fost evenimente Festivalul International George Enescu, Festivalul „Saptamana Haferland”, Festivalul de Film Astra de la Sibiu.

Pe de alta parte, pe segmentul non-guvernamental au lucrat cu Asociatia Zetta, Centrul pentru Resurse Juridice, Light into Europe, Asociatia de Terapie Comportamentala Aplicata, Fundatia Michael Schmidt.

Cel mai mare proiect atat ca timp, dar si ca buget semnat de Paradigma Film este primul film documentar despre Festivalul International George Enescu.

“Documentarul despre Festival a fost o mare provocare si o mare onoare. Practic, ni s-a permis sa intram in sedinte, sa urmarim artistii in culise, sa mergem chiar pe pista aeroportului, cand acestia soseau. Totul pentru a arata amploarea, magia, rigoarea, bucuria, mandria, si, de ce nu, istoria pe care o creeaza acest festival. Am intervievat si petrecut zilele pe holurile Salii Palatului si ale Ateneului alaturi de cei mai mari artisti, dirijori si instrumentisti ai lumii si am invatat lectii de omenie de la ei. Din punct de vedere tehnic, proiectul a insemnat 23 de zile de filmare, de dimineata pana seara, si alte zile de pregatire, dinaintea inceperii Festivalului, interviuri cu zeci de artisti sau oameni din echipa de organizare. Iar dupa trei luni de stat in montaj, am ajuns la un film de 36 de minute, care ne-a facut bucuria de a fi preluat si de televiziuni straine de specialitate, precum Medici”, povesteste Denisa Tamas.

Un alt proiect cu care Paradigma Film se mandreste este co-productia cu HBO Europe, inceputa in 2015, chiar inainte de fondarea companiei si din care face parte Cristian Tamas ca director of photography.

“E un film documentar de lung metraj care spune povestea uneia dintre cele mai importante sportive din Romania si speram sa avem premiera mondiala anul viitor, la un festival de film documentar. Pentru mine si Cristian a fost cea mai provocatoare experienta profesionala de pana acum. Pentru ca atunci cand HBO intra intr-un proiect, acest lucru vine la pachet cu producatorul executiv al HBO Europe pentru sectiunea de documentare, Hanka Kastelicova, si o serie lunga de specialisti in film documentar, care-ti schimba enorm perceptia asupra unei povesti. Iar pentru mine si Cristian, doi oameni veniti din televiziune, a fost un castig enorm, pe care insa am invatat sa-l aplicam si in celelalte proiecte – fie ele proiecte corporate, fie reportaje sau documentare de televiziune”, povesteste Denisa.

Sa faci un film documentar e inca un lucru extrem de greu in Romania, pentru ca e dificil sa faci rost de bani, sa gasesti finantatori pentru filmul tau. Iar pentru un documentar care se doreste a ajunge in cinema, in festivaluri de film, nu poti apela la companii private. Ci doar la fonduri de finantare si, cum e in cazul nostru, la televiziuni ca HBO. Pana la urma am invatat ca de aceea dureaza atat de mult sa faci un film documentar, mai ales in co-productii europene sau mondiale. Se bazeaza mult pe networking, pe aparitiile in evenimente de pitch-ing in care poti cunoaste producatori straini care doresc sa investeasca in filmul tau. Insa pentru a ajunge acolo, e un proces riguros de selectie, iar in Europa, cu atat mai mult in lume, sunt regizori exceptionali care fac deja de multi ani film documentar de calitate. E, asadar, o competitie stransa, cu atat mai mult cu cat e un domeniu extrem de subiectiv.

Cifrele Paradigma Film

“Probabil cel mai dificil lucru cand lansezi un business este sa pui un pret. Mai ales cand este vorba de idei”, mai spune Denisa. In general, proiectele Paradigma Film incep de la o medie de 1.000 de euro si pot ajunge spre 15.000 de euro. “Am lucrat cu ONG-uri pe bugete mai mici, insa ne-am bucurat cand companiile au inteles ca ne bugetam corect eforturile si munca si ne-au acceptat bugetele propuse”, continua antreprenoarea.

In prima jumatate a anului Paradigma Film a inregistrat o cifra de afaceri de 30.000 de euro, iar cei trei antreprenori estimeaza o crestere asemanatoare pentru finalul anlui, fara insa a depasi noua limita impusa pentru microintreprinderi. “Trecerea acestei limite ne-ar face sa trecem la TVA”, explica Denisa.

Care sunt cele mai mari provocari pentru un business precum Paradigma Film? Pe langa provocarile oricarui business, mai ales la inceput de drum, compania fondata de cei trei jurnalisti a avut pietre de incercare din zona financiara: cum faci sa rezisti cand banii pentru proiecte se incaseaza la mai multe luni dupa ce le-ai finalizat si cum iti obtii totusi banii pentru proiecte.

“Probabil ca in prezent in domeniul comunicarii in Romania cea mai mare provocare este incasarea banilor pe facturi. Ma refer atat de agentii pentru ca si ele isi obtin destul de greu banii de la clienti cat si la furnizori, companii ca noi, companii din presa sau din alte domenii. Pentru noi cel mai important lucru in acest moment este sa avem un flux constant de clienti astfel incat in aproximativ un an/un an si jumatate sa ne putem autosustine doar din aceasta activitate”, spune Denisa.

Ce planuri are Paradigma Film

“Eu imi doresc foarte mult sa ne dezvoltam pe partea de film documentar, sa spunem cat mai multe povesti, sa lucram pe proiecte sociale si culturale de amploare care pot schimba societatea. Mi-ar placea sa facem filme care sa fie in scoli, care sa educe copiii, care sa schimbe „paradigme de gandire”. Cred ca asta iti ofera jurnalismul si asta e plus valoarea noastra: experienta pe subiecte cu impact social, cultural sau de business, experienta in a face oamenii sa vorbeasca, inclusiv pe aceia care se tem, la inceput, de camera. Este vorba despre oameni care accepta sa isi spuna povestea pentru ca isi dau seama ca pot sa schimbe ceva prin faptul ca o impartasesc. Chiar am creat un proiect numit “Schimba-ti paradigma”, un proiect despre oameni obisnuiti, lideri, oameni de cultura care au schimbat lumea din jurul lor. Chiar si putin cate putin. Este o initiativa pe care o vom lansa in curand si pentru care vrem sa obtinem finantare”, spune Denisa.

La randul sau, Cristina isi doreste ca in aproimativ un an compania sa se autosustina. "Pe partea de business, cel mai mult ne dorim sa atragem clienti noi. Pe zona de continut, ne-ar placea ca prin ceea ce facem sa schimbam modul in care institutiile si companiile comunica. Ne-ar placea ca agentiile ori departamentele de PR sa se foloseasca mai mult de faptul ca noi vedem lucrurile...poate mai fresh. Mai exact, am vrea sa auzim sau sa citim mai putin despre „viziunea, valorile, calitatea serviciilor noastre” atunci cand ne uitam pe un site. Mi-ar placea mult sa vad site-uri de companii cu galerii foto actuale cu top managementul, sa citim interviuri cu manageri care chiar ofera informatii, sa vedem video-uri cu mesaje ale managerilor despre schimbarile din companie”, explica aceasta.

Pe langa planurile si asteptarile legate de Paradigma Film, cele doua prietene si mamici cu un business pornit din dorinta de a nu renunta la cariera, spera ca autoritatile sa creasca plafonul sumei pe care mamele o pot incasa in perioada de crestere a copilului.

“O parte dintre mamici mai fac diverse activitati pentru a avea mai multi bani, activitati handmade (torturi, prajituri, bijuterii, felicitari), unele devin bloggeri, consultanti pe anumite domenii. In acest moment, statul roman ii permite parintelui sa incaseze 3.750 de lei pe an fara sa-i fie suspendata indemnizatia. Daca un parinte ar vrea sa incaseze mai mult de atat, ar trebui sa isi suspende indemnizatia. Problema este ca multi parinti nu isi permit sa faca acest lucru. Nu au nici indemnizatii atat de mari incat sa renunte la antreprenoriat si nici atat de multi bani din afacerea proprie astfel incat sa renunte la indemnizatie. Statul i-ar putea determina astfel pe unii antreprenori sa mearga spre o economie nefiscalizata. Ne intrebam ce isi doreste statul roman: sa ne taxeze si sa incaseze mai multi bani sau sa ne determine sa muncim la negru? Insa, daca ar creste suma pe care un parinte o poate obtine in perioada de crestere copil, fara sa-i fie suspendata indemnizatia, statul ar sustine antreprenoriatul, antreprenoriatul legal. De ce ar fi ceva gresit ca aceasta suma sa ajunga la 10.000 de lei pe an? Este mai bine oare ca antreprenorii sa se gandeasca la a-si lua banii la negru sau a-i incasa dupa doi ani, cand ar avea dreptul sa faca acest lucru legal?"


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Start-upul romanesc MEDIjobs a atras investitii de 1 milion de dolari