In urma cu mai bine de 30 de ani, romanii erau mari consumatori de sucuri la dozator, la plic sau siropuri cu sifon. Incepand cu 1990, pe piata locala au intrat mai multe companii producatoare de bauturi racoritoare, iar romanii s-au aliniat tendintelor de consum occidentale. In prezent, piata romaneasca de bauturi racoritoare este una extrem de ofertanta si competitiva, care a depasit pragul de 6 miliarde de lei. Dar care este contributia industriei de bauturi racoritoare la economia romaneasca?

Evolutia pietei bauturilor racoritoare a avut loc pe fondul cresterii apetitului pentru consum al romanilor, in ultimii 5 ani cresterea fiind de aproape 24%. Piata s-a maturizat si a crescut constant in special in intervalul 2015 - 2018, iar o dovada in acest sens este cresterea de 750% a rezultatului net in ultimii 5 ani, acest indicator atingand in 2017 o valoare de peste 523 milioane de lei, potrivit unei analize KeysFin.

De asemenea, industria producatoare de bauturi racoritoare are o contributie masiva la economia romaneasca, atat prin prisma valorii adaugate intregului lant, cat si din perspectiva locurilor de munca create. Cei mai mari opt producatori de bauturi racoritoare din Romania aduc economiei romanesti circa 690 milioane de euro, din care 370 milioane de euro merg catre bugetul de stat. Acestea sunt doar cateva date despre contributia pietei locale la economia romaneasca, estimate de Asociatia Nationala pentru Bauturi Racoritoare.

Asociatia Nationala pentru Bauturi Racoritoare (ANBR) este singura organizatie de profil din Romania al carei scop este de a creste profesionalismul si conduita etica de operare pe piata locala, precum si de a asigura sustenabilitatea industriei bauturilor racoritoare in Romania. Din ANBR fac parte Coca-Cola Romania, Coca-Cola HBC Romania, Parmalat, PepsiCo, Romaqua Group Borsec, Tymbark, Dohler si Tetra Pak, printre cei mai importanti producatori din industria romaneasca de bauturi racoritoare si operatori din industrii conexe, precum furnizori de arome, ambalaje sau cercetare de piata.

Acestia produc si importa peste 90% din totalul bauturilor racoritoare consumate in Romania. Cei opt producatori au avut afaceri cumulate de 4,7 miliarde lei, potrivit ultimelor date publicate pe Ministerul de Finante aferente anului 2017. Aceleasi date releva ca au inregistrat un profit brut cumulat de 618.846.946 lei si unul net de 520.522.023 lei, diferenta de 98.324.923 lei reprezentand impozitul pe profit.

Ce trebuie sa citesti pe...
Citeste si: Invata sa citesti etichetele produselor alimentare!

“Estimam ca valoarea adaugata in economie pe intreg lantul de valoare se ridica la circa 690 milioane euro. De asemenea, contributia sectorului bauturilor racoritoare si a operatorilor din industriilor conexe la bugetul de stat este de peste 370 milioane euro”, spun reprezentantii ANBR.

Industria bauturilor racoritoare, angajator important la nivel national

Industria producatoare de bauturi racoritoare contribuie la dezvoltarea economiei romanesti si prin prisma locurilor de munca create. Pe langa taxele si impozitele pe care producatorii le varsa la bugetul de stat, acestia detin fabrici de productie cu un numar mediu de aproximativ 6.000 de angajati. ANBR estimeaza ca, in decursul anului 2017, 60.000 de locuri de munca au fost create indirect in cadrul acestui sector.

Ceea ce este de remarcat este ca majoritatea producatorilor detin fabrici de productie in toate regiunile Romaniei, inclusiv in localitati si comune cu un numar mediu de locuitori. In unele regiuni, producatorul de bauturi racoritoare este cel mai important sau singurul angajator, contribuind astfel in mod activ la dezvoltarea comunitatii in care isi desfasoara activitatea.

De exemplu, cei opt membri ai ANBR detin 15 fabrici de productie in localitati precum Ploiesti, Poiana Negrii, Timisoara, Stanceni, Busteni, Sebes, Bucuresti, Valenii de Munte, Vatra Dornei, Giurgiu sau Dragomiresti.

Coca-Cola lanseaza o bautura...
Citeste si: Coca-Cola lanseaza bautura energizanta Coca Cola Energy

Inca de la inceputul anului, cateva fabrici din Romania, in special din vestul tarii, au anuntat ca inchid operatiunile pe plan local si muta productia in alte piete, din cauza cresterea salariului minim pe economie si a dificultatilor de a fi rentabili pe plan local. In cazul industriei producatoare de bauturi racoritoare, scenariul nu este luat in calcul. Romania este un centru regional de productie, iar un procent de 7-9% din productie o reprezinta exporturile. Produsele imbuteliate in Romania sunt exportate in peste zece tari, printre care Italia, Malta, Austria, Cipru, Republica Moldova, Ungaria, Slovacia, Bulgaria, Croatia, Bosnia, Macedonia si Grecia.

“Investim in Romania si vrem sa continuam sa producem aici. Planurile noastre nu includ optiunea de a reloca activitatea”, spun reprezentantii ANBR despre un scenariu asemanator de exit.

Acest lucru nu inseamna insa ca industria producatoare de bauturi nu este lipsita de provocari. Tendintele in schimbare din comportamentul consumatorului, orientat catre un stil de viata sanatos, consum moderat si sustinerea activitatii fizice, precum si masurile de auto-reglementare influenteaza puternic activitatea producatorilor. Companiile isi diversifica constant oferta, introduc sortimente cu continut scazut sau fara calorii, reduc zaharul si chiar lanseaza ambalaje mai mici, cu scopul de a incuraja un consum moderat. Si chiar daca ponderea unor astfel de produse ramane inca mica, nu este exclus ca in viitor aceste trenduri sa evolueze, iar producatorii sa fie si mai orientati asupra acestor exigente de consum.

Producatorii de bauturi...
Citeste si: Provocarile consumului de zahar in industria bauturilor racoritoare


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Branduri romanesti de fashion care fac concurenta serioasa Zara si H&M