La 20 de ani de la deschiderea primului restaurant La Mama, Catalin Mahu, proprietarul lantului de sase restaurante, povesteste, intr-o conferinta de presa, despre evolutia afacerii, planurile de viitor si deficitul de forta de munca din industria HORECA, marturisind, totodata, si cea mai proasta decizie de business din cariera.

Niciun strain angajat "La Mama"

Piata de forta de munca este, de cativa ani, caracterizata prin deficit si criza. Astfel, s-a ajuns ca mancarea din farfuriile restaurantelor din Romania sa fie gatita de angajati din Pakistan, Nepal sau alte tari asiatice. Restaurantele La Mama nu au, insa, niciun angajat strain, doar romani, circa 230.

"In acest moment nu avem nici un angajat strain. Eu pun o problema foarte simpla. De ce sa aduc un pakistanez, vietnamez, nu conteaza natia, oferindu-i niste conditii, chinuindu-ma cu el, cand pot sa fac asta cu un roman. Teoretic, romanii au plecat din tara pentru o viata mai buna. Nu toti au o viata mai buna. Trebuie gasita solutia ca sa ii aducem inapoi pe romani. Trei-patru milioane de romani nu pot fi inlocuiti de trei-patru milioane de straini", spune Mahu, care precizeaza ca respectul pentru angajati este modalitatea de fidelizarea a acestora, salariul mediu net fiind de 2.000 de lei pe luna.

In ceea ce priveste impozitarea bacsisului din domeniul HORECA, proprietarul lantului de sase restaurante se pozitioneaza impotriva ideii.

"Industria asta functioneaza pe tips (n.r. bacsis). Nu trebuie vreodata ca un legiuitor sa sa gandeasca la tipsul oamenilor din industria asta, pentru ca impactul la nivel national este zero. In aproape toata lumea, industria asta functioneaza si cu tips. Si este abolut in regula, nu e nimic rau. Stiu ca exista unii care se gandesc sa reimpoziteze bacsisul. Cred ca se deschide o cutie a Pandorei fara valoare economica pentru stat", este de parere Mahu.

De ce depind noile deschideri de restaurante?

Proprietarul lantului de restaurante La Mama vrea sa deschida doua, poate chiar trei restaurante in Bucuresti, daca gaseste spatii care sa merite plata chiriei si oameni care sa se implice in echipa. O investitie intr-un noua locatie de circa 200 de metri patrati, cu 70-90 de locuri reprezinta aproximativ 200.000 de euro si se poate amortiza, in mod obisnuit, in 3-5 ani.

"Eu le-as deschide si maine (restaurantele – n.r.), problema este ca nu gasesc spatii. Mai e o problema: cu ce oameni? Deschiderea a doua-trei restaurante simultan cred ca devine imposibila. De aceea, deschiderea pe rand (este realizabila – n.r.), pentru a reusi sa creezi echipele in interior, pentru a reusi sa iei unul-doi oameni din restaurantele existente pe care sa ii duc acolo care sa formeze o echipa care sa fie viabila si sa tina restaurantul. Financiar, un restaurant de 200, 200 si ceva de metri patrati, cu 70-90 de locuri, reprezinta o investitie de 200.000 de euro, plus, minus", explica Mahu.

Ca zone, proprietarul La Mama se orienteaza catre nordul Capitalei, dar cartierele bucurestene raman o optiune solida: "Mai avem zone de acoperit in Bucuresti: zona de nord, usor spre cartiere. Fata de acum 20 de ani, cand lumea fugea din cartiere in centru, acum, cartierele au devenit miniorase. Oamenii prefera, de multe ori, sa ramana langa casa, pentru ca au inceput sa gaseasca lucrurile de care au nevoie".

In prezent, La Mama are 6 locatii. Au fost 10, dar in 2016 au fost inchise 4 restaurante. In situatia a doua restaurante s-a terminat contractul de inchiriere, la Baneasa Feeria si la cel de la Piata Alba Iulia si nu a putut fi stabilita o intelegere cu proprietarii in ceea ce priveste chiria. Celelalte doua restaurante au fost inchise la mare, pentru ca nu au gasit personal. "Practic, noi plecam din Bucuresti cu 80-100 de oameni, oameni vechi, care stiau ce trebuie sa faca. De acolo, mai mult de 10 oameni nu am reusit niciodata sa angajam', explica Mahu.

