Anul 2018 a fost un an plin pentru industria de fashion, care a capatat tot mai multi jucatori, de la branduri de lux pana la discounteri. Retailerii deja existenti si-au consolidat retelele de magazine, iar 2018 a adus o orientare catre retail park-uri, tendinta care o sa se dezvolte tot mai mult in anii urmatori. Cat despre vanzari, desi apetitul romanilor pentru imbracaminte si incaltaminte este in continuare ridicat, bugetele alocate de acestia au fost mai mici, ceea ce a dus la o scadere a cresterii pietei de fashion.

Piata romaneasca de fashion este evaluata la aproape 5 miliarde de euro, cu H&M, Zara, C&A si Pepco ca principali jucatori. Retailul de fashion din tara noastra este controlat, in proportie de 83%, de investitorii straini, in timp ce in sectorul de productie, business-ul apartine, in majoritate (62%) firmelor locale, potrivit unei analize KeysFin.

Aceeasi analiza arata ca in 2018 se estimeaza un avans de 10-15% al pietei, pe fondul extinderii retelelor de magazine si, in general, a ofertei comerciantilor si producatorilor. Principalul semn de intrebare este dat de inflatie si de cursul valutar, care pot influenta politicile comerciale ale companiilor, dinamica productiei si a ofertei.

Acelasi procent de crestere este preconizat si de analistii Cushman & Wakefield Echinox. “Daca in 2017, segmentul de fashion a crescutf cu circa 20%, anul acesta cresterea a fost ceva mai temperata si chiar daca nu avem date finale estimam ca retailerii vor inregistra o crestere de aproximativ 15% fata de anul trecut, ceea ce reprezinta o crestere sanatoasa, tinand cont ca este realizata mai mult organic decat prin expansiune”, spune Bogdan Marcu, Partner Retail Agency.

Cred ca anul 2018 poate fi descris cel mai bine prin consolidare. A fost un an in care principalii jucatori si-au continuat expansiunea retelei de magazine, iar cei nou intrati pe piata au incercat sa puncteze locatii in proiectele dominante din Bucuresti si pietele principale din tara. Increderea retailerilor in piata din Romania este si anul acesta validata de o serie de proiecte in orase secundare si in special tertiare care s-au bucurat de un real interes din partea acestora de a puncta noi locatii - Bogdan Marcu, Cushman & Wakefield Echinox.

Citeste si:
CCC redeschide magazinul din VIVO! Cluj Napoca
CCC redeschide magazinul din...

Pe de alta parte, analistii Colliers estimeaza un avans al pietei de peste 4%, in ton cu cel al unor din regiune precum Ungaria sau Cehia. Prin comparatie, in ultimii ani, Romania a avut una din cele mai mari cresteri din Europa, in medie de peste 8% pe an, nivel similar cu al Poloniei.

“Strict in 2018, vanzarile pe piata de imbracaminte si incaltaminte au franat usor fata de anii precedenti, posibil ca urmare a unor factori ciclici, dar si ca urmare a temerilor legate de o usoara deterioare a climatului economic, dobanzi mai mari la lei sau inflatie in crestere”, spune Brandusa Grama, Associate Retail Agency in cadrul Colliers International Romania.

Noi jucatori in piata: de la discounteri la branduri de lux

In 2018 piata locala de fashion a primit peste 15 retaileri noi din segmente variate si pe diverse categorii de pret, de la Momax, Kik si Miniso, la Hugo Boss, TAG Heuer sau Victoria’s Secret. Fata de 2017, cand au deschis primele magazine din Romania retaileri precum Uterque, Under Armour, numarul nou-intratilor a fost usor mai ridicat.

In principal, noii veniti sunt din Turcia si Polonia, insa spre deosebire de anii anteriori au fost intrari din partea unor retaileri din tari sprecum Spania, Japonia, SUA, Germania sau Franta, tendinta care se va pastra si in 2019, deoarece Romania devina o piata din ce in mai matura, care devine ofertanta si pentru retaileri cu preturi mai mari, considera reprezentantii Colliers.

Citeste si:
14 branduri romanesti de fashion, la New York Women's Fashion
Musette, Braiconf, Venera...

Totusi, la acest capitol, piata romaneasca este caracterizata de 2 paradoruxi: avem de o parte intrarile discounterilor de fashion, care se extind agresiv in toata tara, tintind orasele mici si medii, iar pe de alta parte branduri de lux precum Hugo Boss, Victoria’s Secret sau TAG Heuer.

MINISO a intrat pe piata romaneasca in luna septembrie, cand a deschis primul magazin in Veranda Mall. Adus pe piata locala prin sistem franciza, Miniso a deschis deja 4 magazine si a vandut in prima luna articole textile, decoratiuni si accesorii in valoare de 500.000 lei. Miniso a deschis pe plan local 4 magazine, toate in Bucuresti, in 3 centre comerciale si unul stradal, in Piata Romana. Retailerul intentioneaza sa aduca in Romania alte 2 branduri ale companiei-mama, Miniso Home si Nome.

KIK este un alt discounter ce a intrat in Romania in acest an. Retailerul vestimentar Kik, cu o retea de peste 3.500 de magazine in Europa, dintre care 2.600 in Germania, a deschis primul magazin in septembrie 2018 in Prima Shops Oradea. Spre deosebire de Miniso, Kik a preferat sa deschida magazine in afara Bucurestiului, in Bistrita si Piatra Neamt si anunta deschideri in Ramnicu Valcea, Vaslui si Craiova.

Brandul britanic SUPERDRY a fost adus in Romania de Fashion&Friends Company, unul dintre cei mai mari retaileri de fashion din sud-estul Europei. Prezent in sistem de franciza, Superdry a deschis primul magazin din Romania, in centrul comercial AFI Cotroceni.

Citeste si:
Romania, printre tarile cu cea mai mica rata de retur in eCommerce
Studiu Glami.ro: Romania,...

OVS, retailer de imbracaminte din Italia, a deschis primul magazin din Romania, in centrul comercial Ploiesti Shopping City sub brandul OVS Kids. OVS Kids a intrat pe piata locala in sistem de franciza prin intermediul grupului Peeraj Brand International, cel mai mare francizor de moda de pe piata locala.

Retailerul polonez de echipamente sportive 50 STYLE a deschis in luna octombrie primul magazin din Romania, in centrul comercial Iris din cartierul bucurestean Titan, pe o suprafata de 315 mp. 50 Style face parte din grupul polonez Marketing Investment Group si are peste 140 de magazine deschise in Polonia si Lituania. Recent, retailerul a intrat si pe piata din Ungaria. Pe langa 50 Style, din grupul Marketing Investment Group face parte si SIZEER, un lant de magazine multibrand tot din zona de echipamente sportive. Pe piata din Romania, Sizeer a deschis deja 3 magazine de la inceputul lui 2018 in centrele comerciale Sun Plaza, Mega Mall si Parklake.

Intrari pe segmentul de lux

Daca pe segment de discount retailerii performeaza foarte bine (Pepco are peste 200 de magazine, PPT Preturi pentru Tine a bugetat 2 mil. lei pentru 40 de magazine in Romania si Bulgaria, pe nivelul medium - centre comerciale se inregistreaza cele mai multe vanzari, cu H&M si Zara principalii jucatori din piata.

Zona de lux pare insa ca trece printr-o noua etapa de reorganizare dupa ce, in 2018, HUGO BOSS a revenit pentru a treia oara in Romania. Brandul german de fashion Hugo Boss a deschis un magazin stradal in Bucuresti sub brandul Boss si este adus pe piata locala prin franciza de unul dintre actionarii Bere Bauturi Bucuresti.

Brandul de lenjerie intima VICTORIA'S SECRET, detinut de compania L Brands, a deschis primul magazin din Romania, in aeroportul Otopeni, in parteneriat cu Millenium Pro Design, compania care opereaza sub brandul BestValue. Magazinul de fashion a fost deschis inca de la finalul verii in zona duty free aeroportului International Henri Coanda din Bucuresti - plecari internationale.

Cellini a deschis primul magazin monobrand al marcii de ceasuri elvetiene TAG HEUER din Sud-Estul Europei, in urma unei investitii de aproximativ 300.000 de euro. Cellini este cea mai veche retea de magazine de bijuterii si ceasuri din Romania si unul dintre principalii jucatori din piata produselor de lux. Primul magazin Cellini din Romania s-a deschis in 1999 in Bucuresti.

Deschideri de magazine

Anul 2018 a marcat o accelerare usoara a livrarilor de spatii noi de retail, la peste 110.000 metri patrati, din care aproximativ doua treimi au fost in parcuri de retail. Este o schimbare de optica importanta, avand in vedere ca din stocul total de spatii comerciale din Romania, de 3,7 milioane metri patrati, doar un sfert sunt in parcuri de retail.

“Aceasta tendinta inceputa relativ recent vine ca urmare a atentiei sporite pe care dezvoltatorii o acorda oraselor de dimensiuni mici si medii, evolutie care se va mentine in anii urmatori. Pentru retail, urmeaza un nou an de extindere la nivel national, cu atentie acordata si oraselor mici si medii. Nu vorbim doar despre dezvoltatorii de centre comerciale, ci si de marile lanturi de hypermarketuri sau discounteri. O sa vedem in continuare interes din partea chiriasilor din centrele comerciale (inclusiv nume noi pe piata locala) in conditiile in care Romania a livrat cea mai buna crestere a consumului din regiune in ultimii ani (si in ultimul deceniu)”, explica Brandusa Grama.

Avand in vedere ca s-au livrat preponderent parcuri de retail, atunci unele lanturi intalnite cu preponderenta in malluri au fost mai putin active, in timp ce unii jucatori s-au extins considerabil. Un bun exemplu este Pepco, care a deschis peste 200 de magazine in doar patru ani de activitate pe piata din Romania.

Datele Cushman&Wakefield Echinox privind 25 de retaileri de fashion arata ca in 2018 au deschis 92 de unitati noi; prin comparatie in 2017 au deschis 88 de magazine. Per total, acesti retaileri au o retea de circa 950 de magazine operate sub un numar de aproximativ 40 de branduri.

In loc de concluzie

Piata de fashion din Romania devine tot mai matura, acest aspect fiind reflectat de vanzarile retailerilor, noile intrari pe piata si livrarile de spatii comerciale. Spre deosebire de 2017, in acest an retail park-urile au fost o optiune tot mai viabila pentru comercianti, in mod special pentru discounteri. Faptul ca au intrat branduri de moda din alta piete - Polonia si Turcia raman totusi fruntase - este un semn de maturitate al pietei. Cresterea mai mica a pietei, in comparatie cu 2017, poate fi pusa pe seama schimbarilor de natura economica si fiscala care pot influenta consumul.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Peek & Cloppenburg redeschide magazinul din Baneasa Shopping City