Proprietarul recunoaste ca investitia in restaurantele de pe litoral a fost cea mai proasta decizie de business din cei 20 de ani. "In 20 de ani, cea mai proasta decizie de business a fost de a investi la mare, in 2013. A fost un moment in care am facut un proiect mult peste puterile si asteptarile noastre. Sezonul ne-a pedepsit, 2013 a fost un sezon cu 4 saptamani de soare. Am cheltuit multi bani si daca aceasta companie nu ar fi fost foarte puternica, ar fi intrat in colaps", marturiseste Mahu.

Mai multi clienti platesc mai mult si cresc afacerile La Mama

Bonul mediu in restaurantele La Mama a crescut undeva la 15-20 de euro, iar numarul clientilor de anul trecut s-a apropiat de 300.000, turistii avand o pondere diferita in functie de locatie si reprezentand circa 50% la restaurantele de la Ateneu, Centrul Vechi si Universitate.

Cifra de afaceri a companiei a ajuns la 4,4 milioane de euro, in 2018, in crestere cu 10% fata de anul trecut. Pentru 2019, sunt estimate afaceri de 5 milioane de euro, dar este nevoie si de putin ajutor din partea economiei pentru a indeplini obiectivul, in conditiile in care "statul iti creeaza cele mai multe probleme", spune Mahu.

Circa 20-25% din cifra de afaceri vine din livrari, compania avand o flota de masina cu care se deplaseaza catre clienti, dar si contracte cu alte companii care livreaza.

In ultimii doi ani, au fost investiti aproape 300.000 de euro in renovarea catorva restaurante La Mama. "Am inceput in 2016, cu restaurantul de la Delea Veche, in 2017 am pregatit proiectul pentru renovarea restaurantului de la Ateneu. Acum am terminat renovarea restaurantului de la Orhideea si mai avem mici schimbari pentru restaurantul de la Universitate si de pe Lipscani", spune Mahu.

De-a lungul anilor, restaurantele s-au confruntat cu o scadere a clientilor, in special in lunile care au urmat implementarii legii antifumat.

"In 2009 s-a dat prima lege antifumat, cand trebuia sa ai un loc special amenajat in care sa se fumeze, o cusca de sticla. In cateva luni de zile, am inchis cafeneaua de la Iulius Mall Cluj, care facea niste incasari rezonabile, dar au scazut la sfert, pentru ca nu se mai putea fuma. In restaurante am reusit sa facem spatii de fumatori. Acum doi ani, cand s-a decis sa nu se mai fumeze nicaieri, in niciun restaurant, s-a simtit, initial, o scadere cu 10-15% pentru o perioada de cateva luni de zile a numarului de clienti. In restaurante au aparut, insa, mai multe familii cu copii, iar fumatorii s-au reorientat catre tigarile electronice, care sunt permise in restaurant", povesteste Mahu.

Profilul clientului actual

In prezent, varsta principalilor clienti ai restaurantului La Mama este intre 30 si 45 de ani. Pentru acestia, mancatul la restaurant reprezinta o experienta care trebuie traita cu produse de calitate si pentru care pot plati o suma decenta de bani.

"(Clientul – n.r.) este activ, are businessul propriu sau job intr-o firma. Are venituri peste medie. (...) Iese de doua-trei ori pe saptamana in oras, are nevoie de experiente. El nu iese sa manance. Daca vrea sa manance, se duce la o shaormerie, la fast food. Nu e nimic rau in asta. Pentru el, iesitul la restaurant este o experienta si usor-usor, cred ca restaurantul devine ceea ce el trebuie sa fie: un loc de iesit, un loc de socializat, un loc de intalnit cu prietenii. Vor sa iasa pentru experienta, vor produse de calitate si, daca s-ar putea, sa nu plateasca toti banii din buzunar. Clientii din ziua de astazi sunt mult mai dramuiti cu banii decat clientii de acum zece ani, pentru ca banii vin mai greu si oamenii se gandesc sa faca cat mai multe lucruri cu ei", considera Catalin Mahu.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri